Menu
Histoforum Films
Iran in de clinch met Hollywood
Teheran wil George Clooney en Ben Affleck voor de
rechter (ingekort)
• De Standaard, woensdag 13 maart 2013, 03u00
• Auteur: Steven De Foer
Iran in de clinch met Hollywood
Michelle Obama reikte de Oscar voor beste
film uit aan Argo . Voor veel Iraniërs het ultieme bewijs dat
het niet ging om een artistieke bekroning, maar om een
anti-Iraans politiek statement.
Eerst waren de Iraanse autoriteiten gewoon niet zo blij met
Argo. Ze vonden het Hollywood-propaganda, een reclamefilmpje
voor de CIA. Er kon geen sprake van zijn dat de prent in Iraanse
bioscopen zou worden vertoond.
De sfeer verzuurde pas echt toen Argo in februari de Oscar voor
beste film won. Dat die prijs werd uitgereikt door first lady
Michelle Obama, was voor veel Iraniërs het ultieme bewijs dat
het niet om een artistieke bekroning ging, maar om een
anti-Iraans politiek statement. De Iraanse minister van Cultuur
kondigde meteen aan dat ook in Iran een film zou worden gedraaid
over dezelfde kwestie.
Nu lijkt de Iraanse overheid nog een stapje verder te gaan.
Volgens media in Teheran is de Franse advocate Isabelle
Coutant-Peyre in het land om een klacht voor te bereiden tegen
de makers van de film. Hoe dan ook geeft het nieuws aan dat het
succes van Argo de relaties tussen de VS en Iran niet verbetert.
‘Die Oscar-uitreiking door Michelle Obama is zeer slecht
gevallen', zegt S., een westerse journalist in Teheran. Haviken
in Iran gewagen zelfs van een echt Hollywoodcomplot, om de
Amerikaanse bevolking voor te bereiden op een oorlog tegen Iran.
Dat is uiteraard onzin. Argo werd geproduceerd door Participant
Productions, een uitgesproken liberal productiehuis rond George
Clooney en vrienden: een clubje van onafhankelijke idealisten
die zich echt niet zomaar voor de kar van het Witte Huis zouden
laten spannen, en zeker niet om een oorlog voor te bereiden.
Maar genuanceerde informatie bereikt minder mensen in Iran dan
anti-Amerikaanse retoriek over zionistische Hollywoodstudio's
die samenwerken met de imperialistische regering in Washington.
Voor de duidelijkheid: Affleck doet de waarheid wel degelijk af
en toe geweld aan in zijn film. Zo heeft hij in interviews
toegegeven dat de climax – wanneer de ontsnappende gijzelaars in
het opstijgende vliegtuig tot op het tarmac worden achtervolgd
door gewapende militairen in auto's – een pure
Hollywooduitvinding is, om drama toe te voegen. Niet dat die
‘bekentenis' van Affleck nodig is: wie denkt dat de evacuatie
precies verlopen is als in de film, is naïef en kent de gangbare
Hollywoodnormen over de grenzen van accuraatheid en good
storytelling niet.
Heel wat kritiek is er ook op het minimaliseren van de
inspanningen van de Canadezen. De operatie lijkt helemaal door
de (Amerikaanse) CIA uitgedokterd en uitgevoerd, terwijl Canada
in werkelijkheid veel pluimen op zijn hoed mag steken.
Toch lijken in het Westen de meeste mensen te aanvaarden dat een
fictiefilm nu eenmaal geen documentaire is. Enkele pekelzonden
tegen de waarheid worden aanvaard, als ze het verhaal
begrijpelijker of entertainender maken. Zo verbleven de zes
gijzelaars al na enkele dagen niet langer samen op de Canadese
ambassade, maar verspreid over twee onderduikadressen in Teheran
– maar maak op die manier maar eens een film.
Akkoord Khomeini-Reagan
Fundamenteler is de kritiek dat de film het Iraanse volk in een
kwaad daglicht stelt. Abolhassan Bani-Sadr, de eerste president
na de Iraanse revolutie die later in ongenade viel en al jaren
in Frankrijk woont, zegt dat Argo de houding van de Iraanse
regering destijds verkeerd voorstelt. ‘Het lijkt nu alsof ik de
enige was die op een snel en vreedzaam einde van de gijzeling
aanstuurde. In werkelijkheid dachten vrijwel alle Iraanse
politici er zo over. Het liep mis omdat de medewerkers van
ayatollah Khomeini en die van Ronald Reagan – toen de uitdager
van president Jimmy Carter in de verkiezingen – het op een
akkoordje gooiden, om de gijzeling langer te laten aanslepen.'
(eigen cursivering)
Bani-Sadr heeft dat al eerder verklaard en er zijn sterke
aanwijzigingen dat de beschuldiging klopt. Een
onderzoekscommissie heeft die kwestie in 1992 echter met de
mantel der liefde bedekt. Dat de legendarische oud-president
(1980-1988) zijn eerste verkiezing te danken zou hebben aan een
smerig akkoordje met een aartsvijand – de gijzeling werd Carter
door de kiezers zwaar aangerekend – zou een politiek schandaal
van formaat zijn geweest.
Ondertussen negeren massa's Iraniërs de bioscoopboycot en kopen
ze op de zwarte markt gekopieerde dvd's van Argo voor 1 euro
‘Overal wordt de film verkocht,' zegt onze man in Teheran, ‘tot
in chique restaurants waar veel regeringsmensen komen. De
meesten vinden het een fijne film, lekker spannend. Het enige
waarmee velen het moeilijk hebben, is dat Iraniërs worden
voorgesteld als opgehitste fanatici. Dit is een trots land, waar
mensen prat gaan op hun verfijning, cultuur en geschiedenis. De
fragmenten waarin Ben Affleck hen afschildert als een bende
domme agressieve woestelingen, vindt niemand leuk. Maar verder
halen de meeste Iraniërs de schouders op.'