artikelen over geschiedenis didactiek
PowerPoints
Powerpointless, powerpoint poisoning. Twee begrippen, het ene haast verontschuldigend, het andere fraai allitererend, maar vol venijn. Eigenlijk kun je, zo krijg je bij deze begrippen het gevoel, maar beter direct stoppen met het gebruik van powerpoint. Zonder deze conclusie direct te onderschrijven kun je, denk ik, gerust stellen dat powerpoint de meest misbruikte tool van Microsoft is.
Inhoud
Powerpointless
Er zijn zelfs al bedrijven die hun personeelsleden
verbieden er gebruik van te maken. Zij steken teveel
tijd in de fraaie vormgeving van zo'n presentatie. En,
wat natuurlijk nog veel belangrijker is, bij veel
gebruikers overschaduwt de presentatie de spreker. Je
moet er toch niet aan denken, meent Cliff Nass,
associate professor of communication aan Stanford
University, dat Martin Luther King powerpoint had
gebruikt in zijn 'I have a dream' rede.
95% van de sprekers vegen hun aantekeningen op een hoop
en zetten ze op het scherm, klaagt Princeton professor
in de retorica Nick Morgan. Zich gesteund weten door de
tekst, op het scherm steken mensen minder tijd in het
voorbereiden van een goede presentatie. De PowerPoint
fungeert als een soort rollator, waaraan de spreker zich
krampachtig vastklampt om maar niet te struikelen over
zijn woorden. Het gezicht van de spreker is dan ook vaak
meer gericht op het scherm dan op zijn publiek.
Een spreekbeurt, inleiding, presentatie is een
performance. Verpest die niet door powerpoint te
gebruiken als een autocue (teleprompter). Je neemt de
illusie weg, want het publiek ziet, wat jij ziet. Als je
een geheugensteuntje nodig hebt, schrijf dan trefwoorden
of een schema op een velletje papier, dat alleen jij
kunt zien. Er is een eenvoudige manier om te testen of
je powerpoint goed is. Laat hem zien aan iemand die je
taal niet begrijpt. Voor het lezen van teksten is er
namelijk een veel beter medium dan een powerpoint,
namelijk papier. Als je powerpoint gebruikt in een
lezing hou er dan altijd rekening mee dat de techniek je
in de steek kan laten. Je lezing moet ook doorgaan als
je geen gebruik kunt maken van powerpoint.
Toch zijn er ook mensen die een lans breken voor
PowerPoint. Zij wijzen erop dat slechte sprekers hun
gedachten er beter vorm mee kunnen geven. Bovendien
biedt een powerpoint presentatie het publiek een visuele
bron van informatie waardoor zij efficiënter leren dan
wanneer zij alleen maar luisteren. Ook Mike Campbell
noemt dit een voordeel, maar hij voegt er in USA Today
(1999!) wel aan toe dat men er afhankelijk van wordt,
net als van heroine of van koffiedrinken bij Starbucks.
De universiteit van New South Wales bracht echter aan
het licht dat PowerPoint en de 'human animal' niet de de
beste maatjes zijn. Onze hersenen zijn niet geschikt om
gelijktijdig zowel gesproken als geschreven woord of
grafieken op te nemen.
Is het dus de hoogste tijd om PowerPoint bij het oud
vuil te zetten? Dat lijkt me eerlijk gezegd wat
voorbarig al valt er veelal nog heel veel aan het
gebruik ervan te verbeteren. Wat er allemaal mis kan
gaan legt komiek Don McMillan uit in een filmpje dat u
op YouTube kunt bekijken.
PowerPoint in het onderwijs
In het onderwijs wordt door leerlingen veelvuldig van
PowerPoint gebruik gemaakt. Bijvoorbeeld om de
resultaten van een onderzoek te presenteren. Leerlingen
trappen dan vaak in alle, hiervoor genoemde, valkuilen.
In alle jaren die ik voor de klas stond heb ik eigenlijk
maar één geweldige powerpoint presentatie gezien. Twee
meisjes hadden voor het vak KCV een soort
mini-documentaire gemaakt met afbeeldingen, filmpjes en
liederen, waar het publiek zonder nadere toelichting
naar kon kijken.
Ook voor docenten kan powerpoint wel degelijk een zinvol
hulpmiddel zijn bij een klassikale instructie.
Belangrijk is dan wel dat de docent zich afvraagt wat de
toegevoegde waarde ervan is. Zo wordt een presentatie
sterker als het een hulpmiddel is voor de leerlingen in
plaats van een steun voor de docent. Dat kan
bijvoorbeeld door gebruik te maken van relevante,
functionele afbeeldingen of schema's en grafieken. Op
internet zijn hiervan mooie voorbeelden te vinden.
Bijvoorbeeld de zeer informatieve presentatie van
classicus Leo Geilenkirchen over de
Romeinse stad of het
zeer bruikbare lesmateriaal van Bas van der Meijden over
jagers en boeren in de prehistorie. Van de hand van deze
docent van Hogeschool Windesheim zijn ook prachtige PowerPoints
over
Grieken en Romeinen,
Griekse bouwstijlen,
boeren in de vroege middeleeuwen en
de groei van het
Romeinse Rijk.
Heel veel meer goede PowerPoint presentaties
Nadelen van PowerPoint tekstdia's
• Leidt af van de presentator.
• Mensen kijken naar een helverlicht scherm waarop
weinig gebeurt. Dit is saai en slaapverwekkend. En het
leidt de aandacht af van de spreker. We komen niet voor
saaie sheets, maar voor mensen van vlees en bloed.
• Het scherm is meestal in het midden en jij staat
terzijde, relatief in het donker. Een gemiste kans. De
spreker is het centrale punt als het goed is. Het draait
om jouw geloofwaardigheid, jouw enthousiasme, plezier en
moed. Als het projectiescherm in het midden staat, dan
krijg jij niet het gezag dat je nodig hebt om succesvol
te presenteren.
• Powerpoint leidt tot te veel, te ingewikkelde sheets.
PowerPointsheets maak je met je hersenen en niet met je
hart. Er zit geen ziel in. Je kunt ook (leren) om uit je
hoofd presenteren, zonder sheets. Het is niet moeilijk
en dan gaat het om jouw verhaal, jouw (kern)boodschap.
• Powerpoint is statisch en lineair, je moet bij sheet 1
beginnen en de volgorde aanhouden, anders wordt het
meteen al rommelig. Hierdoor worden interactie met de
zaal en je flexibiliteit beperkt. De werkelijkheid is
dynamisch, altijd anders. Dus je gaat springen tussen je
sheets en je gaat sheets overslaan wegens tijdproblemen,
of omdat het je beter lijkt. Het wordt een rommeltje.
• De verleiding om sheets gewoon voor te lezen is
killing ligt altijd op de loer. Als je je tekstsheets
echter niet voorleest, dan ontstaat er een ander
probleem. Een ontvanger krijgt twee verschillende
signalen tegelijkertijd: je sheets en je woorden. Dat
zijn dus twee zenders en je publiek moet kiezen.
• Als mensen lezen, dan luisteren ze niet. Probeer maar
je email te lezen en een telefoongesprek te voeren. Dat
gaat ook niet goed. Doordat mensen je sheets lezen
worden jouw woorden dus gedeeltelijk niet gehoord. Hoe
gaat het met je gezeg? En daarna moet je publiek de
aansluiting weer zien te vinden.
• Nadat de kijkers in de zaal je teksten gelezen hebben,
hoeven ze niet meer te luisteren, want dan weten ze het
al.
• Verduisterde zaaltjes worden warm en mensen dommelen
in slaap, terwijl ze juist betrokken moeten worden. Het
gaat over communicatie!
• Het gaat om je klank, hoe klink je? Het gaat om je
lichaamstaal, hoe breng je het? Het gaat om jouw
betrokkenheid. Daar zie je allemaal niets van op een
sheet.
• Je bent met je sheets bezig in plaats van met je
toehoorders. je gaat uit het contact.
Kortom, je staat op de verkeerde plek, de mensen zien je
slecht, ze luisteren slecht, ze worden afgeleid, jij
wordt afgeleid, je bent uit het contact, het wordt een
rommeltje en je publiek valt in slaap.
Voordelen van het gebruik van PowerPoint
Eerlijk is eerlijk, er zijn ook voordelen:
• Het voelt als houvast voor de opbouw en structuur van
je verhaal.
• Kan er professioneel uitzien, geeft je hierdoor wat
meer zelfvertrouwen.
• Handige handout, na afloop van je verhaal.
• Leidt af van je spreekangst, want het leidt sowieso
af.
Waarom dan toch overal PowerPoint?
De meeste mensen hebben spreekangst. Met PowerPoint hoef je het contact met je publiek niet aan te gaan. Powerpoint lijkt veilig en risico beperkend. Alles goed voorbereid denk je en onder controle. Maar het wordt dus ook niets. Geen contact, geen communicatie. Geen interactie, geen dialoog, geen spanning en emotie. Niets, behalve tijd voorbij, kans gemist. Hoe moet het dan? Goed presenteren.
Beoordelingsmodel voor een PowerPoint Presentatie
Beoordelingsmodel als excel-bestand
Tips voor leerlingen voor het maken van een goede
powerpoint presentatie