artikelen over geschiedenis didactiek

Artikelen over geschiedenisdidactiek 


Op deze pagina staan de artikelen over geschiedenisdidactiek die ik de afgelopoen jaren heb geschreven voor Histoforum

Nagenoeg alle artikelen zijn geredigeerd, soms (gedeeltelijk) herschreven en soms samengevoegd.

Artikelen over geschiedenisdidactiek 

 

Algemeen

 

- Geschiedenis als competentie

- Histoforum methode

Kennisoverdracht bestaat niet

De Gouden cirjkel van Simon Sinek

Backward Design

 

- Historische empathie

- Redeneren over en met bronnen

- Van historisch belang

- Analyseren van spotprenten

- Handelen met voorkennis

- Conceptual change

- Corroboration

 

Formatief handelen

 

- Formatief handelen

In dit artikel wordt uitgelegd wat met formatie handelen wordt bedoeld. Een nieuwere versie vindt u hier.

- Mijn visie op formatief handelen
In mijn ogen is formatief handelen een helder en eenvoudig didactisch concept dat iedere docent gemakkelijk kan hanteren mits hij zich aan een aantal basisregels houdt. Een beschrjiving in twee pagina's.

 

Zie ook: Formatief handelen op Histoforum.

 

  Hieronder staan uitgewerkte voorbeelden van opdrachten waarin formatief handelen centraal staat:

    * Werken met bronnen

    *  Handleiding voor leerlingen over redeneren over en met bronnen.

    * analyseren van spotprenten 

    * Formatief handelen en het werken met primaire/secundaire, geschreven en ongeschreven bronnen

    * Formatief handelen en de mammoetjacht

    * Formatief handelen en de mammoetjacht vmbo

    * Formatief handelen en feodaliteit

    * Formatief handelen met de Hexagon als werkvorm
   * Formatief handelen en de positie van mannen en vrouwen in de oudheid
   * Formatief handelen en de positie van vrouwen in de prehistorie
   * Formatief handelen en het werken met bronnen over Egypte

    * Formatief handelen en een prehistorische schoen

    * Formatief handelen en chronologie

    * Formatief handelen en chronologisch besef vmbo

    * Formatief handelen en historische verklaringen (oorzaken)

    * Formatief handelen en historische verklaringen (gevolgen)  

    * Formatief handelen met kaarten (vmbo)

    * Oefenen met kaartopdrachten uit het vmbo-examen

    * Formatie handelen en Thanksgiving

    * Formatief handelen en bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit

    * Formatief handelen en bruikbaarheid en  betrouwbaarheid 2

    * Formatief handelen en de bruikbaarheid van bronnen (over oorlogen)

    * Formatief handelen en het redeneren over bronnen

 

Leerdoelen

 

- Leerdoelen
Artikel over nut en noodzaak van leerdoelen en hoe je ze formuleert.

* Leerdoelen en succescriteria voor het doen van onderzoek
Leerdoelen en bijbehorden succescriteria voor het doen van bronnenonderzoek.

* leerdoelen en succescriteria voor het schrijven van een onderzoeksverslag

Leerdoelen en succescriteria voor het schrijven van een onderzoeksverslag zodat leerlingen precies weten aan welke eisen hun verslag moet voldoen. Eisen ook die het docenten mogelijk maakt om leerlingen gerichte feedback te geven.

- Feedback

Waaruit bestaat goede feedback?

 

Will Thalheimer van Work-Learning Research maakte een video waarin hij vertelt wat de wetenschap leert over het nut leerdoelen en hoe goede leerdoelen eruit zien.

 

Hogere denkvaardigheden 

- Hogere denkvaardigheden

- De AVA-werkvorm

Artikel waarin wordt uitgelegd wat wordt verstaan onder een AVA als activerende werkvorm bij het vak geschiedenis.

 

Toetsing

 

- Toetsen

Artikel over het nut van toetsen, over verschillende soorten toetsvragen en over de voor- en nadelen van de verschillende toetsvragen.

- Upgraden en downgraden van een opdracht
Hoe maak je bestaande opdrachten eenvoudiger of juist moeilijker?

- Rubrics
Kritisch artikel over de verschillende soorten rubrics en waarom je ze soms beter niet kunt gebruiken.

- Wat maakt een opdracht moeilijk?

Artikel over de moeilijkheden die leerlingen kunnen ervaren bij het maken van toetsen.

- Kanttekeningen bij examenvragen

Artikel waarin kanttekeningen geplaatst worden bij verschillende examenvragen.

 

Koude Oorlog

 

Aan de hand van de Koude Oorlog gaat dit artikel in op de vraag waarom het belangrijk is om je bij elk onderwerp af te vragen waarom je het onderwerp behandelt. Het antwoord stuurt niet alleen hoe je het onderwerp behandelt (de didactiek), maar ook welke instructie je geeft, welke opdrachten je aan leerlingen geeft en uiteraard hoe je wilt toetsen.

 

Voorbeelden van opdrachten en toetsvragen over de Koude Oorlog:

 

Lessenserie met veel opdrachten en toetsvragen

Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 1-49

Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 50-62

Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 63-99

Examenvragen havo-vwo uit de historische context De Koude Oorlog 101-118

Examenvragen over de Koude Oorlog toen er nog geen historische context over dit onderwerp was.

 

Copyright Albert van der Kaap, 2020 

Web Analytics

 


  •  

    u