artikelen over geschiedenis didactiek
Backward Design
Backward Design is een ontwerpprincipe dat vooral geschikt is voor het ontwikkelen van een leerplan op het niveau van een lessenserie. Zoals de naam al zegt ontwerp je een lessenserie door terug te redeneren. Je begint bij het bepalen van de beoogde leeropbrengst (leerdoelen) en de manier waarop je deze het best vast kun stellen. Vervolgens bedenk je (of zoek je) daarbij de meest passende leeractiviteiten, leerinhouden, docentrollen en onderwijsmaterialen bij. .
Backward Design
- Werken aan groei
- Beter worden in geschiedenis
- De Gouden Cirkel van Simon Cinek
- Backward Design
- Enduring Understanding
- Essential Questions
- Formuleren van leerdoelen
- Geven van Feedback
- Leerlijn historisch denken vmbo-bb
- Leerlijn historisch denken vmbo-kgt
- Leerlijn historisch denken havo
- Leerlijn historisch denken vwo
- Generieke leerdoelen
- Moeilijkheidsgraad van opdrachten
De Gouden Cirkel
Op zijn vraag aan bedrijven waarom hun klanten eigenlijk
hun klanten zijn, antwoordden de meeste bedrijven dat ze
geweldige producten of diensten bieden die goed geprijsd
zijn en van goede kwaliteit. Deze antwoorden bewijzen,
volgens Sinek, dat ze geen idee hebben waarom hun
klanten hun klanten zijn. Invloedrijke bedrijven
daarentegen, benaderen hun klanten veel meer volgens de
waarom vraag.
Om dit uit te leggen gebruikt Sinek als voorbeeld het
bedrijf Apple. Als Apple zou zijn zoals de meeste
bedrijven, dan zouden ze zich profileren als een bedrijf
dat goede computers maakt (‘wat’), die er mooi uitzien
en makkelijk te gebruiken zijn (‘hoe’). Dit maakt echter
niet duidelijk waarom mensen juist een Apple willen
kopen en niet een andere computer.
Apple begint dan ook niet met de wat- of hoe-vraag, maar
met het zoeken van een antwoord op de waarom-vraag, de
vraag naar de visie. Apple wil iets radicaal anders
aanpakken (“waarom"). Zij willen daartoe producten maken
die mooi ontworpen zijn en gemakkelijk te gebruiken
(‘hoe’). En laten dat nu net computers zijn (‘wat’).
Dit betekent overigens niet dat de meest invloedrijke
bedrijven ter wereld, zoals Apple, echt structureel
verschillen van hun concurrenten. Maar dat is wel wat
hun klanten geloven. Ze zijn zo overtuigd van het
"waarom" van Apple, dat ze de producten koste wat het
kost willen hebben.
Samengevat: Je
WAAROM is je geloof. Het
HOE zijn je
acties die je onderneemt om je geloof te realiseren. En
het WAT
zijn de (meetbare) resultaten van die acties.
De Gouden Cirkel in het onderwijs
Sinek ontwikkelde zijn model voor het bedrijfsleven,
maar het is - mutatis mutandis -ook goed bruikbaar is
bij het ontwerpen van lessen(series).
Of je, als docent, zelf een onderwerp kiest of als je
een onderwerp behandelt dat voorgeschreven is, in beide
gevallen is het belangrijk de vraag te stellen naar het
waarom; waarom is het belangrijk dit onderwerp te
behandelen. En misschien nog wel belangrijker: Wat is je
visie op dit onderwerp? En wat wil je dat leerlingen
over een maand, een jaar of nog later nog van het
onderwerp weten of wat moeten zij blijvend kunnen? (het
waarom).
Vervolgens is het belangrijk de vraag te stellen hoe dit
doel het best bereikt kan worden; welk soort
lesactiviteiten past hierbij het best? (het hoe)
Ten slotte gaat het om de vraag over welke kennis,
vaardigheden en houdingen de leerlingen moeten
beschikken, willen zij kunnen laten zien dat zij het
doel (de doelen) hebben bereikt (het wat).
Onafhankelijk van het werk van Sinek hebben Grant
Wiggins en Jay McTighe in hun boek Understanding by
Design een model uitgewerkt voor het opzetten van een
lessenserie,
Backward Design, dat in lijn is met het model van
Sinek.