Links
Histoforum Vakinformatie
Actueel
Historisch nieuws
Wilt u op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen op het gebied van het onderwijs in geschiedenis en staatsinrichting en wilt u geattendeerd worden op
interessante historische websites,
meld u zich dan aan voor de Histoforum nieuwsbrief op https://histoforum.net.
De nieuwsbrief verschijnt elke twee weken.
Op deze pagina vindt u
een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002.
Histoforum nieuwsbrief
De tweede Histoforum nieuwsbrief van december 2024 is verschenen. Berichten voor de eerstvolgende nieuwsbrief graag voor 1 januari 2025 naar Histoforum.
FAQ's
Histoforum bevat een aantal pagina's met veelgestelde vragen over het geschiedenisonderwijs, met de bijbehorende antwoorden:
Gratis lesmateriaal over het conflict Israël-Palestina:
• E-book Feniks-katern:
https://bit.ly/3LZfhPE
• Lessuggesties:
https://bit.ly/3ZWNd5e
• LessonUp-lessen:
https://bit.ly/48LkgNC
• Document ‘Gevoelige geschiedenis’:
https://bit.ly/48XipFB
• Document 'Je hebt makkelijk praten
https://bit.ly/3FdHP3Y
N-termen 2024eerste tijdvak
vmbo gtl 1,1
havo 1,7
vwo 1,5
Wat valt op?
* Dit jaar is er nauwelijks verschil tussen de n-termen voor
havo en vwo. Gemiddeld lag de vwo n-term de afgelopen 21
jaar 0,49 punt lager dan die van havo:
https://histoforum.net/examen/ntermen.htm .
Het is heel moeilijk om te bepalen wanneer een vraag een
havo- of een vwo-vraag is. Het aantal factoren dat daar
invloed op heeft is enorm. Zie bijvoorbeeld dit
artikel op Histoforum.
Het soort vraag, het type bron of de lengte van de teksten
in de bronnen is geen belangrijke factor, die is namelijk
nagenoeg identiek.
Wil je zelf eens testen hoe moeilijk het is om te bepalen of iets een havo- of vwo-vraag is en/of een inschatting maken van de moeilijkheidsgraad, doe dan een van de testen op deze website.
* Het examen was dit jaar te moeilijk of de leerlingen
presteerden dit jaar slechter of zij zijn dit jaar minder goed
in geschiedenis of corona laat zich zich ook nu nog gelden. Wie het weet mag
het zeggen.
N-termen 2024 tweede tijdvak
mbo-tl 1,1
havo 1,4
vwo 1,0
Kenmerkende aspecten worden vanaf 2025 afgedrukt in het bronnenkatern bij het centraal examen
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft besloten
om met ingang van de centrale examens 2025 bij havo én vwo
de kenmerkende aspecten af te drukken in het bronnenkatern
bij het centraal examen. Deze verandering wordt vastgelegd
in de syllabi 2025. De lijst van kenmerkende aspecten wordt
als bijlage bij de syllabus opgenomen. In de lijst zullen de
kenmerkende aspecten ongenummerd en gegroepeerd
naar tijdvak worden vermeld: voor vwo alle 49 kenmerkende
aspecten en voor havo de 35 kenmerkende aspecten die in het
centraal examen worden getoetst.
Lees
de toelichting die op 12 juni 2023 is verschenen.
Examenbesprekingen en forum
De verslagen van de examenbesprekingen van de VGN staan nu op de website van de VGN.
Hhet VGN examenforum staat nog open
Examen
In de rubriek examen op Histoforum staat alle belangrijke informatie rondom het examen, bijvoorbeeld mogelijkheden om te oefenen en de examenbesprekingen
.
Examenvragen 2022
Alle vragen uit het geschiedenisexamen 2022 van havo en vwo (regulier en bezem), nu met de p-waardes iot het eerste tijdvak, zijn toegevoegd aan de bestanden op Histoforum.
De moeilijkste vragen in de geschiedenisexamens 2022
Wat waren de moeilijkste vragen in de examens vmbo-gtl, havo en vwo van 2022? Ook een poging om (het begin van) een verklaring te zoeken. Klik hier voor de pdf.
Het vak geschiedenis is hopeloos verouderd
Dit is de mening van collega Daan Krahmer in een
artikel in het Parool van 21 december 2022. In
nieuwsbrief 219 verwees ik naar twee artikelen over
hetzelfde onderwerp, het
eerste
ging over de vraag in hoeverre we rekening zouden
moeten houden met de migratieachtergrond van leerlingen, het
tweede
over het belang van de actualiteit in het
geschiedenisonderwijs.
Het lijkt me verstandig om binnen de community
van het geschiedenisonderwijs een fundamentele discussie
over het doel, over de raison van ons geschiedenisonderwijs
te voeren, alvorens een nieuw of vernieuwd programma te
maken waar we weer jaren aan vastzitten.
Rekening houden met de migratieachtergrond van leerlingen bij het vak geschiedenis
In een artikel over geschiedenis op school pleit een aantal docenten ervoor om meer aandacht te besteden aan of rekening te houden met de migratieachtergrond van leerlingen. Zij vinden het gek dat er bijna niks wordt gedaan met de achtergronden van veel van onze leerlingen. Een sympathieke gedachte, meer rekening houden met waar leerlingen vandaan komen en daarmee rechtdoen aan de diversiteit van onze leerlingen. Alle reden dus om tegemoet te komen aan de wens van genoemde docenten? In ieder geval, lijkt mij, een goede reden om met elkaar nog eens, vanuit dit perspectief te praten, over de rationale van ons vak en over de mogelijkheden om recht te doen aan de (migratie) achtergronden van leerlingen. In dit artikel wat overwegingen van mijn kant.
Een curriculum met aandacht voor de actualiteit?
In Trouw van 14 juni 2022 heeft een leerling
van 6 gymnasium kritiek op het curriculum van
geschiedenis. In een geglobaliseerde wereld zou er volgens haar
meer aandacht moeten zijn voor landen buiten Europa en de VS.
Ook houdt zij een pleidooi voor een actueel leerplan. Er
is geen of nauwelijks aandacht voor Rusland, terwijl dat toch
heel actueel is, waarbij zij uiteraard doelt op de oorlog van
dat land tegen Oekraïne. ‘Hoe kunnen wij ons informeren over
actuele gebeurtenissen in de wereld, terwijl we niks over de
geschiedenis ervan weten?’
In dit
artikel (ter discussie) enkele opmerkingen over de
mogelijkeheid/wenselijkheid van een actueel curriculum en een
aantal vragen waarop volgens mij een antwoord geformuleerd zou
moeten worden.
Hoe goed is ChatGPT?
Sommige docenten zijn bang dat schrijfopdrachten aan leerlingen zinloos worden sinds ChatGPT. Zij hebben een punt, maar je kunt ook op een positieve manier gebruik maken van ChatGPT. Bijvoorbeeld door leerlingen kritisch naar teksten te laten kijken zoals Joost van Oort in deze, enigszins bewerkte, opdracht laat zien.
Historisch denken en redeneren in examenvragen
In onze lessen willen we leerlingen leren hoe ze historisch kunnen denken en redeneren, toch? En als dat zo is, dan wil je toch ook graag dat leerlingen tijdens het examen kunnen laten zien dat ze dat beheersen. In dit artikel bespreek ik de resultaten op enkele, mooie, vragen uit eerdere examens.
Examens 2023
Het examenprogramma (plus syllabus):
Verschillende collega's hebben nuttig
instructiefilmpjes gemaakt bij bijvoorbeeld kenmerkende aspecten
van de tien tijdvakken en/of bij de historische contexten. In de
nieuwe rubriek
Tijdvakfilmpjes op Histoforum staan ze per
tijdvak bij elkaar.Tijdvakfilmpjes
Nogmaals de kenmerkende aspecten
In de vorige nieuwsbrief wees ik op een stuk van collega Robin van Rossum die zich al geruime tijd ergert aan wat er in het examen met kenmerkende aspecten wordt gedaan. Hij verwees daarbij naar een artikel van Arie Wilschut.
Op Facebook verwees Milo Brinkkemper-Sinkeldam naar het stuk van van Robin en hij kreeg daar diverse reacties op.
Voorbeeldopgaven nieuwe historische contexten vwo
Cito heeft op de website Examenblad voorbeelden geplaatst van opgaven bij de vier historische contexten voor VWO. Collega's hebben behoefte aan toetsmateriaal over de nieuwe historische contexten. Mocht u materiaal willen delen, ik plaats het graag achter slot en grendel (behalve natuurlijk voor collega's.
Toetsmateriaal
Op Histoforum staat langzamerhand een zeer grote hoeveelheid toetsmateriaal, met dank aan collega's die toetsen hebben ingestuurd. Omdat gebleken is dat onbetrouwbare, buitenlandse, partijen op internet zich materiaal wederrechtelijk toeëigenen en commercieel gebruiken, heb ik het meeste toetsmateriaal achter de (bekende) iinloggegevens gegeplaatst die nog steeds voor docenten beschikbaar zijn.
Discussiedossier Geschiedenisonderwijs – Geschiedenis in het basis- en voortgezet onderwijs. Gescheiden werelden?
Sinds het rapport van de Commissie De Rooy (2001) zijn de kerndoelen voor geschiedenis in basis- en voortgezet onderwijs (po en vo) op elkaar afgestemd. Maar is dat ook zo in de praktijk? En wat is er eventueel nodig om deze afstemming te verbeteren? Lees het artikel van Marjan de Groot, voorzitter van de VGN en verbonmen aan de UvA.
In 2009 heb ik een
vragenlijstonderzoek gedaan onder docenten, waarin ik o.a.
vroeg naar de hoeveelheid contacttijd in de bovenbouw
havo/vwo. De pagina's die hierop betrekking hebben vindt u in
het
overzicht van hoeveelheid contacttijd. In de onderhouw van
havo en vwo (1 t/m 3) is twee lesuren (van 50 minuten) de,
niet-officiële, norm, op vmbo-tl twee lesuren in klas 1, 2 en 3
en in klas vier (voorleerlingen die examen doen in het vak) vier
lesuren. In de onderbouw van bb en kb is het aantal lesuren
soms/vaak nog minder. Zie voor nieuwe online nascholingsbijeenkomsten de
agenda op
Histoforum of de meest recente nieuwsbrief (zie hierboven)..
Vakdidactische artikelen is een verzameling, deels opnieuw
geredigeerde, artikelen over de vakdidactiek van het vak
geschiedenis, over bijvoorbeeld redeneren over en met bronnen,
het analyseren van spotprenten, formatief handelen, leerdoelen,
hoegere denkvaardigheden en toetsing. Informatie over
formatief handelen bij het vak geschiedenis met
veel uitgewerkte voorbeelden. Op Histoforum staan diverse online-opdrachten waarmee leerlingen
kunnen oefenen voor het cse, opdrachten met directeantwoord goed
of fout:
Online oefenen voor het vmbo-examen (Historisch overzicht
van de twintigste eeuw)
Online oefenen voor het vmbo-examen (Staatsinrichting) Online oefenen met chronologievragen havo en vwo Online oefenen met chronologievragen havo en vwo Op de website van Koen Henskens kunt u gratis
de drie bundels van Actief Historisch Denken
downloaden. De bundels staan ook op Histoforum: Op de
website van Hanneke Tuithof staan enkele suggesties voor
praktische opdrachten voor het se in tijden van crisis. Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based
Question over de Hongaaarse Opstand in twee versies,
A en
B met een
beoordelingsrubric. Deze opdracht is prima te gebruiken als
praktische opdracht. Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based
Question over het
Wonderjaar 1566. Jef Abbeel, ouddocent geschiedenis en Latijn schrijft geregeld
besprekingen van (historische) boeken over China. Speciaal voor
docenten maakte hij ook een literatuurlijst met tips voor
geschiedenisdocenten.
Voor het primair en voortgezet onderwijs zijn er extra
educatieve afleveringen gemaakt die inhoudelijke uitleg en
verdieping geven op wat er in het videodagboek te zien is.
Hierbij is lesmateriaal ontwikkeld, zodat docenten de
afleveringen van het Anne Frank videodagboek in de les kunnen
inzetten. Op Histoforum staat een aantal
suggesties voor chronologieopdrachten, kaartopdrachten en
instructiefilmpjes die leerlingen kunnen gebruiken om zich voor
te bereiden op het examen geschiedenis in een lesloze periode.
Op Histoforum staat een
overzicht van korte instructiefilmpjes voor alle
tijdvakken en de historische contexten.
Op Histoforum staat een
overzicht van artikelen die ik de afgelopen jaren heb
geschreven over aspecten van vakdidactiek, o.a. over formatief
handelen.
Op Histoforum staan
31 recensies van boeken over de geschiedenis van China. Voor een overzicht van nascholingsbijeenkomsten zie de
Agenda of de
nieuwsbrief (zie
homepage).
De reactie van de VGN op de definitieve voorstellen van
Curriculum.nu
staat op de website van de VGN:
https://www.vgnkleio.nl/vgn/curriculum/
De SLO website
Onderzoek in zes stappen is grondig vernieuwd. Deze
website wil leerlingen bij alle vakken helpen bij het doen van
onderzoek. Voor docenten staan er instrumenten op om leerlingen
bij hun onderzoek te begeleiden en om de resultaten van het
onderzoek te beoordelen. Op verzoek van OCW heeft SLO zogeheten vakspecifieke
trendanalyses (VTA's) gemaakt voor alle vakken in primair- en
voortgezet onderwijs. Zo ook voor geschiedenis. Deze
VTA beschrijft de huidige situatie in het vakgebied en
schetst vanuit leerplankundig perspectief de actuele
ontwikkelingen in praktijk, beleid en wetenschap. Dit wordt
gecombineerd met BUG-analyses: systematische overzichten van wat
er met het curriculum Beoogd wordt, wat daarvan in po en vo is
Uitgevoerd en in welke mate uiteindelijk de bedoelingen van het
leerplan Gerealiseerd zijn. Ook wordt een kort overzicht gegeven
van geschiedeniscurricula in een aantal andere landen en staten.
In de periode 2013-2015 deed SLO onderzoek naar ervaringen
van docenten en leerlingen met de invoering van een nieuw
centraal examen geschiedenis. De resultaten van dit onderzoek
vindt u in onderstaande publicaties. Contacttijd
(Online) Nascholingen
Vakdidactische artikelen
Formatief handelen
Online oefenen voor het examen
Actief Historisch Denken
Praktische opdrachten
Literatuurlijst Historische Context China
Anne Frank videodagboek in de les
Lees verder Oefenen voor het vmbo-examen in een lesloze periode
Tijdvakfilmpjes
Vakdidactische artikelen
Historische context China
Nascholingen
Curriculum.nu
Onderzoeksvaardigheden
Vakspecifieke trendanalyse geschiedenis
Onderzoek naar de invoering van nieuw centraal examen
havo/vwo
Vragenlijst onderzoek naar ervaringen van docenten met het
examenprogramma dat gold vanaf 2015.
Onderzoek onder leerlingen
Vragenlijst onderzoek naar ervaringen van leerlingen met het
examenprogramma dat gold vanaf 2015.
Vragen uit examens vanaf 2006
Alle vragen uit de (pilot)examens vanaf 2006 (havo en vwo) t/m 2019 tweede tijdvak zijn geordend op tijdvak en historische context en voorzien van een verwijzing naar examen en vraagnummer. Bij alle vragen uit het eerste tijdvak worden ook de p-waardes vermeld, een indicatie van de moeilijkheidsgraad van de vraag. Hoe hoger de p-waarde des te eenvoudiger de vraag.
Spotprenten
Een nieuwe rubriek op Histoforum is gewijd aan het
werken met
spotprenten in de geschiedenisles. Na een inleiding en een
instructie voor leerlingen over het analyseren van spotprenten
volgen diverse voorbeelden van het werken met spotprenten. Aan
deze lijst wil ik graag voorbeelden van collega's toevoegen.
Om het materiaal ook in de klas te kunnen gebruiken zijn wel
inloggegevens nodig (dezelfde als voor de
tijdvaktoetsen).
Het centraal examen geschiedenis in 2021 vmbo/havo/vwo
Alle, actuele, informatie over het centraal examen vindt u op de examenpagina van Histoforum..
Examenprogramma's en Syllabi
De meest recente versies van de verschillende
examenprogramma's en syllabi vindt u
steeds op Examenblad. Er zijn kleine wijzigingen in de syllabi
havo, vwo en vmbo
voor 2016.
Examens
Alles over het eindexamen op één pagina
Examen rooster op de agenda van Histoforum
Primair onderwijs
Kerndoelen
TULE: tussendoelen en leerlijnen
Voortgezet onderwijs
Onderbouw
Tussendoelen
Bovenbouw VMBO
Online oefenen met examenvragen 20e eeuw
Brochure geschiedenisexamen 2015
De tien tijdvakken
1 is een website voor leerlingen met een kort overzicht van alle tien tijdvakken. Groniek
Thieme-Meulenhoff
(Fenix
en
Phoenix)
Lambo (GS Compact voor geschiedenis havo bovenbouw)
Tijd voor geschiedenis (digitale methode)
De cartoonbox,
bevat historische spotprenten en links naar sites met spotprenten
die docenten kunnen gebruiken voor hun toetsen.
Online oefenen met examenvragen staatsinrichting
Tweede Fase
De tien tijdvakken
De tien tijdvakken
2 is een website met links naar allerhande informatie per tijdvak.
Historische tijdschriften
Historisch Nieuwsblad
Tijdschrift voor Geschiedenis
Tijdschrift voor
Sociale en Economische Geschiedenis
Leidschrift
Bijdragen en
Mededelingen betreffende de geschiedenis der Nederlanden
Mnemosyne, a journal of Classical Studies
Hermeneus, populair wetenschappelijk tijdschrift over de oudheid
Historica, tijdschrift voor
Gendergeschiedenis
Uitgevers
Malmberg (Memo,
GaMMa,
Argus Clou)
Noordhoff
Uitgevers (Geschiedeniswerkplaats,
Plein M)
Walburg Pers
Educatief (Sprekend Verleden)
SMD
Zwijsen
Uitgevers in Vlaanderen, Engeland en Duitsland
Uitgevers algemeen met geschiedenisfonds
Algemeen
https://histoforum.net/antwoorden, van een aantal opdrachten op Histoforum
Informatievaardigheden
bevat veel informatie over informatievaardigheden in het
voortgezet onderwijs O.a. informatie over bronvermelding volgens
de APA6-regels.