Home Magazine Lesmateriaal Toetsmateriaal Vakinformatie
Precolumbiaanse culturen uit Meso-AmerikaOnderstaande tekst is, samen met een zeer uitgebreide powerpoint presentatie, gebruikt door de auteur, Jos Martens, tijdens een nascholingsbijeenkomst van de universiteit van Antwerpen voor leraren geschiedenis, maatschappelijke vorming en Nederlands. De tekst bestaat uit drie
delen,
de Azteken,
Teotihuacan: stad der goden, navel van de wereld en
Maya, kinderen van de tijd |
Jos Martens
Centrum Nascholing Onderwijs (UAntwerpen) & Instituut
voor Amerikanistiek
MAYA,
AZTEKEN, TOLTEKEN…
Van een andere planeet?
Precolumbiaanse culturen uit Meso-Amerika en hun
wereldbeeld
Deel 2 TEOTIHUACAN: STAD
DER GODEN, NAVEL VAN DE WERELD
Bijbehorende, zeer uitgebreide, powerpoint presentatie
Dia 1. Tentoonstelling Musée du quai Branly, Parijs,
eveneens tot 24 januari 2010.
Ons eerste bezoek geldt de toeristische trekpleister
Teotihuacan, niet ver van Mexico City (bloei ca. 150
v.Chr.- 700 n. Chr.).
2. Kaart: ligging: ten noord-oosten van Tenochtitlan.
3. Plan.
De stad ligt op een hoogvlakte, 2300 m hoog. Noord-zuid
as: ‘Avenue der Doden’ (Meer dan 2 km lang, 45 m breed)
en de piramides; oost-west as: de ‘citadel’ (met tempel
van Quetzalcoatl) enz. verdeelt de stad in 4 grote
kwartieren. De stad bereikte haar grootste uitbreiding
tussen 150 en 200 n.Chr. Oppervlakte: 22,5 km². Het
bouwen ging 500 jaar door.
Verdeeld in ordelijke ommuurde huizenblokken, met
inwoners gegroepeerd volgens herkomst, elk met eigen
heiligdom. Bewijs: de grafgiften, namelijk invloeden van
elders bv Oaxaca; omgekeerd aardewerk en vormen elders:
in Oaxaca (zoals we dadelijk gaan zien), tot in
Mayagebied, o.a. Tikal en Copan.
De doden werden begraven onder de vloer van de huizen.
4. Toen de Azteken op het wereldtoneel verschenen lag de
majestueuze stad al eeuwen in puin. De bloei van de
religieuze metropool was iets dat lang geleden had
plaats gevonden. Hoe lang geleden, daarvan hadden zij
geen idee. Waarom zou dat mythisch verleden dan niet
samenvallen met het begin van de wereld? Zelfs de grote
Spaanse kroniekschrijver, Bernardino de Sahagún
(1499-1590) vermeldt nog dergelijke legenden over goden
en reuzen, die de ontzaglijke bouwwerken van Teotihuacan
hadden opgetrokken.
5. Wie ooit de plek bezocht is ongetwijfeld diep onder
de indruk gekomen van de meesterlijke wijze waarop de
onbekende bouwmeesters het landschap incorporeerden in
hun urbanisatie. Hier bootsen de Piramide van de Zon en
die van de Maan (gebouwd ca. 2500 jaar na de Grote
Piramide van Khoefoe) exact de ligging van twee heilige
bergen na, die vanuit de ruïnestad in de verte zichtbaar
zijn. Weer piramiden, weer bergen, weer het
reconstrueren in miniatuur (nou ja) van concrete
geografische gegevens met kosmische betekenis.
Het vierkante grondvlak van de Piramide van de Zon heeft
praktisch dezelfde afmetingen (225 m) als Khoefoes
eveneens vierkante piramide! Maar is veel minder hoog:
Khoefoe: 146 meter, gedurende 4 millennia het hoogste
gebouw ter wereld.
6 - 7. Piramide van de Zon: oorspronkelijk 72 m hoog, nu
nog 63 m.
Teotihuacan is immers méér dan grootse architectuur. De
stadsplanning weerspiegelt een wereldbeeld, een
welbepaalde opvatting over de ordening van de kosmos.
NB. In de film Frida Kahlo (2002), brengen de
hoofdpersonen in gezelschap van de Russische
revolutionair Leon Trotski (1879-1940) een bezoek aan
Teotihuacan. De situatie in de film is die van na 2000,
niet die van voor 1940! Er is op korte tijd recent veel
gerestaureerd.
Alle geleerden zijn het - voor één keer - met elkaar
eens dat de in Teotihuacan ontwikkelde principes een
blijvende stempel hebben gedrukt op heel Meso-Amerika en
dat voor vele eeuwen. Maar wat Teotihuacan zo heilig
maakte, dat de latere volkeren hun kosmologisch tijdvak,
dat van de Vijfde Zon, hier lieten beginnen, is niet
langer een volledig onopgelost mysterie. De sacrale
betekenis van Teotihuacan is ouder dan de Piramide van
de Zon!!
Sommige geleerden hadden reeds lang een primitievere
structuur vermoed onder de grote piramide. In 1971 werd
dan inderdaad onder de piramide een onderaardse grot
ontdekt. De toegang, die verzegeld was door rotsen en
puin, bleef eeuwenlang verborgen. Dat moet zo al geweest
zijn in de tijd van Moctezuma. Totdat de opvulling
instortte en het begin van een trap onthulde, uitgehakt
in het moedergesteente, die 7 meter naar beneden ging en
voerde naar een l00 meter lange tunnel.
Eerste verrassing: deze tunnel liep, via enkele bochten,
naar een spelonk in de vorm van een klavertje vier.
Tweede verrassing: de ingang viel samen met de
oorspronkelijke centrale trap en het hol zelf lag
praktisch onder het middelpunt van de piramide.
Derde verrassing: boven het hol werd, lang voor de bouw
van de piramide, een eenvoudige structuur opgetrokken,
die samen met de oudste gevonden voorwerpen, gedateerd
werd op ongeveer 300 v. Chr.! De grot zelf was ontstaan,
samen met talrijke andere in de vallei, toen ongeveer
een miljoen jaar geleden een dikke lavastroom
uitvloeide, waarin gasbellen openbubbelden. In de grot
vond men sporen van een thans opgedroogde kleine bron.
Meteen werd het hele patroon duidelijk: wanneer
Teotihuacan de Spil van de Wereld was gedurende de hele
periode van 150 v. tot 750 na Chr., dan vormde de grot
de Navel, de axis mundi, van de hele religieuze
metropool. De piramide was het richtsnoer voor de hele
verdere stadsplanning. Maar het was de grot die de
plaats en de oriëntatie van de piramide bepaalde!
Een archeologische ontdekking van nauwelijks te
onderschatten belang dus, die echter in 1978, toen wij
voor het eerst Teotihuacan bezochten, noch tot de
toeristische-, noch tot de voor ons toegankelijke
wetenschappelijke literatuur was doorgedrongen. En waar
wij wel het inwendige van El Castillo in Chichen Itza en
de kunstmatige nabootsing van Teotihuacans Heilige Grot
(en tunnel) onder de reuzenpiramide van Cholula
bezochten, kwamen wij dé grot, hét oervoorbeeld en
prototype niet in, toen niet noch later.
Teotihuacan en het Wereldbeeld der Vijfde Zon
Het is deze Heilige Grot, die hoogstwaarschijnlijk
verbonden was met de oudste versie van de mythe van het
ontstaan van de Vijfde Zon. En even waarschijnlijk is
het deze mythe die uitgebeeld staat op verscheidene van
de meest beroemde Teotihuacan-fresco's, die dan dienst
zouden gedaan hebben als didactisch materiaal voor
priesters én gelovigen.
Als mensen een stad bouwen rond een centraal punt, in
dit geval de grot, dan herscheppen zij hun reële wereld
tot het beeld van de kosmos in imitatie van wat ze over
goden en kosmos geleerd hebben doorheen hun mythen. De
indrukwekkende piramide van de Zon is dan de letterlijke
spil waarrond even letterlijk de hele schepping draait;
de Levensboom, die uit de Aarde, de Heilige Grot groeit.
De Azteken en hun tijdgenoten geloofden, zoals een paar
keer gezegd, dat zij leefden in de Era van de Vijfde
Zon. Nadat vier vroegere wereldperiodes waren ten onder
gegaan in rampen, keerden Licht en Leven terug, doordat
hier, in Teotihuacan, de goden zelf zich offerden. In
Teotihuacan zouden bij het begin van het Laatste Tijdvak
Zon en Maan uit een spelonk te voorschijn zijn
gekomen.(Deze spelonk?).
Toen de stad verlaten werd, verzegelden de priesters de
Heilige Grot. Men veronderstelt dat de bron was
opgedroogd door het droogleggen van moerasland (en
vermoedelijk een heel meer) ten behoeve van de
stadsuitbreiding en dat dit feit bijdroeg tot het
uiteindelijk verval van de theocratie. Maar de piramide
bleef bekend als Montezuma's orakel. En inderdaad, nog
de laatste Grote Spreker van de Azteken ondernam elke
twintig dagen, vergezeld van zijn priesters, een
pelgrimstocht naar de Stad der Goden om er op de top van
de grote piramide te offeren.
En dit brengt ons tot een laatste aspect. Een
pelgrimstocht, volgens Mexicaanse begrippen, is het
herbeleven van de sacrale tijd. En voor de herbeleving
van de mythe, hier: de scheppingsmythe, is de sacrale
ruimte essentieel. Die sacrale ruimte wordt bereikt door
geheiligde structuren. In het tegenover elkaar stellen
van de piramide van de Zon en de Maan kan men een
toonaangevende uiting zien van die typische Mexicaanse
dualiteit van mannelijk-vrouwelijk, goed en kwaad
tezelfdertijd.
(Ter herinnering: de namen, piramide van de Zon en de
Maan, werden pas veel later gegeven; de oorspronkelijke
benaming is verloren gegaan).
8 - 9-10. Als dat zo is, kan men begrijpen waarom de
kleinere Piramide van de Maan zo angstvallig waterpas is
gebracht door haar precies zoveel minder hoog op te
trekken als de helling van de Processieweg vanaf de
piramide van de Zon bedraagt, namelijk 22 m. En waarom
aan de voet van de piramide een klein altaargebouwtje
staat, dat een weergave is van de kosmos uit Codex
Féjervary-Mayer.
De contrapositie van piramiden werd veel later en meer
dan 1000 km naar het zuiden overgenomen van Teotihuacan
in de klassieke structuren van de Mayastad Tikal (in
Guatemala) en nog later in de dubbelpiramide van het
nabijgelegen Tenochtitlan (Mexico-city).
11. Mensenoffers in de Piramide van de Maan. Tot voor
zeer kort werd Teotihuacan beschouwd als vredelievend,
zonder spoor van mensenoffers, een religieus en
cultureel centrum met zeer ruime geografische
uitstraling. Nu: ook krijgszuchtig en militair. Zie
verder bij de Maya, wordt als zekerheid gepresenteerd in
de catalogus door Felipe Solis (1944-2009).
12 - 15. Piramide van het Quetzalcoatl, het Gevederde
Serpent.
Omstreeks 450 werden drie zijden van de piramide van
Quetzalcoatl vernield, alleen de vierde zijde, overdekt
met een ander gebouw overleefde tot nu toe.
Oorspronkelijk waren er vermoedelijk 360 (of 365?)
Gevederde Slangen.
Het verband met de kalender is duidelijk. De tempel mat
zonsopgang en equinoxen (lente- en herfstevening) en
solstitia (winter- en zomerzonnewende).
Friezen en hoofden werden opnieuw gebruikt als vulling
voor andere gebouwen.
Hier brachten in 1988-89 opgravingen mensenoffers aan
het licht: individuele en groepen van vier, acht of meer
16 - 19. Tempel van Quetzalpapalotl (Quetzal-vlinder.
'Vlinder' : de zielen van de doden vergezellen de
zonnegod op zijn baan langs de hemel als vlinders.
20 - 21. Muurschilderingen: de Grote Moedergodin
Chalciutlicue, godin van het water? Vroeger
geïnterpreteerd als regengod Tlaloc.
22 - 23. Obsidiaan. Nu kan men voor de bloei van
Teotihuacan tevens heel wat profanere oorzaken aanhalen.
De site beschikte over voldoende water, goede klei voor
het voortreffelijke en zeer wijd verspreide
Teotihuacan-aardewerk en last but not least: obsidiaan.
Dit vulkanisch glas wordt terecht 'het staal van de
Nieuwe Wereld' genoemd. En zeker is dat de groei van de
metropool parallel liep met de groei van de
obsidiaanmarkt in heel de vallei van Mexico. Obsidiaan
werd zelfs vergoddelijkt, als geassocieerd met
schepping, als incarnatie van het Hart der Aarde.
Obsidiaan was de 'sprekende steen', het 'orakel der
goden'. Tezcatlipoca, de tovenaar-god van Tolteken en
Azteken heet in onze taal 'Rokende Obsidiaanspiegel'.
Teotihuacan zou een (religieus geïnspireerd) monopolie
bezeten hebben van obsidiaanverwerking en -verhandeling
in heel Mexico. Dankzij de heilige bron in de nabijheid
van de obsidiaanberg? Of hoe religie en negotie hand in
hand gingen!
Handelsbetrekkingen: schelpen van de kust,
halfedelstenen van Oaxaca, het Mayagebied, cacaobonen
uit het tropische Mayagebied als soort geld
24 - 26. maskers enz.
Zeer mooie exemplaren van wierookdeksels (voor het
branden van copal, wierookhars) in Jubelpark. Werden in
serie vervaardigd in mallen. Er is steeds een kleine
onvolmaaktheid aangebracht; volmaaktheid is alleen de
goden gegeven.
Bij 27: voorkant: maltezerkruis van wereldbeeld!
DE OLMEKEN
De moederbeschaving
27-28. In het ondankbare broeierig hete klimaat van de
(oostelijke) Golfkust ontlook omstreeks 3500 jaar
geleden de cultuur van de Olmeken. De naam is Azteeks en
betekent “mensen uit het land van de rubber.”- werd door
de Azteken gegeven aan eigentijdse bewoners. De naam van
oorspronkelijke bewoners is nog steeds onbekend. Idem
voor taal of afkomst. Dit is tot nu toe de oudste
cultuur van Meso-Amerika. En de laatst ontdekte: pas net
voor en na W.O. II. door Matthew Stirling.
29-31. Uit alles wat we wél weten leidt men af dat alle
culturele kenmerken van het volledige wereldbeeld hier
reeds aanwezig zijn. Typisch: de grote hoofden (zonder
lichaam). Tot nu toe zijn er 18 ontdekt. Bij elkaar
gebracht in openluchtmuseum. Vertonen Afrikaanse (of
Aziatische?) trekken.
32 - 38. Figuren met ‘jaguarmuil’ (wijst op
jaguarcultus), jadebewerking, prachtige beelden en
maskers. Het cijfersysteem bestond punten en balken,
zoals in Teotihuacan, bij de Maya en Monte Alban.
Vermoedelijk ook twintigdelig stelsel.
VERACRUZ, EL ZAPOTAL, HUAXTEKEN
40 - 41. Xochiquetzal, Veracruz 500-900 - hol,
terracotta, 110cm (KMKG, Jubelpark, Brussel).
Rondleiding door Sergio Purini, conservator in november
2009. Merk de verwijdering van later aangebrachte
restauraties.
42. Zittende man en twee honden. Collectie Dora Janssen
Aardewerk; zwarte harsverf.
Man: h. 100 cm, b. 42 cm, d. 67 cm
Staande hond: h. 52,3 cm, b. 35,5 cm, d. 44,2 cm
Liggende hond: h. 21 cm, b. 40 cm, l. 57,8 cm
EI Zapotal-stijl, Veracruz-cultuur, Mexico, Klassieke
periode, 400-800 n.C.
Tijdens de jaren 1960 werden in een omvangrijke
aardheuvel op de site van El Zapotal in Veracruz resten
van talloze grote keramieken sculpturen gevonden. Ze
behoorden tot een belangwekkende artistieke traditie die
bekend staat als de stijl van El Zapotal. Deze beelden
van mensen, goden en dieren werden doorgaans opzettelijk
stukgeslagen en zorgvuldig in heuvels of onder pleinen
geplaatst. Sommige werden teruggevonden als
afzonderlijke offergave, andere waren opgesteld als
ensembles waarin religieuze, mythologische en
historische thema’s tot uitdrukking kwamen.
De zittende man en de twee honden zouden een krijger en
zijn strijdmakkers kunnen verbeelden. De man draagt een
volledig hoofdmasker dat een prairiewolf voorstelt. Een
van de krijgsorden onder de latere Azteken van het
Mexicaanse hoogland gebruikte de prairiewolf als
embleem, een toepasselijk symbool van de felheid, het
uithoudingsvermogen en de behendigheid van een goede
krijger. Wellicht stelt deze serene figuur een
gevangengenomen en tot rituele offering bestemde krijger
voor; het gedraaide touw dat de plaats van oorsieraden
inneemt, zou daarop kunnen wijzen. Honden vervulden
verschillende rollen in het oude Meso-Amerika; zij waren
een metgezel op het slagveld, een gezelschapsdier, een
gids voor de ziel van de overledene en ook een bron van
vlees. De twee sculpturen zijn een opmerkelijk
natuurgetrouwe weergave van een liggende hond en zijn
hijgende maat in aandachtige zithouding. Zwaar
gerestaureerd, o.a. de armen.
MIXTLAN
HET BERGLAND VAN OAXACA
Dia 44 - 45. De huidige staat Oaxaca (94 211 km², meer
dan 3 x de oppervlakte van België) is antropologisch
gezien een van de meest interessante gebieden van
Mexico. Van zijn talrijke volkeren zijn er twee die ons
uit archeologisch oogpunt het sterkst interesseren: de
Zapoteken en de Mixteken.
In Oaxaca worden meer dan 30 inheemse talen gesproken,
waarvan sommige erg verwant zijn, als Nederlands en
Duits, andere van elkaar verschillen als Nederlands en
Chinees. (Mixteeks & Zapoteeks enerzijds, Nahuatl, de
taal van de Azteken anderzijds.) Het Mixteeks is een
‘toontaal’, waarbij toonhoogte verschillen in
woordbetekenis aangeeft. Het behoort met het Zapoteeks
tot eenzelfde taalfamilie.
Op de ongeveer 3,5 miljoen inwoners (2003) spreken heden
nog ongeveer een miljoen mensen een van de inheemse
talen. Ongeveer 300.000 spreken Mixteeks, ongeveer
250.000 Zapoteeks. Tenminste, dit zijn de officiële
Mexicaanse cijfers. Volgens de Nederlandse specialist
Martin Jansen is het Mixteeks bedreigd met totale
verdwijning binnen één generatie, nadat dit volk in het
ontoegankelijke hoogland van de Mixteca Alta gedurende
eeuwen zijn culturele integriteit tegen de opdringende
verspaansing heeft gehandhaafd. De agressieve
‘modernisering’ heeft de meeste herinneringen aan het
verleden doen verdwijnen (waarbij het officiële
onderwijs een bijzonder destructieve rol speelt. En nu
de televisie natuurlijk) Slechts in enkele dorpen, aan
de voet van de steile heuvels waarop overwoekerde ruïnes
nog getuigen van vroegere dichtbevolkte steden, zijn
Amerikaanse zendelingen erin geslaagd de fierheid voor
het roemrijke verleden terug op te wekken.
Pas sinds de laatste decennia hebben de Mixteken het
iets beter gekregen, hoewel velen geëmigreerd zijn om in
hun levensonderhoud te kunnen voorzien Zelfs in
Californië in de Verenigde Staten woont een grote
Mixteekse gemeenschap - naar schatting zo'n 100.000,
waarmee het een van de talrijkste indianenvolkeren in de
Verenigde Staten is geworden. In de stad Fresno bestaat
zelfs een radiozender die in het Mixteeks uitzendt.
De Zapoteken hebben beter weerstand geboden dan hun
vroegere rivalen. Zij vormden een der belangrijkste
cultuurvolkeren van Oud-Mexico, met een cultuur, die
waarschijnlijk meer dan 2000 jaar onafgebroken
continuïteit kende. Ook thans zijn zij nog een vitaal,
gezond en zelfstandig volk met sterke nationale trots.
Een stimulans voor die trots vormt hun nationale held
Benito Juarez (1806-1872 ), vaak Mexico's bekwaamste
staatsman genoemd, een volbloed Zapoteek, die de Fransen
verdreef en de basis legde voor het moderne Mexico. Daar
bij hen culturele en sociale strijd samengaan, komen zij
voortdurend in conflict met de Mexicaanse staat en
leveren een groot aandeel van de ‘verdwijningen’ waarmee
Mexico zijn imago van liberale democratie bezoedelt. In
2006 was er nog een door Zapoteken geleide opstand van
inheemse volkeren tegen de plaatselijke gouverneur. Die
werd door het leger met geweld neergeslagen.
Monte Alban
Dia 46 - 47. Op 2000 meter hoogte torent Monte Alban (=
Witte Berg) 400 meter boven de stad Oaxaca uit. Wie de
indrukwekkende ruïnes in een al even indrukwekkend
natuurkader op een prille zomerochtend bezoekt, begrijpt
waarom de Azteken dit gebied Mixtlan, het Wolkenland
noemden. Eens was Monte Alban de ceremoniële hoofdstad
van de Zapoteken. Of zij ook de stichters van de stad
zijn weet men niet. Want Monte Alban is oud, oeroud. De
oorsprong gaat letterlijk verloren in de nevels der
tijden. De stad werd zowat 2500 jaar geleden gebouwd.
Een hele berg in de rol van piramide, als uitdrukking
van een religieuze wereldbeschouwing!
De keurig gerestaureerde resten geven een beeld van de
stad, zoals die er moet uitgezien hebben tussen de zesde
en de achtste eeuw van onze tijdrekening, toen de
Zapoteken op het toppunt van hun macht stonden en de
vruchtbare dalen van Oaxaca overheersten. Het totale
archeologische areaal van Monte Alban bedraagt meer dan
40 km². Het rituele centrum ligt op de top van een
helling, die eertijds volledig bedekt was met de huizen
van de bewoners. Het blootgelegde gedeelte van de top
meet ongeveer 700 bij 250 m. De heuvel werd kunstmatig
genivelleerd, waartoe tonnen rots dienden weggebikt en
op andere plaatsen muren en terrassen werden opgericht.
Een indrukwekkende prestatie met een even indrukwekkend
architecturaal resultaat. Nergens, zelfs niet in
Teotihuacan werd het perspectief met zoveel vaardigheid
kunstmatig gecorrigeerd door trappen, platforms, enz. De
gebouwen bezitten een heel eigen schoonheid doordat
hier, in tegenstelling met de meeste Maya-steden de
verhoudingen van de gulden snede zijn toegepast, die op
ons Europees gevoel voor harmonie zo een grote invloed
hebben gehad. Afgezien van enkele gebouwen die een
astronomisch - astrologische functie hadden zijn de
overige alle tempels, elk met een eigen karakter. Het
waarschijnlijkst is dat elke grote plaats van de
Zapoteekse federatie hier een eigen heiligdom had, waar
de bedevaarders bij bepaalde feesten konden samenkomen.
Zo is het ook thans nog op vele plaatsen in Mexico. En
zo was het ook in het Oudgriekse Delphi.
48. Een van de grootste raadsels van deze mysterieuze
stad vindt men, wanneer men naar het zuiden kijkt, aan
de rechterkant. Hier werden in de muur van een gebouw
rechtopstaande stenen platen ingewerkt met eigenaardige
kronkelende figuren, de zgn. danzantes (dansers). Deze
kunnen in geen enkele gekende cultuur worden ingepast.
Het meest vertonen ze nog gelijkenis met de al even oude
en raadselachtige stenen van Cerro Sechin, aan de kust
van Peru, enkele duizenden km naar het zuiden. De
danzantes vertonen trekken die aan de Olmeken doen
denken. Maar in een paar stenen, hier en in een andere
tempel ingewerkt, staan onmiskenbare Maya-cijfergliefen
ingebeiteld. Of hier werkelijk sprake is van verminkte
gevangenen is onzeker. Maar niet meer onzeker dan een
hele reeks andere hypothesen.
De kans bestaat alleszins dat Monte Alban ouder is dan
de Zapoteken en contacten verraadt met proto-Olmeken of
proto-Maya. Maar in dat geval staan we hier voor een der
alleroudste heilige plaatsen van heel Meso-Amerika. En
met de langste continuïteit. Want modern vaatwerk, in de
grond gevonden, bewijst dat hier tot in de huidige tijd
aan de oude goden werd geofferd.
49 - 50. Zapoteekse beelden. De belangrijkste godheid is
hier de regen- en stormgod Cocijo.
50. Beeld van krijger - beschadigd.
51 - 57. Tussen 800 en 1200 n. C. moest de Zapoteekse
macht wijken voor de invallen van een nieuw volk: de
Mixteken. De Zapoteken verlieten Monte Alban en trokken
zich terug naar Mitla. De overwinnaars namen - omwille
van de religieuze betekenis van de plaats? - de gra-ven
van de Zapoteken in beslag.
Edelsmeedwerk: laagwaardig goud, 14 karaat, legering van
koper en goud, kunst ingevoerd in de 12de eeuw uit het
zuiden (Columbia?). Beheersten alle technieken,
verloren-wastechniek, granuleren, tumbaga (=door zuur
goudmoleculen aan de oppervlakte brengen). Kenmerkend:
belletjes. De Mixteken werden zo dé goudsmeden van
Mexico. In 1932 ontdekte dr. Alfonso Caso het beroemde
graf nr. 7. Dit graf bevatte de grootste en kostbaarste
schat die tot dan toe in Mexico door een archeoloog is
gevonden, en kan qua betekenis vergeleken worden met de
ontdekking van het graf van Toetanchamon door Carter in
1922. Tot verrassing van de archeologen waren de
sieraden van dit graf niet Zapoteeks doch Mixteeks.
58. Werppijlen lanceren met atlatl.
59. Codices: vouwcodices uit hertenleder. Zeer picturale
stijl, overgenomen door Azteken. Vóór de Spaanse
conquista waren de Mixteken beroemd om hun fraaie
vouwcodices in beeldschrift. Martin Jansen heeft met
zijn assistenten van de universiteit van Oaxaca kunnen
aantonen dat de taal ook in de 16de en 17de eeuw nog
werd geschreven in ons alfabet, waarmee hij een
belangrijke bijdrage leverde tot het Mixteekse culturele
reveil.
60. Codex Nutall, herkomst: Tilantongo, avonturen van
cultuurheld 8-Hert.
DE TOLTEKEN EN TULA
856 - 1168
Dia’s 62 - 67. In de Spaanse kronieken van kort na de
conquista duikt geen naam zo vaak op als die der
Tolteken. Voor de Azteken en hun tijdgenoten waren de
Tolteken zowat halfgoden, dragers van een Gouden
Tijdperk. En ieder volk dat zich respecteerde trachtte
zijn afkomst op deze cultuurheroën terug te voeren. Een
dergelijke handelswijze kwam de Spanjaarden niet vreemd
voor. De analogie met hun eigen Europese renaissancetijd
en zijn quasi-verafgoding van de Griekse en Romeinse
Oudheid lag voor de hand. Alleen jammer dat deze
Tolteken van de aardbodem verdwenen waren en niemand
precies leek te weten waar hun hoofdstad Tula gelegen
had. Dit Tula of Tollan (Biezenstad ) werd pas begin
1941 weergevonden door Jorge Acosta, 80 km ten noorden
van Mexico, in de huidige staat Hidal-go.
Volgens de Geschiedenis van Ixtlilxochitl (koning van
Texcoco), die na de conquista werd geschreven, zou de
stad gesticht zijn in 856 door Nahuatl-sprekende volken
en in 1168 na een periode van burgeroorlog en invallen
van nieuwe golven Chichimeken (barbaren) verlaten zijn.
Van de oorsprong en de ontwikkeling van de
Toltekencultuur is zeer weinig met zekerheid bekend. Wat
deze mensen en hun stad zo belangrijk maakte, weten we
niet.
In Tula bouwden zij piramiden van geringe hoogte, maar
de tempels op de top moeten heel groot zijn geweest, te
oordelen naar de vier 4,80 m hoge atlanten die, samen
met vierhoekige zuilen, de balken boven de deuropeningen
hebben gedragen. Het zijn geen monolieten: zij bestaan
uit trommels (schijven). Een nok midden in de bovenzijde
van het ene stuk past in een gat in het stuk erboven.
Zowel de atlanten als de zuilen bestaan uit vier delen.
Opmerkelijk zijn vooral de zuilen die Quetzalcoatl, de
Gevederde Slang voorstellen: het zijn cilinders met
gebeeldhouwd verendecor, de kop met wijd opengesperde
muil rustend op de vloer, terwijl de eveneens in een
hoek verlopende staart de balk boven de ingang draagt.
De atlanten van Tula gaven aanleiding tot de wildste
speculaties. Zeker is dat zij geen straalpistolen
dragende ruimtevaarders zijn! In de hand houden zij de
atlatl, de speerwerper waarmee zij de werppijlen, hun
favoriete wapen, lanceerden.
Achterzijde: lendendoeken (‘string’) als bij Japanse
sumoworstelaars.
68 - 69. Traditionele opvatting (ca. 1980): “Zeker is
dat met hen nieuwe, krijgshaftigere en wredere cultuur-
en cultuselementen hun intrede deden. Dit blijkt
duidelijk uit de reliëfs op hun tempels, waar krijgers
een voorname rol speelden. De geleerden zijn het er niet
over eens of deze militaristische kastenmaatschappij ook
werkelijk een imperium voortbracht, zoals het Romeinse.
Of waren er alleen handelscontacten en korte, jaarlijkse
expedities om gevangenen te maken voor de mensenoffers?
De muurversieringen, reliëfs met afbeeldingen van
jaguars, prairiewolven en adelaars die harten uit elkaar
rukken, spreken van nieuwe tijden. Van een nieuw
wereldbeeld getuigt ook een fries waarvan de decoratieve
elementen bestaan uit ratelslangen - tot kop en staart
vereenvoudigd - die skeletten verslinden. Zelfs als het
zulke verheven gestalte als de planeet Venus of de
lievelingsgod der Tolteken, Quetzalcoatl betreft,
blijken de ‘goede goden’ van het nieuwe tijdperk nog het
meest op hun tegendeel te lijken. Van hen schijnt ook
die preoccupatie met de dood te stammen, die hun
nakomelingen nog steeds obsedeert. Tot in de huidige
hoofdstad toe komt die dodencultus tot uiting in de
viering van de ‘Dagen der Doden’ met een hoogtepunt rond
Allerheiligen - Allerzielen (1-2 november).”
Ondertussen is dit volkomen achterhaald, nu we meer
weten over bijvoorbeeld Teotihuacan.
Wat wel klopt: afbeelding van elitekrijgers, zoals bij
de Azteken!
Quetzalcoatl, de leider, vorst, god, vormt een zeer
ingewikkeld historisch probleem. In het verwarde kluwen
is één draad te volgen. Een aanvoerder met deze naam
heeft zijn volk naar het zuiden geleid toen het Tula
moest opgeven. Hij werd mythologie: een god die zou
terugkeren om een nieuw gouden tijdperk in te luiden. De
legende werd werkelijkheid voor de Azteken, toen Cortés
aan land stapte op de voorspelde dag. Onder leiding van
hun vorst, Quetzalcoatl, stichtten de Tolteken meer dan
1000 km naar het zuiden in Yucatan de Tolteekse
bloeiperiode van Chichen Itza (zie verder bij Maya).
Maar ook deze stelling wordt de laatste decennia
betwist.
Annex De Grote Maya Collaps Volgens Jared Diamond storten beschavingen in als gevolg van vijf (meestal interfererende en complementaire) factoren: 1. Milieuschade. Door overbevissing, ontbossing of bodemproblemen verminderen de voedselopbrengsten op het land en uit de zee. 2. Klimaatverandering. Nu is de opwarming actueel, maar het kan ook afkoelen zoals in de ijstijden. Het afwisselen van klimaten beïnvloedt de oogsten en de hoeveelheid beschikbaar water. 3. Vijandige buurlanden. Lijkt vaak een hoofdreden van het ineenstorten van een rijk, maar wordt meestal veroorzaakt door een andere factor. Honger door milieuschade bijvoorbeeld leidt tot vijandigheid en tot verzwakking van het eigen leger. 4. Het wegvallen van handelspartners. Daardoor kan plotseling een tekort ontstaan aan voedsel of waren. Als Europa bijvoorbeeld ruzie krijgt met het Midden-Oosten leidt dat tot het dichtdraaien van de oliekraan. 5. De reacties op milieuproblemen. Hoe reageren de mensen op problemen? Zien ze de schade aankomen of negeren ze die? Bron: Diamond, J., Ondergang. Waarom zijn sommige beschavingen verdwenen en hoe kan de onze haar ondergang voorkomen?, Utrecht, Spectrum, 2005, 702 blz Webster, D. e.a., Levend verleden. Een inleiding in de archeologie, Houten, Unieboek & Teleac, 1993 + bijbehorende videoreeks. |
Bibliografie
Een uitvoerige bibliografie & internetlinks vind je o.a.
bij onderstaande boek- en filmbesprekingen in de
bijbehorende Tips voor didactische verwerking. Hier
alleen het beste en meest recente standaardwerk en twee
recente catalogi.
Grube, N. (red.), Maya. De goddelijke koningen van het
regenwoud, Keulen, Könemann, 2001, 480 blz.
Solis, F. (ed.), Teotihuacan. Cité des Dieux,
tentoonstellingspublicatie, Parijs, Musée du Quai
Branly, 2009, 480 blz.
McEwan, C. & Lopez Lujan, L., Moctezuma. Aztec Ruler,
tentoonstellingspublicatie, Londen, British Museum,
2009, 320 blz.
Tips voor
didactische verwerking
De eigenlijke navorming is uiteraard inhoudelijk,
informatief en bestemd voor leraren. Toch zitten er heel
wat mogelijkheden in voor didactische verwerking via
begeleid zelfstandig onderzoek, afhankelijk van het
handboek, de tijd die je aan het onderwerp wil of kan
besteden, of je al dan niet vakoverschrijdend kunt
werken met bijvoorbeeld je collega Nederlands (en/of
aardrijkskunde).
1. De PowerPoint zelf. Is in de huidige vorm natuurlijk
te uitvoerig. Kopieer de bestanden en geef ze een andere
naam, bv. MesoDidac. Zo blijft het origineel
veiligheidshalve bewaard voor eventuele aanpassing in
volgende jaren. Daarna kun je uit de kopie gemakkelijk
dia’s verwijderen tot je overhoudt wat je in de les wil
gebruiken. Advies: neem liefst essentiële dia’s niet
alleen uit de Aztekencultuur, maar ook uit bijvoorbeeld
die van de Olmeken, om foute beeldvorming over de duur
en continuïteit van de opeenvolgende culturen te
vermijden. Zo nodig kun je ook fragmenten uit de
syllabus ter beschikking stellen.
2. Aanbeveling: multimediaal, vakoverschrijdend, actief
2.1. Dia’s & tekst kiezen als illustratie bij
aanvullende lessen met scripties van leerlingen.
2.2. Film: zie verder
2.3. Museumbezoek
3. Voorbeeld: Leereenheid rond Azteken of Maya via
historische roman.
- In een 4de jaar hebben we in het verleden met
collega’s uit verschillende scholen gewerkt vanuit het
vak Nederlands en de roman De hel bestaat van Willy
Spillebeen. Een collega vulde de les aan met enkele
fragmenten uit Willy Spillebeen, Cortés of De Val. In
zijn geheel is dit laatste boek eerder geschikt voor een
5de of 6de jaar. Dit is een aantal keren gebeurd in
hoogste jaren ASO en bij ons weten één keer in het vak
‘vrije ruimte’.
Op de website van de VVLG vind je uitvoerig
lesmateriaal. (Url: zie verder, bij Romans.)
Leerlingen lazen ofwel het hele boek klassikaal ofwel in
complementaire groepjes, waarbij de anderen andere
historische romans lazen.
In beide gevallen was er een scriptie of mondelinge
voorstelling voorzien, waarbij de groepsleden
afbeeldingen projecteerden. Hier kan de PowerPoint goede
diensten bewijzen.
Opmerking: bij uitvoerige leereenheid hebben wij steeds
geactualiseerd naar de huidige situatie van de Maya via
onder meer publicaties van Amnesty International en
krantenberichten. Vrijwilligers namen deel aan de
‘schrijf ze vrij’ acties van Amnesty, ook in volgende
jaren.
Minder leerling-actief, maar eveneens gesmaakt is de
projectie van een der National Geographic films. Bij de
uitvoerige web-recenties tref je telkens heel wat
materiaal.
Wat ook kan (maar we nog niet hebben uitgetest): enkele
fragmenten uit de film Apocalypto. Bij de uitvoerige
recensie van deze film, url hieronder, vind je o.a. een
voorstel voor keuze van fragmenten. Persoonlijk zou ik
de film nooit in zijn geheel vertonen, wegens o.m. te
gruwelijk.
Wie weinig tijd heeft en niet vakoverschrijdend kan
werken, kan de webquest gebruiken
Cortés en de Azteken
Websites
Joos de Rijcke-site, Knop: “Eeuw Joos”, bovenste sectie,
vooral: “De grote namen van de conquista”: Pedro de
Gante, Bernardino Bernardino de Sahagún, Bartholomé de
las Casas http://users.telenet.be/joosdr/
Website Instituut voor Amerikanistiek
Bijdragen en links:
http://www.amerikanistiek.org/
Romans
Willy Spillebeen, De hel bestaat, Antwerpen, Houtekiet,
1996, 7de druk (1ste druk: 1984), 165 blz. Zeer
uitvoerige
didactische tips.
Willy Spillebeen, Cortés of De Val, Antwerpen,
Hadewijch, 1987, 291 blz. - 2de druk,
Antwerpen, De Gulden Engel, 1994. Zeer uitvoerige
didactische uitwerking.
Ruud van Akkeren,
De Dans van de Trom. Een Maya-ritueel, Schoorl,
Uitg. Conserve, 2006, 403 blz.
Films en documentaires
Moctezuma.
Aztec Ruler - (documentaire 2009) - DVD - 45
minuten, Engels, geen onderschriften - Extra
fotogalerij.
Bloed en bloemen (In Search of the Aztecs)
(gedramatiseerde documentaire) - BBC (1999) - DVD 2009 -
Engels, Nederlandse ondertiteling - duur: 49 minuten.
Waardering: ****/4
Apocalypto (speelfilm 2007). (Over de Maya). Zie
uitvoerige bespreking en didactische tips met keuze
van fragmenten
Het verloren rijk van de Maya’s (documentaire). Dit
is een ingekorte update van
http://www.amerikanistiek.org/bijdragen_mayavideo.htm
Het geheim van de Maya koningen, 2009 (Code of the
Maya Kings, 1999) - Engels, Nederlandse ondertiteling,
duur: 82 minuten (documentaire: 52 minuten - bonus: 30
minuten) - met link naar uitgewerkte lesbrief.
De laatste dagen van de Maya cultuur, 2009
(oorspronkelijk: Royal Maya Massacre, 2005) - Engels,
Nederlandse ondertiteling, duur: 77 minuten
(documentaire: 51 minuten - bonus: 26 minuten)
Cracking the Maya Code (documentaire)
Precolumbiaanse culturen
Precolumbiaanse culturen
-
Deel 1 de Azteken (powerpoint)
-
Deel 2 Teotihuacan: stad der goden, navel van de wereld (powerpoint)
-
Deel 3 Maya, kinderen van de tijd (powerpoint)
Copyright: Jos Martens, 2011