Home Magazine Lesmateriaal Toetsmateriaal Vakinformatie
Speelfilms als medium voor multimediaal en vakoverschrijdend werken Een artikel van Jos Martens over het gebruik van speelfilm in de klas |
Speelfilms
Didactische historische tijdschriften in Nederland en
België hebben altijd veel aandacht besteed aan het
verantwoord aanwenden van documentaires en speelfilms in
de geschiedenisles.
In Nederland is dat onder meer
Geschiedenis in de Klas (1) en
Kleio;
in Vlaanderen Hermes en zijn voorgangers DIGO en
Historische Documentatie Dit geldt a fortiori
voor de
VVLG (Vlaamse Vereniging voor Leraren Geschiedenis
en Cultuurwetenschappen).
Op de website van deze laatste vereniging moeten op dit
ogenblik zowat honderd ‘filmsteekkaarten’ staan, de
meeste met al dan niet in de praktijk uitgeteste tips
voor didactisch gebruik. Voeg daaraan toe de
theoretische en praktische artikels van
Bruno De Wever, Karel Van Nieuwenhuyse en mezelf
(2).
Opname in de filmrubriek van Histoforum of
VVLG kan bovendien beschouwd als een kwaliteitslabel
vanuit historisch en (normaal ook) filmisch oogpunt.
Helaas zijn bijna alle filmbesprekingen het werk van
ondergetekende, ondanks alle inspanningen over de jaren
heen: mensen beloven bijdragen, maar het komt er haast
nooit van! Hetzelfde geldt voor allen die
lectuursteekkaarten hebben beloofd voor de afdeling
jeugdliteratuur op de site. Beschouw dit derhalve als
eens stille wenk en oproep.
Gelukkig hebben we de laatste jaren onze actieradius
gevoelig kunnen uitbreiden door samenwerking tussen
enerzijds de Nederlandse sites Histoforum van Albert van
der Kaap (3) en
Geschiedenis.nl van Reinard Maarleveld, anderzijds
met Lieselot Leuridan van Universiteit Gent, die via de
site Film & Geschiedenis de paar honderd scripties wil
ontsluiten, door studenten voor prof. De Wever
aangeleverd in het kader van een
onderzoeksproject aan de Universiteit Gent.
Collega's, laten wij ons geen illusies maken.
Historische kennis wordt niet in de eerste plaats
verworven of gepopulariseerd door geschiedenislessen en
wetenschappelijke naslagwerken.
De eigenlijke historische beeldvorming gebeurt veel
sterker en diepgaander door strips (4), historische
romans en vooral speelfilms.
Sinds 1974, gedurende meer dan een kwart eeuw, zijn wij
op zoek geweest naar het telkens meest geschikte medium
om een didactische en pedagogische boodschap in concrete
situaties over te brengen bij leerlingen. Twee
constanten zitten in dat onderzoek: vakoverschrijdend
werken en audiovisuele media. Audiovisuele media omdat
ze de wereld binnen de klasmuren brachten van een kleine
plattelandsschool, lang voor internationale uitwisseling
mogelijk was of internet was uitgevonden. Want dat is al
die jaren de derde constante gebleven: motivatie van
leerlingen, die uitmondt in zelfstandig & persoonlijk
werk van leerlingen.
Omstreeks 1975 -ook weer meer dan 35 jaar geleden
ondertussen- zag de Nederlandse literatuurdidacticus
Jacques Vos het aanwenden van historische romans
hiervoor als dé trend voor het volgende decennium.
Historische romans vormen, net als film, een ideaal
instrument voor vakkenintegratie,
binnenklasdifferentiatie en multimediaal werken. Al die
tijd ook hebben wij die opvattingen verdedigd in
vakwerkgroepen Nederlands en geschiedenis, in
lerarenopleidingen en navormingssessies. Heeft het
resultaat opgeleverd? Als we zien hoe moeizaam collega’s
uit diverse vakken te strikken zijn voor
vakoverstijgende nascholingen, hoe leerplannen veel te
sterk opgesloten blijven in de zuil van het eigen vak…
Non-fictie en fictie, zowel in schrift als in film
hebben gemeenschappelijk dat ze niet de geschiedenis
zijn, maar een presentatie of liever: representatie van
de geschiedenis. Lange tijd werden alleen louter
informatieve documentaires geschikt geacht om in de
geschiedenisles te gebruiken; fictiefilms ware daartoe
ongeschikt wegens onbetrouwbaarheidsgraad. Pas de
laatste twee decennia hebben ook speelfilms in
toenemende mate hun intrede gedaan in klassituaties.
“Als geen ander slaagt dit medium erin historische
thema’s en gebeurtenissen onder de aandacht te brengen
van het brede publiek en in te spelen op de
(collectieve) historische beeldvorming.
Een toenemend aantal leerkrachten en docenten neemt film
au sérieux als belangrijke bron van kennis, inzicht en
bewustwording. Deze tendens gaat evenwel gepaard met een
steeds luider klinkende roep naar de ontwikkeling van
een ‘historische filmische geletterdheid’ bij jongeren.
Die moet hen in staat stellen een bewuste en kritische
houding ten opzichte van het medium aan te nemen.” (Film
& Geschiedenis)
Waar zit immers het grote verschil in receptie tussen
fictie en non-fictie? De mogelijkheid tot INLEVING door
de lezer/toeschouwer. Daarom waarschijnlijk dat de
informatieve historische documentaire met archiefbeelden
van langsom meer baan ruimt voor de gedramatiseerde
documentaire oftewel docudrama, waarbij de hoofdpersonen
vervangen zijn door acteurs die bij voorkeur uiterlijk
op de ‘originelen’ lijken. Je krijgt een (hopelijk
betrouwbare) reconstructie met door elkaar
archiefbeelden, officiële verslagen, foto’s, dynamische
stadsplannen en plattegronden, interviews met
overlevende kroongetuigen, nagespeelde scènes en
dramatische reconstructies. Dit alles zodanig
samengepuzzeld, gemonteerd en gecomponeerd dat de grens
tussen zuivere documentaire en speelfilm volledig
vervaagt. Het is een nieuwe trend die in deze vorm pas
populair werd na 2000. Welke garanties heb je als
kijker, als historicus, dan nog voor betrouwbaarheid van
het geheel? Waar begint computeranimatie en waar houdt
realiteit op?
Wat Laurence Rees, de bekroonde cineaste van de
televisiereeks World War II: Behind Closed Doors,
daarover zegt in een interview is perfect toepasbaar op
deze categorie documentaires: “Vroeger was niemand zo
tegen dat soort toneeltjes als ik - ik ben er zelfs ooit
in geslaagd de BBC een ban tegen reconstructies in
historische documentaires te laten uitspreken. Maar
tijden veranderen: zowat alle onderwerpen die je met
uitsluitend bestaande beelden kan illustreren, zijn al
eens aan bod gekomen.”
Vanzelfsprekend klopt in een film meestal niet alles.
Een speelfilm is een zeer dure en risicovolle
commerciële aangelegenheid, gebonden aan een budget en
vooral projectieduur in de bioscoop. Daarom moet de
regisseur noodgedwongen personages en gebeurtenissen
condenseren. Daarom ook vind je heel vaak achteraf op de
DVD bij de ‘Extra’s’ een afdeling ‘Geschrapte scènes’.
En daarom is begeleiding nodig om foutieve beeldvorming
te vermijden.
Het gevaar dat speelfilms foutieve beeldvorming
bevorderen en voor eeuwig inbranden op het netvlies en
de hersenen ligt immers altijd op de loer. Wat
natuurlijk niet de bedoeling kan zijn! Gelukkig laat het
betrekkelijk geringe aantal lesuren niet of zelden toe
volledige films te projecteren in de klas. Een
uitgekiende selectie van goed bevonden fragmenten kan
dit grotendeels oplossen (5). Hetzelfde gevaar deed zich
immers eveneens voor bij ‘serieuze’ documentaires.
Slechts één voorbeeld: de dansende Hitler bij de
treinwagon na de overgave van het Franse leger in 1940,
waarvan we al heel lang wisten dat het een vervalsing
was.
Een belangrijke kanttekening: herhaaldelijk quoteerden
wij -d.w.z. minstens twee andere historici uit Nederland
en België plus ondergetekende- een historische film veel
hoger dat de recensenten in kranten of tijdschriften.
Waar zij soms één ster toekenden, waardeerden wij op
drie of zelfs vier sterren. Historici hanteren blijkbaar
andere criteria. Daarbij is het opvallend dat onze
recensenten zich vaak laten beïnvloeden door wat eerder
reeds in buitenlandse besprekingen is verschenen. Dat
geldt nog meer wanneer zij een film afkraken door
vooroordelen jegens de regisseur te laten meespelen,
zoals tegenover Tom Cruise bij Valkyrie of nog sterker
tegenover Mel Gibson in
Apocalypto (2007).
In het onderstaande stellen we in willekeurige volgorde
zes speelfilms voor, geschikt voor historische
beeldvorming. We volgen een eenvoudige werkwijze, die in
het verleden haar nut heeft bewezen. De in alle gevallen
toegepaste methode tref je bij Kingdom of Heaven. Zoals
meestal krijg je de keuze tussen enkele lessen of een
volledige leereenheid. Praktisch bruikbaar materiaal
voor product- en procesevaluatie en dito bijsturing vind
je o.m. in het artikel
Films in de geschiedenisles in het digitale
tijdschrift Histoforum Didactiek.
Om ruimte te sparen werken we complementair met de
filmsectie van de website: van elke film tref je een
uitvoerigere recensie op internet, evenals de
bijbehorende illustraties en eventueel links naar
trailers of Youtube. Beschouw deze voorbeelden als
smaakmaker voor de uitvoerige filmsteekkaart … en de
didactische mogelijkheden.
1. De naam van de roos -
1986
130 minuten - Engels, Nederlandse ondertiteling.
Uitvoerige bespreking
Tijd en ruimte: Noord-Italië, einde november 1327.
Waardering: ****/4
Thematiek: cultuur van de Middeleeuwen; dogma versus
vrij onderzoek. Voor de zeer ruime thematiek: zie de
Didactische verwerking
Gebaseerd op de cult-roman van Umberto Eco (1983); ruim
meer dan een half miljoen exemplaren verkocht in het
Nederlands, 1ste druk 1984, 46ste druk 2001, 54ste druk
2010. Zeer uitvoerige bespreking op de site van
Geschiedenis in de Klas.
Inhoud
Stat rosa pristina nomine Nomina nuda tenemus |
De roos van voorheen bestaat als naam naakte namen houden wij over |
Een besneeuwde bergrug in de Noord-Italiaanse bergen.
Twee monniken in ruwe, grauwwitte pijen, op
voortsjokkende muilezels. Hun bestemming is een donker
bouwwerk op een bergtop, beheerst door een zware toren:
een rijk en befaamd benedictijnerklooster. De oudste van
de twee, franciscaan William van Baskerville, komt er
deelnemen aan een geheim religieus dispuut, maar zijn
scherpzinnigheid zal opgeëist worden door een reeks
gruwelijke moorden en de duistere mysteries die het
klooster verbergt. Voor zijn metgezel, de beïnvloedbare
novice Adson van Melk, worden het ervaringen die zijn
leven zullen tekenen. Dat vertelt ons zijn oude stem.
Zo begint een fascinerend detectiveverhaal met een trits
moorden, een Holmes-achtige held en zijn Watson-achtige
klankbord, verdachten te over, verrassende wendingen en
een apocalyptische ontknoping in een
labyrint-bibliotheek. Trage, soms ronduit statische
scènes wisselen dynamisch af met flitsend snel
gemonteerde actie. De ingewikkelde intrige wordt
verbazend helder, maar erg geconcentreerd verteld.
Didactische verwerking: zie
De Naam van de Roos in een
vakoverschrijdende en multimediale leereenheid.
2. The Eagle (De Adelaar van het Negende)
VS 2011 - In
de bioscoop 2 dvd’s (augustus 2011) - duur:
116 minuten - Engels en Gaelic gesproken, Nederlandse
ondertitels.
Uitvoerige bespreking
Persoonlijke waardering: ****/5
Tijd en ruimte: Romeins Britannia & Schotland, 2de eeuw
na Christus.
Thematiek: trouw, eer, vriendschap, vrijheid versus
slavernij & andere beperkingen
Inhoud
Omstreeks 120 na Christus verdwijnt het Negende Legioen,
het Spaanse, ergens in het noorden van Britannia. Bijna
vijfduizend soldaten waren spoorloos, met hen hun
standaard, de gulden Adelaar. En daarmee de eer van het
Negende Legioen. De vader van Marcus Flavius Aquila was
de bevelhebber van het Eerste Cohorte van het
noodlottige Negende legioen.
Twintig jaar later arriveert Marcus in Britannia voor
zijn allereerste opdracht. Als piepjonge en kersverse
centurio voert hij het commando over een cohorte (600
man) Gallische hulptroepen. Hij is met slechts één doel
in deze buitenpost van het Rijk: de waarheid over de
verdwijning van het Negende achterhalen en de verloren
Adelaar vinden en terug brengen naar Rome om zo de eer
van het legioen en van zijn vader te herwinnen.
Bij de eerste aanval op zijn garnizoen door Keltische
stammen raakt hij ernstig gewond en krijgt hij eervol
ontslag uit het leger. Tijdens zijn herstel logeert hij
bij zijn oom in Calleva. Hier redt hij in de arena het
leven van de krijgsgevangen slaaf Esca. En dus rust op
deze zoon van een Brits stamhoofd de ereplicht de
vertegenwoordiger van zijn aartsvijanden te helpen.
Vergezeld door zijn lijfslaaf Esca waagt Marcus zich aan
een zoektocht naar het noorden, tot in de afgelegen
hooglanden achter de Muur van Hadrianus (keizer van Rome
117 - 138), in de kort voordien door Rome prijsgegeven
provincie Valentia en nog voorbij de Vallum Antonini (de
Muur van Antoninus), de (kortstondige) noordelijke
grenswal van de Romeinen, waar de barbaarse Schotse
stammen heer en meester zijn. Een zo riskante
onderneming dat niemand verwacht dat hij ooit zal
terugkeren.
Bespreking
Voor je naar de film begint te kijken, moet je weten dat
The Eagle gebaseerd is op The Eagle of the Ninth (De
Adelaar van het Negende) van Rosemary Sutcliff (1920 -
1992).
Als er klassiekers bestaan in de historische
adolescentenliteratuur, dan is dit een absolute topper.
Geheel terecht wordt zij beschouwd als de grootmeester
van de psychologische historische roman.
Haar visuele en directe stijl leent zich zeer goed voor
omzetting in film. Dit gebeurde al eerder met De Adelaar
van het Negende, die in 1978 reeds verfilmd tot een
televisiereeks, de grondstof leverde voor Centurion
(2010) en nu 2011 weer een ‘remake’ krijgt met The
Eagle.
Voor een nadere kennismaking met de film, Sutcliff en de
didactische mogelijkheden voor vakoverschrijdend werken
met boek en film, verwijzen we naar de bespreking op de
site.
3. Valkyrie
US 2008 - DVD - speelduur: 121 minuten -
Engels - Nederlandse ondertitels
Uitvoerige bespreking
Tijd en ruimte: Tweede Wereldoorlog, Duitsland, Rusland,
N.-Afrika.
Waardering: De Standaard: ***/4; persoonlijke waardering:
****
Thematiek: verzet tegen Hitler, thema van tirannenmoord.
Inhoud
Gaat over de aanslag op Hitler, 20 juli 1944 en de
daaropvolgende mislukte staatsgreep. De leidende kracht
achter de samenzwering was graaf Klaus Schenk von
Stauffenberg. Dat de rol van de moedige officier
vertolkt werd door Tom Cruise, riep in Duitsland veel
weerstand op (omwille van zijn lidmaatschap van
Scientology) zodat in alle haast nog minstens één andere
speelfilm en een docudrama werden geproduceerd. De hele
commotie bleek totaal voorbarig: Cruise zet hier na zijn
eveneens ten onrechte verguisde
The last samurai
uit 2004 een van zijn beste en meest serene prestaties
neer.
4. Agora
Spanje 2009 - 2 DVD’s - speelduur: 126
minuten - Engels - Nederlandse ondertitels.
Tijd en ruimte: Alexandrië, Egypte ca. 400 n. Chr.
Waardering: ****/4.
Genre: Historische ideeënfilm.
Thematiek: Ondergang van de antieke cultuur; religieus
fanatisme; zucht naar kennis versus obscurantisme en
dogmatisme; strijd voor geestelijke vrijheid.
Twintig jaar geleden lazen we in een 4de jaar ASO met de
leerlingen klassikaal de aangrijpende adolescentenroman
Hypatia,
van de Duitse auteur Arnulf Zitelmann (°1929), over de
laatste maanden van de laatste ‘heidense’ filosofe, die
in 415 gruwelijk vermoord werd door een opgehitste meute
christelijke fundamentalisten. Met haar stierf de Grote
Bibliotheek van Alexandrië en daarin het geheugen van de
hele klassieke wereld.
Nu lijkt het wel of dit boek verfilmd is door Alejandro
Amenábar in de duurste Spaanse film aller tijden. Het is
een film geworden zoals je ze tegenwoordig haast nooit
meer in de bioscoop ziet, doch uitsluitend op Canvas of
de cultuurzender Arte. Emotioneel en cerebraal
tegelijkertijd.
5. Een melaatse koning, een Koerdische held en een film
Saladin en de herovering van Jeruzalem door de ogen van
Hollywood.
Kingdom of Heaven
VS, 2005- versies op 1 of 2 DVD's -
speelduur: 146 min - orig. versie: Engels, Nederlandse
ondertitels.
Uitvoerige steekkaart
Persoonlijke waardering: ***/4
Plaats & tijd: Frankrijk en Palestina (Outremer), ca.
1185.
Thematiek: geloof en ongeloof, religieuze en culturele
verdraagzaamheid versus fanatisme, plicht,
ridderlijkheid.
Onderhoud Saladin - Balian van Ibelin (1187). - Balian: “Voor ik de stad overgeef, brand ik alles neer tot de grond, uw heilige plaatsen en de onze, alles in Jeruzalem dat mensen gek maakt. - Saladin: “Ik vraag me af of het niet beter zou zijn als je dat inderdaad deed.” Saladin keert terug naar zijn wachtende leger. Balian vraagt hem: “Wat is Jeruzalem waard?” Saladin keert zich om: “Niets!” Wacht even, balt de vuisten: “En alles.” |
Film is, zoals gezegd, nooit “de geschiedenis”, net
zomin als non-fictiongeschiedschrijving. Waarom dan als
intermezzo het intermezzo tussen de Tweede en de Derde
Kruistocht niet bekijken via een zeer populaire
speelfilm: Kingdom of Heaven? Dankzij de DVD zal de film
nog vele jaren toegankelijk zijn en zorgen voor al dan
niet verkeerde beeldvorming. Hoewel, de voortreffelijke
film
Daens
is blijkbaar niet meer in de handel. (Een zeer bruikbare
leereenheid
over deze film is uitgewerkt door Albert van der Kaap.
Advies: koop dus een DVD wanneer die beschikbaar komt en
stel de aanschaf niet uit. En leg -persoonlijk of voor
je school- een videotheek aan.
Historische betrouwbaarheid
Het is niet verbazingwekkend dat een aantal details niet
kloppen, maar wel dat er zoveel overeenkomt met de
geschiedenis zoals die door ooggetuigen aan beide zijden
is opgetekend. Wat er niet klopt en wat wel, laten we
voor de leerlingen in het cognitieve gedeelte van de
didactische verwerking. Vrij veel elementen vind je in
de recensie op de VVLG-website, maar niet alles!
Kortom, de film Kingdom of Heaven brengt een meer dan
behoorlijke representatie van de gebeurtenissen. Helaas
was de reële situatie veel te complex, zelfs voor een
eerlijke en lange Hollywoodfilm. De vier decennia tot
aan de val van Jeruzalem behoren tot de meest turbulente
uit de hele turbulente geschiedenis van de kruistochten.
Het werkelijke verloop van de geschiedenis overtreft
herhaaldelijk de fictie van de film! Jammer dat de
regisseur zich niet tot die realiteit beperkt heeft, met
de noodzakelijke weglatingen natuurlijk. Om je een idee
te geven: vergelijking tussen film en feiten heeft me in
het kader van een nieuw boek over de kruistochten in
juli 2010 twee weken opzoekingen en tekstredactie
gekost!
Didactische verwerking
De film kan uiteraard gebruikt worden uitsluitend voor
de geschiedenisles en voor een uitvoeriger project én
voor een multimediale vakoverschrijdende leereenheid
Nederlands - geschiedenis- esthetica
(-godsdienst/zedenleer). Voor de laatste mogelijkheid:
zie op de website.
1. OBSERVATIETAKEN (niet op de site)
1.1. Algemeen
Elk lid van de groep selecteert bij het kijken a) 2
sequenties waarin de knap gebruikte filmtaal indruk
maakte. ( Beschrijf bij de groepsbespreking de plaats
van de sequentie in het geheel van de film - Wat was er
zo indrukwekkend: welke camerabeweging (close up ....?)
) en b) 1 sequentie waarin de muziek/de
geluidsachtergrond bijdroeg tot het welslagen van het
fragment.
Na de bespreking kiest de groep 3 voorbeelden uit a en 2
uit b om in het schriftelijk verslag uit te werken.
Is er een sequentie die je historisch onwaarschijnlijk
vindt? Welke? Waarom. (Hier mag je desnoods ook meerdere
fragmenten kiezen, met dezelfde opdracht.)
1.2. Historische beeldvorming
De film (of: de getoonde fragmenten) geeft een beeld van
het leven in Outremer in de 12de eeuw. Kies één aspect
dat
a) je iets leerde wat je nog niet wist/ dat je
verbaasde/ dat afwijkt van wat je dacht over de
behandelde periode/ sterk verschilt van onze huidige
opvattingen. Dit mag 'iets' zijn in verband met het
materiële leven (kledij, voedsel, wapens, wijze waarop
men reisde, baadde, bad... ) of in verband met de
mentaliteit (omgangsvormen, verhouding man-vrouw...
b) ondanks de afstand van .... eeuwen eigenlijk
fundamenteel niet verschilt van onze huidige tijd.
Leg in de groepsbespreking de resultaten van je
bevindingen naast die van de andere leden en geef ze
weer in het schriftelijk verslag.
2. OPZOEKEN
Via Wikipedia kun je achtergrondinformatie laten
opzoeken over de Derde Kruistocht en alle
hoofdpersonages. Doen! Aan de Slag bij de Hoorns van
Hattin zijn verschillende sites en delen van sites
gewijd. Hij wordt ook gedetailleerd besproken in het
nieuwe boek van Thomas Asbridge,
De Kruistochten. De strijd om het Heilige Land,
Antwerpen, Standaard Uitgeverij - Het Spectrum, 2010,
784 blz.
In de web-recensie bij de film Robin Hood (zie verder)
vind je nog info over handbogen en kruisbogen. Over de
gebruikte blijden (stenenwerper of trébuchet) vind je op
internet eveneens voldoende. De ‘Extra’s’ bij de film
vertellen wel over de vervaardiging, maar laten de
vervaarlijke machines onvoldoende gedetailleerd in
werking zien.
Ondertussen zijn op de site recent twee televisiereeksen
voorgesteld, zeker bruikbaar, maar waarvoor we nog geen
gelegenheid hadden om ze in lessen of leereenheden uit
te testen:
-
De Kruistochten
(Crusades), BBC, 1995 - 3 DVD’s, 2010- speelduur: 200
minuten - Engels - Nederlandse ondertitels
(Dit is de beroemde reeks van Terry Jones)
-
The Crusades.
The Crescent & the Cross, History Channel, 2005 - 3
Dvd’s, 2010 - speelduur: ca. 183 minuten - Engels,
Arabisch, Nederlandse ondertitels.
6. Robin Hood
VS & Gr.-Britt, 2010 - 1 of 2 DVD’s -
speelduur: 140 minuten - Engels - Nederlandse
ondertitels.
Uitvoerige steekkaart
Tijd en ruimte: Frankrijk & Engeland 1199 en volgende
jaren
Waardering: **/4
Genre: Historische actiefilm
Inhoud
Dit is de zoveelste verfilming van Robin Hood en wij
zouden er niet aan denken ze hier te bespreken als er
niet enkele interessante sequenties in zaten voor een
geschiedenisleraar die op zoek is naar materiaal voor
zijn lessen. Niet zoveel weliswaar als in Kingdom of
Heaven, maar toch…
In het begin van de film zien we Robin Longstride
(Russel Crowe), een boogschutter in het leger van
Richard Leeuwenhart, net teruggekeerd naar Engeland na
de kruistochten. Net als in de vorige epische film met
Russel Crowe,
Gladiator,
is er nog een laatste veldslag te winnen voor er
eindelijk voorgoed vrede zal zijn. En net als in die
film, zal dat niet lukken.
Didactische mogelijkheden
Zie ook bij de recensie op de website.
Er zijn legio mogelijkheden om de leerlingen bij de
gekozen fragmenten te betrekken en zo tevens delen van
de leerstof zelf actief te laten “aankleden.”
Over de historische personages vind je voldoende en
betrouwbare informatie en afbeeldingen op internet via
Wikipedia (6).
- Richard Leeuwenhart en de Derde Kruistocht
- Eleonora van Aquitanië, op zijn zachtst gezegd: een
niet alledaagse figuur. Over haar en Willem de
Maarschalk vind je meer in de recensie van de film
The Lion in Winter.
Er is ook het recente boek van Guus Pikkemaat, Eleonore
van Aquitanië, Soesterberg, Aspekt, 2010, 607 blz.
- De befaamde Engelse longbow (langboog) heeft een
belangrijke rol gespeeld in de middeleeuwse
oorlogsvoering vanaf de 12de eeuw. (Zie bijlage op de
site: Leeuwenhart, Robin Hood en de Engelse langboog -
daar ook een korte, relevante bijdrage over de rol van
de valkenjacht in de geschiedenis.)
Meer over films
Filmgeschiedenis
Filmsporen (boek)
'Film die geschiedenis vertelt. Historische beleving,
bespreking en begrip door een historische serie'
NOTEN
1. Geschiedenis in de Klas is nu ook een digitaal
magazine. De site is voor een groot deel gevuld met de
inhoud van het tijdschrift Geschiedenis in de klas, dat
verscheen van 1978 tot 2000.
Kleio is het tijdschrift van de VGN (Vereniging docenten
geschiedenis en staatsinrichting in Nederland).
D(idactiek) in het G(eschiedenis)O(onderwijs) bestond
van 1977 tot 1995 en volgde Historische Documentatie op.
2. De Wever, B.,
Speelfilm als medium in de
geschiedenisles.
Martens, J.,
Film en televisie als bron van historische
beeldvorming.
Idem,
Speelfilms en geschiedenis, een didactisch
verwerkingsmodel.
Van Nieuwenhuyse, K., La trahison de l’image. Een
pedagogisch-didactische benadering van historische
bronnenkritiek op audiovisuele producten.
Filmsteekkaarten:
Bespreking van films, onderverdeeld
volgens tijdvak.
Zie ook op Histoforum, de
rubriek
Historische films.
3. Albert van der Kaap,
Histoforum
Magazine.
In dit digitale tijdschrift, jaargang 2009, een artikel
over vakoverschrijdend en multimediaal werken vanuit
historische (jeugd)literatuur:
Gelezen tijd, een
actualisering van het gelijknamige artikel op de
VVLG-site.
4. In Nederland hebben twee leerlingen van het vwo in
2011 een door de KNAW bekroond
profielwerkstuk
gewijd aan de strip De blauwbloezen: Jorien Theune &
Nadieh Wattel, De blauwen worden getoetst.
Biedt een goed model hoe je leerlingen met historische
strips kunt laten werken.
In België werd in 1988 het startschot gegeven voor de
didactische erkenning van historische strips tijdens een
egyptologencongres aan de K.U.Leuven, met de
tentoonstelling Egypte Hertekend: een confrontatie van
striptekenaars en hun bronnen, aangevuld met authentieke
voorwerpen uit het Brusselse Jubelparkmuseum. Het
initiatief ging uit van de betreurde en veel te vroeg
gestorven internationaal gerenommeerde egyptoloog Jan
Quaegebeur. Nooit heb ik tijdens een rondleiding zoveel
lachende gezichten gezien als toen bij de egyptologen!
De mediëvist prof. Raf De Keyser stimuleerde aan
dezelfde universiteit eveneens striponderzoek, wat
resulteerde in een aantal licentiaatverhandelingen (nu:
masterscripties), tentoonstellingen en o.a. het boek
Strips. Een evocatie van de Middeleeuwen, Leuven,
Peeters, 2000.
5. Volledige films projecteren in klasverband mag
juridisch eigenlijk niet. Voor het vertonen van
fragmenten beroepen wij ons op het didactische
citaatrecht. Wij hebben trouwens nog nooit gehoord dat
collega’s in Nederland en België hier problemen mee
kregen. Noch culturele verenigingen die wel volledige
films projecteerden.
Voor de problematiek van de historische beeldvorming
door films, zie voetnoot 2.
6. Albert van der Kaap verhaalt van Nederlandse
leerlingen die Wikipedia niet mochten gebruiken voor hun
profielwerkstuk:
Wikipedia en plagiaat.
Voor dit onderdeel over de kruistochtgeschiedenis hebben
wij elk detail getoetst aan geschreven bronnen.
Wikipedia had zelfs een fout uit mijn gerenommeerde
gedrukte encyclopedie gecorrigeerd. Maar het kostte wel
een fietstocht naar de Provinciale Bibliotheek en
anderhalf uur opzoeken in wetenschappelijke naslagwerken
om zeker te zijn. De info via Google daarentegen had ik
binnen de seconde! Wikipedia is een grandioze
uitvinding! Er zijn andere methoden om
knip-en-plakplagiaat van leerlingen te verhinderen dan
een absurd verbod!
Historische films
Apocalypto
Copyright: Jos Martens, 2011/2016