artikelen over geschiedenis didactiek
Artikelen over geschiedenisdidactiek
Op deze pagina staan de artikelen over
geschiedenisdidactiek die ik de afgelopoen jaren heb
geschreven voor Histoforum
Nagenoeg alle artikelen zijn geredigeerd, soms (gedeeltelijk) herschreven en soms samengevoegd.
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Columns over onderwijs
Artikelen over geschiedenisdidactiek
Algemeen
- Geschiedenis als competentie
- Kennisoverdracht bestaat niet
- De Gouden cirjkel van Simon Sinek
- Redeneren over en met bronnen
Formatief handelen
In dit artikel wordt uitgelegd wat met formatie handelen wordt bedoeld. Een nieuwere versie vindt u hier.
-
Mijn visie op formatief handelen
In mijn ogen is formatief handelen een helder en
eenvoudig didactisch concept dat iedere docent
gemakkelijk kan hanteren mits hij zich aan een aantal
basisregels houdt. Een beschrjiving in twee pagina's.
Zie ook:
Formatief handelen op Histoforum.
Hieronder staan uitgewerkte voorbeelden van opdrachten waarin formatief handelen centraal staat:
* Handleiding voor leerlingen over redeneren over en met bronnen.
* Formatief handelen en het werken met primaire/secundaire, geschreven en ongeschreven bronnen
* Formatief handelen en de mammoetjacht
* Formatief handelen en de mammoetjacht vmbo
* Formatief handelen en feodaliteit
*
Formatief handelen met de Hexagon als werkvorm
*
Formatief handelen en de positie van mannen en vrouwen
in de oudheid
*
Formatief handelen en de positie van vrouwen in de
prehistorie
*
Formatief handelen en het werken met bronnen over Egypte
* Formatief handelen en een prehistorische schoen
* Formatief handelen en chronologie
* Formatief handelen en chronologisch besef vmbo
* Formatief handelen en historische verklaringen (oorzaken)
* Formatief handelen en historische verklaringen (gevolgen)
* Formatief handelen met kaarten (vmbo)
* Oefenen met kaartopdrachten uit het vmbo-examen.
* Formatie handelen en Thanksgiving
* Formatief handelen en bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit
* Formatief handelen en bruikbaarheid en betrouwbaarheid 2
* Formatief handelen en de bruikbaarheid van bronnen (over oorlogen)
* Formatief handelen en het redeneren over bronnen
Leerdoelen
- Leerdoelen
Artikel over nut en noodzaak van leerdoelen en hoe je ze
formuleert.
*
Leerdoelen en succescriteria voor het doen van onderzoek
Leerdoelen en bijbehorden succescriteria voor het doen
van bronnenonderzoek.
* leerdoelen en succescriteria voor het schrijven van een onderzoeksverslag
Leerdoelen en succescriteria voor het schrijven van een onderzoeksverslag zodat leerlingen precies weten aan welke eisen hun verslag moet voldoen. Eisen ook die het docenten mogelijk maakt om leerlingen gerichte feedback te geven.
- Feedback
Waaruit bestaat goede feedback?
Will Thalheimer van Work-Learning Research maakte een video waarin hij vertelt wat de wetenschap leert over het nut leerdoelen en hoe goede leerdoelen eruit zien.
Hogere denkvaardigheden
Artikel waarin wordt uitgelegd wat wordt verstaan onder een AVA als activerende werkvorm bij het vak geschiedenis.
Toetsing
- Toetsen
Artikel over het nut van toetsen, over verschillende soorten toetsvragen en over de voor- en nadelen van de verschillende toetsvragen.
-
Upgraden en downgraden van een opdracht
Hoe maak je bestaande opdrachten eenvoudiger of juist
moeilijker?
- Rubrics
Kritisch artikel over de verschillende soorten rubrics
en waarom je ze soms beter niet kunt gebruiken.
- Wat maakt een opdracht moeilijk?
Artikel over de moeilijkheden die leerlingen kunnen ervaren bij het maken van toetsen.
- Kanttekeningen bij examenvragen
Artikel waarin kanttekeningen geplaatst worden bij verschillende examenvragen.
Koude Oorlog
Aan de hand van de Koude Oorlog gaat dit artikel in op de vraag waarom het belangrijk is om je bij elk onderwerp af te vragen waarom je het onderwerp behandelt. Het antwoord stuurt niet alleen hoe je het onderwerp behandelt (de didactiek), maar ook welke instructie je geeft, welke opdrachten je aan leerlingen geeft en uiteraard hoe je wilt toetsen.
Voorbeelden van opdrachten en toetsvragen over de Koude Oorlog:
Lessenserie met veel opdrachten en toetsvragen
Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 1-49
Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 50-62
Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 63-99
Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 101-118
Examenvragen over de Koude Oorlog toen er nog geen historische context over dit onderwerp was.
Copyright Albert van der Kaap, 2020