Onderzoek: Heeft de Tweede Wereldoorlog nog
toekomst?
Hoe is het gesteld met de kennis van Nederlandse scholieren over de
Tweede Wereldoorlog? Heeft kennis van de Tweede Wereldoorlog 65 jaar na
de bevrijding nut? In aanloop naar de herdenkingsdagen onderzoekt
weekblad Elsevier samen met onderzoeksinstituut ResearchNed de rol van
de Tweede Wereldoorlog in het geschiedenisonderwijs. Bent u
geschiedenisdocent? Help mee en vul vanaf 6 april, direct na Pasen, de
on line enquête in op
http://www.resned.nl/elsevier/WII-vragenlijst.
Aan alle scholen is een uitnodigingsbrief gestuurd met een inlogcode.
Vraag het hoofd van de sectie geschiedenis na Pasen om de inlogcode voor
uw school.
De dienstplicht
De verdwenen militaire dienstplicht komt to leven in een boekje met de
titel: 'Herinneringen aan de dienstplicht bij de luchtmacht.
Het is geschreven door een oud LIMOS-instructeur en beschrijft een
volledige lichtingsperiode van opkomst tot overplaatsing.
Het boek is te verkrijgen bij uitgeverij Free Musketeers in Zoetermeer.
U kunt dit rechtstreeks doen via
www.freemusketeers.nl, waar u ook meer
informatie vindt, of bestellen via de reguliere boekhandel onder
vermelding van de titel en het ISBN: 978-90-8539-925-4. De prijs
bedraagt slechts € 15,95.
Verhalen over de vaderlandse geschiedenis
terug in de klas!
Historicus Alexander Luns is de man achter
'Stamboeck'. Hij
maakt zich sterk voor het verhaal in de geschiedenisles: ' Als ik mijn
dochters geschiedenis overhoor dan bekruipt mij het gevoel dat het vak
geschiedenis in de lesmethoden alleen nog maar gaat over de grotere
politieke en sociaal-economische bewegingen. Niks mis mee, maar wel
saai. En geschiedenis is een vertel-vak. Waar zijn de verhalen over
Kenau, Floris V, Jan van Schaffelaar en de Kruitramp van Leiden
gebleven?
Het is een misvatting dat die verhalen “ouderwets” zijn en “onbelangrijk
voor het grotere geheel”. Mits goed verteld kunnen deze verhalen de
geest van de periode waarin zij spelen juist heel goed oproepen. Denk
eens aan Leidens Ontzet. Hoe was het mogelijk Leiden via het water te
ontzetten? Wat betekende het doorsteken van de dijken bij Rotterdam voor
het land tussen Rotterdam en Leiden? Wat betekende de landscheiding
tussen Hoogheemraadschap Delfland en Rijnland hierin? En wat als jij
toevallig boer was en woonde tussen Delft en Den Haag? Was jij dan
blijer met de geuzen dan met de Spanjaarden?
De vaderlandse geschiedenis stikt van deze verhalen, en ze horen tot ons
historisch en cultureel erfgoed. Met de zoveelste hervorming van het
onderwijs zullen deze verhalen, vrees ik, niet vanzelf meer terugkomen.
Hopelijk geeft de Canon van Nederland hier een duwtje in de goede
richting.
Gelukkig zijn er nog gepassioneerde vertellers onder de leraren. Zij
dragen het vak en inspireren de leerlingen. Mijn hoop is gevestigd op
hen.'
Meer informatie
Onderwijsseminar 'Water en
veiligheid'
Op dinsdag 27 april as. organiseert de Atlantische Commissie in
samenwerking met Hogeschool Windesheim en de Noordelijke Hogeschool
Leeuwarden een onderwijsseminar in het Abe Lenstra Stadion te Heerenveen
met als thema ‘Water en Veiligheid’.
Tijdens het seminar wordt dit thema vanuit diverse invalshoeken belicht.
Zo gaan verschillende sprekers in op de betekenis van het dreigende
gevaar van zowel waterschaarste als de stijgende zeespiegel (als gevolg
van het veranderende klimaat) voor Nederland en regio’s elders in de
wereld. Daarnaast komen ook onderwerpen als de hulpverleningstaak van de
Kustwacht op de Noordzee en de invloed van water op de man-vrouw relatie
aan bod. Klik
hier om het volledige programma te bekijken.
De deelnamekosten voor het seminar bedragen €50.- per persoon. Komt u
samen met een collega dan betaalt u slechts €75.-. Voor studenten
bedragen de deelnamekosten (op vertoon van geldige collegekaart) €15.-.
U kunt zich tot uiterlijk 16 april opgeven voor het seminar via
deze link.
Old Magazine Articles
Old Magazine Articles bevat overdrukken/fascimiles van oude
artikelen uit kranten en tijdschriften, maar ook spotprenten en
filmpjes.
Ontwikkelingslandenscheurkalender
Hans
Pieterson maakt naast de digitale
democratiescheurkalender nu ook de
ontwikkelingslandenscheurkalender.
Wie wordt Leraar van het Jaar 2010?
In het kader van de Dag van de Leraar, organiseert SBL ook dit jaar weer
de verkiezing Leraar van het Jaar. Welke bijzondere of inspirerende
collega verdient volgens jou deze titel?
Schrijf vanaf maandag 22 maart jouw kandidaat voor Leraar van het Jaar
2010 in op www.deleraarvanhetjaar.nl.
Naast leraren, schoolleiders, onderwijspersoneel en ondersteunend
personeel kunnen ook leerlingen en ouders kandidaten aanmelden.
Uit alle aanmeldingen kiest een deskundige jury een winnaar voor het
basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar
beroepsonderwijs. Deze drie kanjers zijn een jaar lang ambassadeur voor
alle 350.000 leraren in Nederland. De uitslag is op 5 oktober, de Dag
van de Leraar, te zien tijdens de Avond van het Onderwijs op Nederland
2. Zet deze datum alvast in je agenda!
Meer
informatie
Symposium
Op vrijdag 16 april organiseert de Universiteit van Tilburg een
symposium over
'Holocaust getuigeniskunst' De titel van het symposium is: Een
gebroken hemel. Holocaust getuigenis, beeld en beeldspraak - in
herinnering. Het symposium is zowel interessant voor academici als voor
mensen met affiniteit met het thema vanuit de educatieve sector en de
kunst- en cultuursector. In tegenstelling tot wat op de flyer wordt
vermeld, kun u zich nog opgeven tot 6 april.
Meer informatie
Reading like a historian
The
Reading Like a Historian curriculum engages students in historical
inquiry. Each lesson revolves around a central historical question and
features sets of primary documents modified for groups of students with
diverse reading skills and abilities.
Jaargang
9, nummer 131, apri 2010
Eerdere edities in deze jaargang
Copyright: Albert van der Kaap, 2010
De canon
Bij Besluit van 22 januari 2010 is de volgende volzin aan de
kerndoelen po en vo toegevoegd: De vensters van de canon van Nederland
dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tien tijdvakken. De
beoogde inwerkingtredingsdatum is 1 augustus 2010.
Klik
hier voor een deel van de Nota van toelichting.
Geschiedenis en film
Samen met een aantal collega's van de Washington university in St. Louis
en van de
universiteit van Louisville deed
Andrew Butler onder studenten
onderzoek naar het effect van het gebruik van
filmfragmenten. Op Histoforum een
samenvatting van de resultaten van dit onderzoek.
Scholierendubbelcollege 'Twee Romeinse
keizers en het christendom'
Op 28 april 2010 organiseren de Scholierenacademie en het Alfasteunpunt
van de Rijksuniversiteit Groningen het scholierendubbelcollege 'Twee
Romeinse keizers en het christendom'. Het dubbele college wordt gegeven
door wetenschappelijke stafleden van de faculteit Letteren en de
faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Het is bedoeld voor
klassen 4, 5 en 6 vwo.
Meer informatie
Nieuw:
www.offline40-45.nl
website met persoonlijke, historische bronnen over
de Hongerwinter.
Beste docenten,
Op dit moment werk ik aan een nieuwe educatieve
website over kinderen die tijdens de Hongerwinter
uit nood in pleeggezinnen werden ondergebracht:
www.offline40-45.nl. De site met veel bijzonder
historisch bronmateriaal (o.a. tijdens de
Hongerwinter geschreven brieven) is vanaf 30 maart
bij wijze van test online. Nu ben ik op zoek naar
docenten die de website in hun klas (onderbouw V.O.)
willen uitproberen en vervolgens hun ervaringen met
ons willen delen. Heeft u interesse? Stuur dan een
mail naar
mail@liefkeknol.nl. Als u dat vóór 10
april doet, krijgt u gratis een dvd over dit
onderwerp toegestuurd.
Vriendelijke groet,
Liefke Knol
06 51 05 30 60
Meer informatie
10 mei 1940, de dag dat
de moffen kwamen
'10
mei 1940, de dag dat de moffen kwamen' is
een boek van George Knottnerus dat binnenkort
(half april) verschijnt bij uitgeverij Gopher. Het is het verhaal
van een jonge man en een jonge vrouw die zich in de
oorlog storten in een onmogelijke liefde. De jongen
woont in de Gelderse Achterhoek en het meisje in
Rotterdam. Het verhaal handelt over mobilisatie en
frontstrijd, verzet, onderduiken en verraad. Het is
een toegankelijk geschreven en spannend verhaal dat
gebaseerd is op historische feiten. De grote
oorlogsgebeurtenissen worden in de verhaallijnen,
karakteruitdieping en het plot verweven.
De decors van actie zijn: de mobilisatie aan de
Grebbelinie, het front aan de Afsluitdijk, de strijd
van Rotterdamse mariniers tegen de Duitsers aan de
Maas. En natuurlijk het grote bombardement op 14 mei
1940, alsmede het zogenaamde vergeten bombardement
op Bospolder/Tussendijken op 31 maart 1943.
Christelijk
geschiedenismethode po in de maak
Driestar Educatief en Groen Educatief
zijn gestart met het ontwikkelen van de leerlijn
geschiedenis ‘Venster op Nederland’ voor het
basisonderwijs.
In de afgelopen jaren bleek een groeiende behoefte
aan een vernieuwende christelijke
geschiedenismethode.
Zie het bericht op Histotheek.
Dak Nero's Gouden Huis
ingestort
Het
dak van Nero's Gouden Huis in Rome is deels
ingestort. De
Domus Aurea, zoals het paleis bekendstaat,
vertoonde al eerder mankementen. Na achttien jaar
gesloten te zijn geweest vanwege onderhoud, ging het
in 1999 weer open voor publiek. Het werd al snel één
van de populairste toeristische attracties in Rome.
Tien jaar geleden stortte ook al een deel van het
dak in. Het is nog onduidelijk of hetzelfde deel het
nu weer heeft begeven.
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 14 maart sturen aan kaap@home.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl