artikelen over geschiedenis didactiek
Stel niet de tekst in het boek centraal, maar het leerdoel
Artikel naar aaanleiding van een onderzoek naar leesvaardigheids interventies.
Inhoud
Stel niet de tekst in het boek centraal, maar het leerdoel
In Kleio stond onlangs een artikel over een (promotie)onderzoek van Marlies ter Beek naar het stimuleren van begrijpend lezen bij het vak geschiedenis (1). Dat is volgens haar zeker nodig gezien het soms (gebrekkige) leesvaardigheidsniveau van leerlingen. Zij illustreerde haar betoog met een tekst uit een methode bestemd voor leerlingen van een havo/vwo brugklas:
‘Het afzetgebied van de Griekse nijverheid werd veel
groter door de kolonisatie. Athene exporteerde
bijvoorbeeld vazen, juwelen, wijn, honing en natuurlijk
olijven. Griekse handelaren brachten hun handelswaar
naar alle kusten van de Middellandse Zee en de Zwarte
Zeee. Overal in dit gebied zijn resten van Grieks
aardewerk teruggevonden.’
Een, op het eerste gezicht, eenvoudige tekst. Nadere
beschouwing leert echter dat de veronderstelde
voorkennis, het vakjargon en de informatiedichtheid,
leerlingen, zeker de zwakkere lezers, voor grote
moeilijkheden kan stellen.
Ter Beek onderzoekt mogelijkheden om leerlingen te
helpen dit soort teksten beter te begrijpen. In haar
onderzoeksprogramma konden leerlingen bij het lezen van
de tekst gebruik maken van hints. Een mogelijkheid die
de zwakke leerlingen inderdaad leek te helpen. Voor de
betere lezers bleken de hints echter eerder demotiverend
te werken. Ook het geven van instructie over
leesstrategieën leek prestatiebevorderend, zeker als de
docent ook inzicht had in de verschillen in prestaties
tussen leerlingen. Tenslotte is het, aldus Ter Beek,
belangrijk dat leerlingen leren om te reflecteren op hun
leergedrag.
Nou is er op zich natuurlijk niets mis met aandacht voor
leesstrategieën, maar ik vraag me af of dat op deze
explicite manier zinvol is. Ik denk dat het geven van
feedback meer effect kan sorteren als dat is ingebed in
een proces van formatief handelen waarbij gewerkt wordt
aan de groei van leerlingen (2).
Start bijvoorbeeld met het geven van heldere, eenduidige
en activerende leerdoelen en laat die vergezeld gaaan
van succescriteria, die leerlingen laten zien wat er van
hen verwacht wordt en hoe een succesvolle prestatie
eruit ziet (feedup). Allerhande leeractiviteiten (van
docent en leerling) maken het de leerlingen vervolgens
mogelijk om te werken aan het behalen van deze
leerdoelen.
Tijdens of direct na deze leeeractiviteiten kun je de
geleverde prestaties, bij voorkeur samen met de
leerlingen, analyseren. Bevraag hen bijvoorbeeeld op hun
lees en/of leerstrategieën. Vraag hen waar het eventueel
misging (feedback) en geef hen pas daarna tips, die hen
in staat stellen hun prestaties te verbeteren
(feedforward).
Ik vermoed dat deze werkwijze effectiever is dan het
expliciet trainen van leesvaardigheid.
Voorbeeld kolonisatie
Wie wil dat leerlingen zich bezighouden met de
kolonisatie van de oude Grieken kan bijvoorbeeld het
volgende leerdoel gebruiken en een keuze maken uit de
bijbehorende succescriteria. De keuze bepaalt dan de
gewenste diepgang.
Feedup
Leerdoel
Je kunt:
• Uitleggen waarom koloniseren belangrijk was voor de
economie van het oude Griekenland.
Succescriteria
Je kunt
• de begrippen koloniseren en economie uitleggen;
• Uitleggen waaron kolonisatie belangrijk was;
• uitleggen welke producten de Grieken exporteerden;
• op een kaartje aangeven waar de Grieken kolonies
hebben gesticht;
• duidelijk maken hoe wij weten dat de Grieken daar
kolonies hebben gesticht.
Feedback en feedforward
De docent kan er vervolgens voor kiezen om eerst
instructie te geven en de leerlingen vervolgens aan
verwerkingsopdrachten te zetten, maar hij kan de
leerlingen ook meteeen aan het werk zetten met aan de
succescriteria ontleende opdrachten bij bijvoorbeeld
teksten uit verscchillende methodes.
De docent volgt de docent bij het werken aan het behalen
van het leerdoel en geeft feedback op het leerproces (3). Op
het goede moment geeft hij de leerling tips om een
volgende stap te nemen.
Wat is formatief handelen?
Formatief handelen is een cyclisch proces waarin drie
fasen kunnen worden onderscheiden. Elke fase geeft
antwoord op een kernvraag:
1. Waar gaat de leerling naar toe? (Feedup)
2. Waar staat de leerling nu? (Feedback)
3. Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie?
(Feedforward)
Feedup
Als docent heb je een bepaald doel met je onderwijs. Je
wil dat leerlingen na verloop van tijd (een korte of
langere periode) iets kunnen laten zien. Ze beschikken
aantoonbaar over kennis en vaardigheden. Probleem is
alleen dat we een leerdoel heel vaak niet expliciet
maken voor ons zelf, laat staan dat we dat leerdoel
delen met onze leerlingen. En wie heeft zijn leerlingen
wel eens duidelijk gemaakt hoe succes er precies
uitziet?
En hoe vaak formuleren we leerdoelen samen met onze
leerlingen of formuleren we samen met hen de
succcescriteria.
Feedback
Wat doe jij als docent en wat doen leerlingen om de
gestelde doelen te behalen? Dragen de/alle activiteiten
van jullie beiden bij aan het behalen van de doelen? En
hoe controleer je of alle leerlingen de uitleg hebben
begrepen, de belangrijkste info uit je verhaal halen en
niet slechts die ene leerling die een vraag moet
beantwoorden? En hoe vaak krijgen leerlingen kritische
vragen van jou of een medeleerling naar aanleiding van
hun werk/prestaties?
Feedforward
Hoe help je leerlingen verder in hun leerproces? Is je
feedback gericht op de taak (het zorgen voor een zo hoog
mogelijk cijfer op de toets) of probeer je door gerichte
vragen en tips het leerproces te verbeteren zodat een
volgende, vergelijkbare opdracht, groei te zien zal/kan
geven? Richt je feedback op kennis van het specifieke
onderwerp, of eerder op generieke kennis en op
historisch denken en redeneren?
Noten
1. Beek, M. ter (2019). Weten
wat er staat: Onderzoek: digitaaal oefenen kan begrijpen
lezen verbeteren. In Kleio 5, september 2019.
2. Zie bijvoorbeeld het artikel
Formatieve evaluatie van
Albert van der Kaap en Gerdineke van Silfhout.
3. Zie ook het uitgebreide
artikel op Histoforum over
het geven van feedback
Copyright Albert van der Kaap, 2019