HOME    BESCHRIJVING    INLEIDING    OPDRACHT    WERKWIJZE    BRONNEN    BEOORDELING    REFLECTIE    DOCENT    CONTACT   

Docentenhandleiding

In de docentenhandleiding kunt u aandacht besteden aan de volgende onderdelen:

Onderwerp

Hier wordt het onderwerp ingeleid en geplaatst in de context van het curriculum.

Hier wordt tevens aangegeven of het lesmateriaal leerstof vervangend is danwel aansluit bij een bepaald hoofdstuk van de methode.

Hier wordt tevens vermeld tot welk soort eindproduct de opdracht moet leiden. Enkele suggesties:

  • Het onderzoek resulteert in een artikel voor een krant of een tijdschrift. Het artikel mag niet langer zijn dan een bepaald aantal woorden en van te voren wordt het karakter van het artikel bepaald. het kan gaan om een wervend artikel, een artikel pro of contra een bepaalde zaak of juist een zo objectief mogelijk artikel. 

  • Het onderzoek resulteert in een advies aan een klant (bijvoorbeeld beleggingsadvies, hypotheekadvies). Bijzondere aandacht kan worden besteed aan omvang, opzet en taalgebruik.

  • Het eindproduct is een ontwerp (voor bijvoorbeeld een monument, een tentoonstelling, een gebouw, een wandelroute, cd-hoes, boekomslag). Aandacht voor bijvoorbeeld de vormgeving, omvang, taalgebruik enz.

  • Het eindproduct is een website

  • Het eindproduct is een programmaboekje, wandelroute/architectuurroute/rondleiding

  • Het eindproduct is een companion

  • Het onderzoek heeft de vorm van een detectivespel (beredeneer op basis van je onderzoek waar een bepaalde persoon zich bevindt).

  • PowerPoint diapresentatie (zelfstandigdraaiend)  

  • Powerpoint interactiefprogramma (individueel)

  • Video,

  • Animatie

  • Fotodocumentaire

  • Folder

  • Flyer of poster

  • Krant

  • Dans(je)

  • Toneelstuk(je)

  • Rollenspel

  • Muziekcompositie of lied

  • Gedicht

  • Dialoog

  • Modeshow  

Doelgroep

Hier wordt duidelijk aangegeven voor welk leerjaar en voor welke afdeling(en) de opdracht bedoeld is.

Vermeld zonodig dat er verschillende versies van het lesmateriaal zijn

Doelstellingen

Hier worden de doelstellingen vermeld in termen van kennis en vaardigheden. Mogelijkheden zijn:

  • De leerling heeft kennis van ......

  • Het activeren van voorkennis

  • Het leren formuleren van hoofd- en/of deelvragen

  • Het leren verwerven van informatie

  • Het leren selecteren van informatie

  • Het leren beantwoorden van onderzoeksvragen

  • Het aanleren van (met name genoemde) ict vaardigheden

  • Het leren samenwerken

Toetsing

  • Hier wordt beschreven waarop het eindproduct wordt beoordeeld, eventueel met een scoremodel. Als een evaluatieopdracht deel uitmaakt van de webquest wordt deze in de eindbeoordeling betrokken, of 

  • Hier wordt beschreven op welke andere wijze de toetsing van de opdracht plaats vindt