tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2011
* Tijd- en plaatsgebondenheid (historische empathie)
Overzicht van opvattingen over historische empathie in recente literatuur.-
* Precolumbiaanse culturen uit Meso-Amerika
Tekst van een nascholing met zeer uitgebreide powerpoint presentatie, gemaakt door Jos Martens voor een bijeenkomst op de universiteit van Antwerpen. voor leraren geschiedenis, maatschappelijke vorming en Nederlands. De tekst bestaat uit drie delen, de Azteken, Teotihuacan: stad der goden, navel van de wereld en Maya, kinderen van de tijd
-
-
-
* Waarom is Europa zo dominant in de wereld?
De visie van Niall Ferguson. Vergelijk die met de visie van Patricia Crone. -
* Speelfilms als medium voor multimediaal en vakoverschrijdend werken
-
-
* Buiten je tijd denken
Een artikel over historische empathie-
* Truman en de Koude Oorlog
Een bespreking van Miscambles boek From Roosevelt to Truman: Potsdam, Hiroshima and the Cold War door John Harper.-
* Renate Bethge en de Hitler groet
Een artikel over historische empathie in de les.
Een artikel van Jos Martens over het gebruik van speelfilms in de klas.