tijdschrijft voor geschiedenis didactiek

Leren

Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt, is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij 'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er, mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij, in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha

Artikelen 2010

  • * Een schooleigen canon
    Leerlingen maken zelf een canon met een digitaal instrument.

  •  

  • * Films in de geschiedenisles
    Een artikel over een onderzoek naar het effect van het gebruik van historische films in de klas.

  •  

  • * Webquests
    Een komplete beschrijving van alle onderdelen van de webquest

  •  

  • * De SixPack
    Een beschrijving van een format voor onderzoeksopdrachten. Dit format is een combinatie van een webquest en de Big6. Dit format bevat ook een scan waarmee u de moeilijkheidsgraad van een opdracht in kaart kunt brengen.

  •  

  • * Marzano's dimensies van leren

  •  

  • Hoe schrijf je een recensie?
  • * Vragen
    Een kort artikel over het belang van het stellen van (de juiste) vragen.

  •  

  • * The shortest history of Europe
    Een samenvatting van een intrigerend boek van de Australiër John Hirst, inclusief een bijbehorende powerpoint presentatie.

  •  

  • * The oddity of Europe
    In dit hoofdstuk uit Pre-Industrial Societies: Anatomy of the Pre-Modern World vraagt Patricia Crone zich af waarom het Eurazische continent zo'n dominante positie in in de wereld inneemt. 

  •  

  • * De tien tijdvakken 1
    Een powerpoint met kaarten bij de tien tijdvakken.