tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2019
* Formatief handelen en het ontwikkelen van lesmateriaal
Hoe kies of ontwikkel je lesmateriaal dat geschikt is om er formatief mee te werken? Begin er om te beginnen mee om het boek dicht te laten en je aantal essentiële vragen te stellen.
* Causaliteit en de Eerste Wereldoorlog
Waarom je maar beter geen aandacht kunt besteden aan de oorzaken van de Eerste Wereldoorlog in de klas. Of toch wel, en hoe dan?
*
Formatief handelen en het analyseren van spotprenten
Leerlingen vinden het vaak moeilijk om historische spotprenten
te analyseren. Hoe kun je leerlingen helpen hierin steeds beter
te worden? Bijvoorbeeld door meer formatief te werken.
*
Reproductie-, toepassings- en inzichtsvragen
Het is tegenwoordig in om onderscheid te maken tussen allerlei
soorten toetsvragen, reproductievragen, toepassingsvragen en
inzichtsvragen. Een onderscheid dat zou helpen om te
differentiëren of om onderscheid te maken tussen goede en minder
goede leerlingen. Maar als je op zoek gaat naar de vraag wat
onder de verschillende toetsvragen wordt verstaan, kom je nogal
wat verschillen tegen.
Hoe je aan de hand van kinderoffers aandacht kunt besteden aan het ontwikkelen van historische empathie (standplaaatsgebondenheid).
* Het begin van de Reformatie in Gasselte: Johannes Fabritius
Een artikel over de eerste predikant van Gasselte als zelfstandige kerkelijke gemeente.
* Lesmateriaal ontwerpen in vijf stappen
Kort artikel over het ontwerpen van lesmateriaal voor het vak geschiedenis.
*
Beoordelen met een holistische rubric
Artikel waarin aan de hand van een voorbeeld wordt uitgelegd hoe
je een opdracht met een holistische rubric kunt beoordelen.
Een verzameling artikel op Histoforum over formatief handelen.
*
Holistische rubric en Banded-Marking
Korte beschrijving van een holistische rubric en het
banded-marking model voor het summatief en formatief beoordelen
van prestaties van leerlingen op grote open opdrachten
Een pleidooi voor meeer open opdrachten aan de hand van de opdracht Jagers met geheugenverlies, waarin leerlingen een overlevingsplan bedenken voor een stam van jagers en verzamelaars die aan geheugenverlies lijden.
* Jagers met geheugenverlies, deel 2
In een vorig artikel werden voordelen besproken van open opdrachten, waarbij de leerlingen veel ruimte krijgen voor een eigen inbreng. In dit artikel wordt nader ingegaan op de vraag hoe je dergelijke opdrachten zou kunnen beoordelen.
* De Spaanse griep in Gasselte
In dit artikel worden, voorbeeldmatig, de gevolgen beschreven van de Spaanse griep, die de wereld in 2\1918 teisterde, voor een klein dorp in Drenthe, Gasselte. Deze ziekte heeft wereldwijd veel meer slachtoffers gekost dan de Eerste Wereldoorlog.
*
Opdrachten bij de Spaanse griep
Op mijn artikel over de Spaanse griep in Gasselte, waar ik korte
tijd gewoond heb, kreeg ik van verschillende familieleden de
reactie dat deze griep ook onder voorouders van henzelf of van
schoonfamilie slachtoffers had gemaakt. Dat bracht me op het
idee dat het aardig zou kunnen zijn aan het artikel een opdracht
voor het geschiedenisonderwijs te koppelen.
In deze opdrachten werken leerlingen o.a. aan hun
informatievaardigheden en redeneervaardigheden. In opdracht 2
leren leerlingen een kort betoog te schrijven, waarin zij zelf
gevonden gegevens vergelijken met die in het artikel.
* Stel niet de tekst in het boek centraal, maar het leerdoel
Artikel naar aanleiding van een onderzoek naar het nut van interventies om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.
* Formatief handelen en chronologisch besef
Artikel over het nut van formatie handelen bij het aanbrengen van chronologisch besef
.
Kanttekeningen bij enkele vragen uit het havo- en vwo-examen geschiedenis 2019.
Kanttekeningen bij enkele vragen uit het vmbo-examen geschiedenis 2019.
*
Bruegeljaar 2019
In 2019 herdenken we het overlijden van Pieter Bruegel de Oude,
450 jaar geleden. Een uitstekende gelegenheid om hem op
Histoforum prominent in de aandacht/schijnwerpers te plaatsen.
*
Wie vermoordde wie, waar, waarom en hoe?
Een artikel over achtergronden van de opdracht De moord op
Bonifatius.
.
Een artikel over de opdrachten die betrekking hebben op causlaiteit. Wanneer is het zinvol om leerlingen aan het werk te zetten met opdrachten over oorzaak en gevolg.