tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2009
-
* Webquests
Een komplete beschrijving van alle onderdelen van de webquest. -
* De tien tijdvakken
De kenmerkende aspecten en iconen van de tien tijdvakken.-
-
-
-
* De Histoforum methode
Een beschrijving van de ideeën die ten grondslag liggen aan veel van het lesmateriaal op Histoforum. Aan dit artikel wordt nog gewerkt.-
-
-
* Informatievaardigheden
Een artikel over informatievaardigheden en informatievaardig worden met diverse checklisten.-
* Handelen met voorkennis
Een artikel over het belang van voorkennis.-
* Conceptual Change
Een artikel over conceptual change in relatie tot voorkennis.-
* Prehistorie
In dit artikel wordt een lans gebroken voor meer aandacht voor de prehistorie. Doel is om het leerlingen vervolgens gemakkelijker te maken betekenis te geven aan het verleden.-
* Historisch denken
Een artikel, gebaseerd op het werk van Carla van Boxtel en Jannet van Drie, over historisch denken in het voortgezet onderwijs.-
* Gelezen tijd
Een artikel over het gebruik van historische romans in de hogere jaren van het voortgezet onderwijs.-
* Brugge in de (late) middeleeuwen
Beschrijving van een multimediale lessenserie over handel, nijverheid, leven en geloven in Brugge in de late middeleeuwen.-
* Historisch belang als historische vaardigheid
Een artikel over 'historisch belang' als historische vaardigheid.-
* Het historisch belang van W.O.I
'Historisch belang' als vaardigheid toegepast op de Eerste Wereldoorlog.-
* Wie vermoordde wie, waar, waarom en hoe?
Een artikel over achtergronden van de opdracht over Bonifatius-
-
* Corroboration
Dit artikel gaat over 'corroborative learning', een begrip dat je in het Nederlands helaas alleen kunt omschrijven. Corroboration betekent zoiets als het versterken van bijvoorbeeld een bewering met ander, nieuw bewijs. Bij 'corroborative learning' vergelijken leerlingen bronnen met elkaar om tot een oordeel te komen. Bronnen die een duidelijk verschillende opvatting over een gebeurtenis of ontwikkeling bieden versterken het leren.-
* U denkt voor mij
Een onderzoek naar de effecten van onderzoeksgericht leren op een, niet met name genoemde, school in de V.S. Twee onderzoekers onderzoeken de effecten van een onderzoeksgerichte werkwijze bij het vak geschiedenis.-
* Unnatural and essential: the nature of historical thinking
Belangstelling voor het verleden is de mens misschien wel aangeboren of in ieder geval jong aangeleerd. Waarschijnlijk is dat ook de belangrijkste reden dat er op het boek 'Historical Thinking and Other Unnatural Acts' van Sam Wineburg nogal wat kritiek kwam. Hoezo is historisch denken onnatuurlijk?-
* De tien tijdvakken van ...
Een artikel over het digitale instrument 'De tien tijdvakken van...', waarmee leerlingen een eigen invulling kunnen geven aan de tijdvakken of zelf een canon kunnen maken.-
* Opdrachten bij 'De tien tijdvakken van ...'
Leerlingen maken samen een canon bij de tien tijdvakken of leggen een tijdvakkendossier aan.-
* History Maker
An article about History Maker, a digital instrument for students to make their own history stories.-