tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2022
Historisch denken en redeneren in examenvragen
In onze lessen willen we leerlingen leren hoe ze
historisch kunnen denken en redeneren, toch? En als dat
zo is, dan wil je toch ook graag dat leerlingen tijdens
het examen kunnen laten zien dat ze dat beheersen. In
dit artikel bespreek ik de resultaten op enkele, mooie,
vragen uit eerdere examens.
Uitgaan
van de actualiteit
In Trouw van 14 juni 2022 heeft een leerling van 6
gymnasium kritiek op het curriculum van geschiedenis. In
een geglobaliseerde wereld zou er volgens haar meer
aandacht moeten zijn voor landen buiten Europa en de VS.
Belangrijker is echter is haar pleidooi voor een actueel
leerplan. Er is geen of nauwelijks aandacht voor
Rusland, terwijl dat toch heel actueel is, waarbij zij
uiteraard doelt op de oorlog van dat land tegen
Oekraïne. ‘Hoe kunnen wij ons informeren over actuele
gebeurtenissen in de wereld, terwijl we niks over de
geschiedenis ervan weten?’ Een begrijpelijke reactie,
maar ze eindigt haar ingezonden brief met een opmerking
die een belangrijk dilemma voor het geschiedenisleerplan
blootlegt, en die in strijd lijkt met haar eerdere
opmerkingen: ‘Minister Dijkgraaf, help ons zodat we
geschiedenisles krijgen waaraan we in de toekomst iets
hebben’.
Rekening houden met de migratieachtergrond van
leerlingen
In een artikel over geschiedenis op school pleit een
aantal docenten ervoor om meer aandacht te besteden aan
of rekening te houden met de migratieachtergrond van
leerlingen. Zij
vinden het gek dat er bijna niks wordt gedaan met de achtergronden van
veel van onze leerlingen. Een sympathieke gedachte, meer
rekening houden met waar leerlingen vandaan komen en
daarmee rechtdoen aan de diversiteit van onze
leerlingen. Alle reden dus om tegemoet te komen aan de
wens van genoemde docenten? In ieder geval, lijkt mij,
een goede reden om met elkaar nog eens, vanuit dit
perspectief te praten, over de rationale van ons vak en
over de mogelijkheden om recht te doen aan de (migratie)
achtergronden van leerlingen. In dit artikel wat
overwegingen van mijn kant.
Im Westen nicht Neues
Artikel over boek en fim Im Westen nichts Neues naar
aanleiding van de nieuwe remake van de film die nu
(2022) op Netflix te zien is. De versie uit 1930 leidde
toentertijd tot grote protesten in Duitsland en in
Enschede hebben nationaal-socialisten zelfs een kopie
van de film in brand gestoken. Het artikel bevat veel
passages uit krantenartikelen, die gebruikt kunnen
worden als bronnen voor een les over boek en film.
* Jacob van Maerlant
Jacob van Maerlant was de eerste grote auteur uit ons taalgebied, die in zijn eentje als het ware een complete bibliotheek bijeen schreef. Daartoe behoren niet alleen de eerste Nederlandstalige wereldgeschiedenis, een navertelling van heel de Bijbel en een wereldgeografie, maar ook de eerste biologische encyclopedie in onze taal, Der naturen bloeme, uit ongeveer 1270. Daarin beschrijft hij zowel de mens als alle toen bekende viervoeters, vogels, vissen en kruiden, en bovendien de edelstenen, de wonderen van de zee en een groot aantal vreemde volkeren. Jacob van Maerlant wordt beschouwd als de aartsvader van alle Middelnederlandse dichters en zijn natuurencyclopedie behoort tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
Jan Uyttendaele maakte lesmateriaal over Jacob van Maerlant.
- Achtergronden voor de docent
* Slaven en vrijgelatenen bij de Romeinen
Enkele jaren geleden gaf emeritus hoogleraar oude geschiedenis Robert Duthoy van de universiteit Gent een cusus over slaven en vrijgelatenen bij de Romeinen.
Hij stelt zijn cursusmateriaal ter beschikkig van docenten geschiedenis en uiteraard anderen die in de klassieke oudheid geïnteresseerd zijn.
* Artikel bij de Naturalis historia van
Robert Duthoy, emertitus docent oude geschiedenis aan de universiteit van Gent, schreef een uitgebreid artikel ter begeleiding van een vertaling uit 2004 van een ruime selectie uit de 37 boeken van de Naturalis historia van Plnius de Oude (Maior): De wereld. Naturalis historia, vertaald door Joost van Gelder, Mark Nieuwenhuis en Ton Peters, 2004, ISBN 90-253-4184-5.
Dit artikel kunt u, met dank aan de heer Duthoy, hier gratis dwonloaden. Een korte inleiding op Naturalis historia vindt u hier.
*
Betrouwbaarheid in examenvragen 2002
Een analyse van vragen in het havo-examen 2022 die betrekking
hebben op betrouwbaarheid.
*
Kindersterfte
Wie zich bezig houdt met genealogie wordt, zodra hij terecht
komt in de negentiende eeuw, getroffen door het het aantal
kinderen dat levenloos geboren wordt of heel erg jong sterft.
Bijna even opvallend is dat nieuw geboren kinderen heel vaak
dezelfde naam krijgen als een of meer overleden broertjes of
zusjes. Voor ons tegenwoordig onvoorstelbaar. Wij benadrukken
graag het unieke van ieder kind en sinds enige tijd is het
daarom mogelijk een levenloos geboren kind alsnog officieel een
naam te te kennen. Voor wie ik lief heb wil ik heten, zegt de
dichteres Neeltje Maria Min heel mooi.
*
De moeilijkste vragen uit 2022
In dit artikel een bespreking van de moeilijkste vragen uit
het vmbo-gtl- , havo- en vwo-examen 2022.