Het belang van het stellen van vragen'Teaching the answers without first
raising the questions takes most of the meaning out of
learning.' (Francis Slater, London School Of Education) |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
One of the reasons that instructors tend to overemphasize "coverage" over "engaged thinking" is that they assume that answers can be taught separate from questions. Indeed, so buried are questions in established instruction that the fact that all assertions-all statements that this or that is so-are implicit answers to questions is virtually never recognized.
Richard W.
Paul, Linda Elder
Neil Postman and Charles Weingartner
Vragen zijn de drijvende kracht achter denken
Je kunt je moeilijk voorstellen dat leerlingen historisch denken en
redeneren kunnen leren zondat dat zij
vragen stellen. Vragen staan aan het begin van elke
opdracht; zij sturen het oplossen van problemen en
kaderen deze in. Antwoorden daarentegen brengen het
denken tot sitlstand. Slechts wanneer antwoorden nieuwe
vragen oproepen blijft het denkproces in gang. (1)
De meeste schoolboeken bevatten antwoorden op impliciet
gestelde vragen. Zij zouden heel goed herschreven kunnen
worden in de vragende vorm. Toch wordt dat niet gedaan
ook al zijn er wel methodes geweest die daartoe een
poging hebben gedaan, zoals 'Vragen aan de
geschiedenis'. Maar ook in die methodes draait het om
antwoorden op vragen aan de geschiedenis en niet aan de
leerlingen. Ook in die methodes wordt direct het
antwoord gegeven of op z'n minst een antwoord. Ook deze
methodes confronteren leerlingen niet met vragen waarop
zij zelf een antwoord moeten vinden of nog liever,
nodigen leerlingen niet uit zelf vragen te bedenken
waarop zij vervolgens een antwoord moeten vinden. Wat
lesgeven vaak zo zwaar maakt is dat docenten antwoorden
geven op vragen die leerlingen niet gesteld hebben en
waarop ze bovendien geen antwoord willen hebben.
Goede vragen
Wat zijn goede vragen? Jamie McKenzie
onderscheidt drie basisvragen (2):
1. Waarom?
Waarom gebeuren dingen zoals ze
gebeuren? Deze vragen eisen oorzaak-gevolg analyses of
analyses van relaties tussen verschijnselen. Dit type
vragen leidt tot probleem oplossen (de hoe vraag) of tot
besluitvorming (wat is het beste vraag). Waaromvragen
worden overigens veel meer gesteld door vier-jarigen dan
door leerlingen in het voortgezet onderwijs.
2.
Hoe?
De hoe vraag nodigt uit tot het oplossen van problemen
of tot synthese. Hoe-vragen zijn de favoriete vragen van
uitvinders.
3. Welke
Welke-vragen zijn misschien wel de belangrijkste. Zij
nodigen uit om beslissingen te nemen. Wat is de beste
oplossing voor dit of dat problemen. Welke weg zal ik
inslaan?
Zie voor een overzicht van nadere uitwerkingen van deze
drie type vragen de
Questioning toolkit.
Teaching as a Subversive Activity
1. Paul, Richard W. en Elder, Linda Elder (1999)
Critical Thinking Handbook: Basic Theory and
Instructional Structures, Foundation for Critical
Thinking,
http://www.criticalthinking.org/page.cfm?PageID=521&CategoryID=71
2.
http://questioning.org/qtech.html
http://faculty.philau.edu/kayk/KKay/articles/BestAnsers.pdf
http://questioning.org/qtech.html http://library.sasaustin.org/questioning.php
Vragen
Vragen
Vragen
Copyright: Albert van der Kaap, 2010