Op het eerste gezicht lijkt de opdracht in deze webquest
wel heel erg open en globaal geformuleerd. Toch is daar bewust voor gekozen om
het leren in verschillende opzichten zoveel mogelijk het leren van de leerling
te laten zijn.
- De leerlingen zijn verantwoordelijk voor de
vragen/leerdoelen die zij zich stellen.
- De leerlingen zijn verantwoordelijk voor de
uitvoering
- De leerlingen reflecteren zoveel mogelijk zelf op
hun leerproces
- De inhoud van het geleerde/ de opbrengsten kan/kunnen
(deels) verschillen van leerling tot leerling of van groep tot groep
leerling
Om deze opdracht goed tot zijn recht te laten komen is
intensieve samenwerking binnen de groep, die bij voorkeur uit vijf tot zeven
leerlingen bestaat, een voorwaarde.
Voor het welslagen is eveneens een intensieve
begeleiding van de docent een voorwaarde.
De opbrengsten van de opdracht worden getoetst in een
schriftelijke toets, dan wel in de vorm van een verslag (eventueel in
aanvulling op andere leerstof).
Fase 1
De docent:
- bewaakt dat de leerlingen vragen/leerdoelen
stellen die ook daadwerkelijk bijdragen aan de (in de toets verlangde)
kennis over het onderwerp
- stelt, waar nodig, zo open mogelijke vragen aan
de groepsleden. Hierbij is het van belang te letten op de juiste timing.
De docent moet pas hulp bieden op het moment dat de groep erom vraagt of
op het moment dat de groep volgens de docent de verkeerde kant opgaat.
De informatie dient om het proces weer vlot te trekken.
- ziet erop toe dat alle groepsleden een relevante
bijdrage leveren
- geeft, waar nodig, feedback op de samenwerking
Fase 2
In de fase waarin leerlingen informatie verzamelen en
selecteren controleert de docent of de leerlingen effectief gebruik maken van de
informatiebronnen. Leerlingen kunnen desgewenst gebruik maken van het
stappenplan informatievaardigheden
Fase 3
De docent controleert of het uitwisselen van informatie
antwoorden van voldoende kwaliteit oplevert op de gestelde vragen/leerdoelen. |