tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2017
* Een geschiedenis van de wereld in 100 voorwerpen (deel 1)
Een artikel van Jos Martens over de Engelstalige en Nederlandstalige edities van het boek; Een geschiedenis van de wereld in 100 voorwerpen.
Een (fragment) van een Assyrisch huwelijkscontract van 4000 jaar gelden biedt een aardige mogelijkheid om met leerlingen te praten over standplaatsgebondenheid.
* Doorbraak voor tweetalig onderwijs?
Bespreking door Jos Martens van een handboek voor tweetalig onderwijs in België: Martens, Liesbeth & Van de Craen, Piet (red.) Klaar voor CLIL. Het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland. Leuven/Den Haag, Uitg. Acco, 2017, 240 blz.. Met bijdragen van: Katrien Dewaele, An Jacobs, Liesbeth Martens, Matthijs Ran, Esli Struys, Jean Surmont, Jill Surmont, Piet Van de Craen & Onno Van Wilgenburg.
Een verzameling artikelen over formatief toetsen (Assessment for Learning), met aandacht voor Backward Design, Enduring understanding, Essential Questions, het formuleren van leerdoelen en feedback.
Puzzelen of historisch denken?
Een bespreking van een vraag uit het havo- en vwo-examen,
waarbij de vraag gesteld wordt of het hier om historisch denken
gaat of dat de vraag eerder een beroep doet op het puzzelend
vermogen van leerlingen.
* Pespective-taking (Perspektivenübernahme)
Een pleidooi om in de geschiedenislessen meer aandacht te besteden aan het interpreatieve karakter van het vak geschiedenis, in het bijzonder aan perspective-taking.
* Visioenen van een ideale wereld?
Tentoonstellingscatalogi worden zelden gerecenseerd in
literaire tijdschriften of op websites. Ten onrechte, meent Jos
Martens. Catalogi zijn
al lang niet meer 'praatjes bij plaatjes'. De laatste decennia
groeiden zij uit tot volwaardige (buitengewoon fraai
geïllustreerde en steeds duurder wordende) naslagwerken waarin
een plejade van specialisten een verantwoorde meestal leesbare,
want voor een ruim publiek bestemde synthese brengt van de meest
recente wetenschappelijk inzichten op hun studieterrein.
Jos Martens schreef een interessante bijdrage over de
tentoonstelling over het wereldbeeld van Thomas More en zijn
Utopia.
*
De Gouden cirkel van Simon Sinek
Korte beschrijving van het Gouden Cirkel model van Simon Sinek.
*
La Chanson de Craonne
Een introductie met lessuggesties over het lied La Chanson de
Craonne, dat door muitende soldaten werd gezongen in de Eerste
Wereldoorlog. Een pleidooi om wat meer aandacht te besteden aan
de menselijke kant van deze oorlog.