home      inleiding      opdracht      werkwijze      bronnen      beoordeling      reflectie      docent   

Enola Gay

Docentenhandleiding

Op Histoforum staan diverse opdrachten over historisch belang. Telkens onderzoeken leerlingen of een bepaalde gebeurtenis, persoon of ontwikkeling van historische betekenis is.

Het antwoord op die vraag kan zeer verschillend zijn en is afhankelijk van de gekozen criteria.

In alle opdrachten kunnen leerlingen een gegeven set criteria gebruiken om de vraag te beantwoorden. Zij kunnen ook zelf criteria kiezen. Uiteraard is ook een combinatie van gegeven en zelf gekozen criteria mogelijk.
Het is goed van te voren te bedenken welke (context) voorkennis leerlingen nodig hebben om een opdracht als deze te kunnen maken.

Enola Gay

In deze opdracht kiezen leerlingen eerst vanuit welke twee standpunten zij naar het afwerpen van de eerste atoombom willen kijken. Vervolgens onderzoeken zij of dit afwerpen van 'Little Boy' vanuit de gekozen perspectieven een belangrijke historische gebeurtenis was.

A criminal act?

John Pilger noemde in 2008 in de Guardian het afwerpen van de atoombommen een criminele daad. Een uitdagende uitspraak voor een discussie met de klas.

‘The atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki was a criminal act on an epic scale. It was premeditated mass murder that unleashed a weapon of intrinsic criminality. For this reason its apologists have sought refuge in the mythology of the ultimate “good war”, whose “ethical bath”, as Richard Drayton called it, has allowed the west not only to expiate its bloody imperial past but to promote 60 years of rapacious war, always beneath the shadow of The Bomb …

John Pilger in the Guardian, 8 augustus 2008

Andere mogelijkheden

 Meer weten over de atoombom?


Copyright:  Albert van der Kaap, 2009