SixPackDe SixPack is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie in veel gevallen afkomstig zal zijn van internet. Maar ook andere bronnen, zoals boeken, krantenartikelen en interviews komen in aanmerking. De SixPack is enerzijds gebaseerd op de webquest zoals die in 1995 werd ontwikkeld door de Amerikaan Bernie Dodge en anderzijds op het informatievaardigheden concept van de Big6. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Sixpack
De
SixPack is een format voor
het ontwikkelen en beschrijven van onderzoeksgerichte
opdrachten, gebaseerd op de
webquest,
die in 1995 werd ontwikkeld door de Amerikaan Bernie
Dodge en de
Big6,
ontwikkeld door Mike Eisenberg en Bob Berkowitz.
Belangrijk voor het concept zijn tenslotte de
onderwijskundige ideeën van Marzano, waardoor ook
Bernie Dodge zich heeft laten leiden.
Waarom de SixPack?
-
De SixPack is een format voor onderzoeksgerichte opdrachten. Met dit format kun je de doelstellingen van een onderzoeksopdracht gedetailleerd (namelijk per stap) in kaart kunt brengen.
-
De SixPack helpt om duidelijk zicht te krijgen op de competenties die aan bod (moeten) komen in een opdracht: informatievaardigheden, samenwerken, presenteren, communiceren en/of evalueren
-
De SixPack maakt hetmogelijk om - door middel van een complexiteitsscan - zicht te krijgen op de moeilijkheidsgraad van elke onderzoeksstap en van de opdracht als geheel.
-
De SixPack maakt het mogelijk opdrachten te plaatsen in een leerlijn onderzoeksvaardigheden. Een leerlijn die kan lopen van de brugklas tot en met de examenklas.
De SixPack
In het format van de SixPack kun je elk type
onderzoeksopdracht beschrijven. Een opdracht wordt, qua
effectiviteit, echter sterker naarmate deze meer
authentiek (realistisch) is. Dit type opdracht, zo
blijkt uit onderzoek, is namelijk motiverender dan niet
authentieke taken. Het zoeken naar antwoorden op
evaluatieve vragen blijkt een groter leerrendement op te
leveren dan andersoortige vragen.
Ook hebben opdrachten, waarbij
leerlingen moeten samenwerken en voor een goed resultaat
van elkaar afhankelijk zijn de voorkeur, omdat sociale
interactie tussen leerlingen het leren aantoonbaar
versterkt.
SixPacks gaan dan ook verder dan het zoeken van een
antwoord op eenvoudige en eenduidige vragen. Leerlingen
moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken
op een hoger plan brengt. Dat betekent dat het leren
gericht moet zijn op de hogere vaardigheden in de
taxonomie van Bloom: analyse, synthese en evaluatie.
Bernie Dodge heeft het over opdrachten die uitgaan van
wat hij 'woorden voor het leven' (life verbs) noemt (dit
in tegenstelling tot school woorden als leer, vertel,
herhaal):
-
Design
-
Decide
-
Create
-
Predict
-
Analyse
-
Apply
-
Explain
De
leerlingen krijgen in een SixPack eerst opdracht een
onderzoeksvraag te fiormuleren of te analyseren.
Vervolgens moeten zij in beeld brengen welke informatie
nodig is om deze onderzoeksvraag te beantwoorden. Daarna
verzamelen zij informatie, die zij analyseren verwerken
tot een
product. Dit product kan een oplossing voor een probleem
zijn, maar ook een programmaboekje, een rondleiding, een
reisgids, een maquette enz.. Tenslotte evalueren zij
zowel proces als product.
Competenties
Bij het maken van een SixPack werken leerlingen aan het
ontwikkelen van een of meer van onderstaande
competenties.
-
onderzoeksvaardigheden
-
formuleren van hoofd- en deelvragen/hypothese
-
bepalen en zoeken van bronnen
-
informatie verwerven en selecteren
-
informatie verwerken
-
onderzoeksresultaten presenteren
-
werkproces en product(en) evalueren
-
-
samenwerken
-
communiceren
-
verslaglegging/presenteren
-
reflecteren
-
informatievaardigheden
Onderdelen van de SixPack
De SixPack bestaat uit zes stappen, die
vooraf worden gegaan door een inleiding. Uiteraard heeft
de leerling recht op informatie over de beoordeling van
het onderzoek. Als u de opdracht ook aan andere docenten
beschikbaar wilt stellen is een docentenhandleiding
nuttig.
De verschillende onderdelen van de SixPack worden hieronder beschreven.
Leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Om leerlingen steeds competenter te maken met betrekking
tot onderzoeks- en informatievaardigheden is
het belangrijk de opdrachten steeds complexer te maken.
In de
leerlijn onderzoeks- en
informatievaardigheden worden in opklimmende
moeilijkheidsgraad vier fases beschreven. Dit betekent
niet dat elke opdracht volledig moet passen in een van
de vier fases. Een opdracht kan voor elk van de zes
stappen van de SixPack een verschillende
moeilijkheidsgraad hebben. De keuze is telkens
afhankelijk van de doelstellingen van de opdracht.
Complexiteitsscan
Het is niet eenvoudig om de moeilijkheidsgraad van een
opdracht te beoordelen. In elk van de zes stappen moet
de docent keuzes maken die ieder voor zich van invloed zijn
op de moeilijkheidsgraad. In elke opdracht kan de
moeilijkheid bewust of onbewust in een andere stap
schuilen.
Om inzicht te krijgen in de moeilijkheidsgraad van een opdracht kunt u gebruik maken van deze complexiteitsscan. Nadat u de scan voor elk criterium heeft ingevuld, krijgt u op het werkblad RES de 'uitslag'.
Filmpjes
-
Incorporating research in the classroom
Professor Stephen Sheppard vertelt over het plezier van het doen van onderzoek ( 'figuring something out' ) in de klas. -
Uitleg over de Big6 voor basisschoolleerlingen in het Nederlands
Onderdelen van de SixPack
Copyright: Albert van der Kaap, 2010