tijdschrijft voor geschiedenis didactiek

Leren

Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt, is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij 'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er, mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij, in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha

Artikelen 2015

 

* Heksen, hermelijn, hoogmoed & onmondige vrouwen

Een artikel over het wereldbeeld in de middeleeuwen, geschreven naar aanleiding van de romans over de Rozenoorlogen van Philippa Gregory.

 

* Poppies

De klaproos is hét symbool van de Eerste Wereldoorlog, maar wat is eigenlijk de oorsprong ervan? Dit korte artikel vertelt het verhaal.

 

  • * Redeneren over en met bronnen

  • Artikel over historisch redeneren over en met bronnen met voorbeeldopdrachten over het Masrhallplan.

  •  

  • * Kanttekeningen bij gepersonaliseerd leren

    Enkele kanttekeningen bij gepersonaliseerd leren naar aanleiding van een artikel van Ger Groot in Trouw (24 oktober 2015).

  • * De heilige oorlog is niet van alle tijden

    Artikel van Jos Martens naar aanleiding van het boek Koningen, kruisvaarders en kaliefen. Geloof, macht en geweld ten tijde van de kruistochten en de jihad van Brian, Catlos uit 2015. 

     

  • * Zijn scholen gemodelleerd naar fabrieken?

    Nee, is het duidelijke antwoord van Jack Schneider,  assistant professor aan het College of the Holy Cross in de Verenigde Staten.  

     

  • * Het vmbo-examen 2015

    Enkele opmerkingen bij een drietal vragen uit het geschiedenisexamen voor vmbo-gtl 2015. 


  • * Formatief toetsen

    Een beschrijving van een documentaire van Dylan William over formatief toetsen met links naar fragmenten uit deze documentaire. 

     

  • * Tien technieken voor formatief toetsen

    Een overzicht van tien feedback technieken van Dylan William die leerlingen aan het denken zetten. 

     

  • * Geschiedenisonderwijs in de V.S.

    Een samenvatting van een tweetal blogs van Larry Cuban, emeritus hoogleraar aan Stanford University, over het geschiedenisonderwijs in de Verenigde Staten. 

     

  • * Kruistochten

    Onder de titel 'Jihad zonder einde om het heilig land' gaf Jos Martens het afgelopen jaar in België diverse nascholingen over de kruistochten. De uigebreide syllabus en een zeer uitgebreide PowerPoint Presentatie stelt hij voor docenten beschikbaar op Histoforum

     

  • * Rubrics

    In dit artikel wordt uitgelegd wat een rubric is en hoe je die in de klas op verschillende manieren kunt gebruiken.

     

  • * Hoe maak ik een goede poster?

    Hoe maak je een goede poster en hoe beoordeel je het werk van leerlingen? In dit artikel staat een overzicht van kenmerken van een goede poster krijgen en een beoordelingsinstrument. 

     

  • * PowerPoint presentaties 1
    Artikel over nadelen en voordelen van het gebruik van powerpoint tijdens mondelinge presentaties. 

  •  

  • * PowerPoint presentaties 2

  •  

  • * Tips voor het maken van een goede PowerPoint presentatie.