artikelen over geschiedenis didactiek
Backward Design
Backward Design is een ontwerpprincipe dat vooral geschikt is voor het ontwikkelen van een leerplan op het niveau van een lessenserie. Zoals de naam al zegt ontwerp je een lessenserie door terug te redeneren. Je begint bij het bepalen van de beoogde leeropbrengst (leerdoelen) en de manier waarop je deze het best vast kun stellen. Vervolgens bedenk je (of zoek je) daarbij de meest passende leeractiviteiten, leerinhouden, docentrollen en onderwijsmaterialen bij. .
Backward Design
- Werken aan groei
- Beter worden in geschiedenis
- De Gouden Cirkel van Simon Cinek
- Backward Design
- Enduring Understanding
- Essential Questions
- Formuleren van leerdoelen
- Geven van Feedback
- Leerlijn historisch denken vmbo-bb
- Leerlijn historisch denken vmbo-kgt
- Leerlijn historisch denken havo
- Leerlijn historisch denken vwo
- Generieke leerdoelen
- Moeilijkheidsgraad van opdrachten
Essential Questions
“To question means to lay open, to place in the open. Only a person who has questions can have real understanding.” Gadamer, 1994
1.1 Wat zijn 'Essential Questions'
Volgens Wiggins en McTighe zijn 'Essential Questions'
vragen die niet te beantwoorden zijn in een enkele zin
en die tot doel hebben het denken te stimuleren, die
oproepen tot onderzoek en die eerder meer vragen
oproepen, dan kant en klare antwoorden verlangen. Het
gaat niet zozeer om het leren van kant en klare kennis,
maar om kennis en vaardigheden als middel om
vragenderwijs na te denken over de belangrijkste
kwesties behorend bij een onderwerp.
De waarde van het gebruik van 'Essential Questions' is
dat ze zowel novieten als experts de mogelijkheid bieden
na te denken over essentiële zaken. Echte kennis
ontstaat vanuit een onderzoeksgerichte houding en een
open mind. 'Essential Questions' zijn vragen die
transfer naar andere onderwerpen niet alleen
aanmoedigen, maar in feite zelfs vereisen. 'Essential
Questions' moeten daarom geregeld in de loop der jaren
terugkeren om conceptuele raamwerken tot stand te
brengen en samenhang in het curriculum.
Goede 'Essental Questions' hebben één of meer van de
volgende eigenschappen:
• Het gaat om belangrijke vragen die je in je leven
geregeld tegen komt. Het gaat om ruime en tijdloze
vragen.
• Het zijn open vragen, waarop geen simpel ja-nee
antwoord mogelijk is.
• Het gaat om de belangrijke concepten, noties en
onderzoeken binnen een vak.
• 'Essential Questions' stimuleren het denken en helpen
leerlingen onderzoek te doen en betekenis te geven aan
belangrijke, maar vaak complexe concepten.
• Bij 'Essential Questions' als didactisch concept gaat
het niet alleen over het leren van antwoorden, maar ook
over leren leren.
• 'Essential Questions' worden sterker als je ze
dichtbij de leerling kunt brengen, bijvoorbeeld door er
een persoonlijk element in te brengen of door er een
controverse in op te nemen.
• 'Essential Questions' dagen leerlingen uit zelf andere
wezenlijke vragen te formuleren.
• Evaluatieve 'Essential Questions' dragen over het
algemeen meer bij aan het leren dan beschrijvende
'Essential Questions'.
• Op 'Essential Questions' vind je geen antwoord, je
vindt ze uit.
1.2 Voorbeelden van Essential Questions
• Bestaat de rechtvaardige oorlog?
• Wat is het waard om voor te vechten?
• Hoe weten we wat er in het verleden echt is gebeurd?
• Kun je een patroon ontdekken?
• Wat is de relatie tussen feit en fictie?
• Wanneer moeten we een uitkomst schatten?
• Hoe kun je een lezer van een blog boeien?
• Wat zeggen kunstwerken over een cultuur?
• Hoe kan ik effectiever studeren?
• Hoe kan genuanceerd praten over een kunstwerk?
• Wat is intelligentie?
• ijn mensen werkelijk vrij?
1.3 Controlevragen
Vragen om te bepalen of de vraag een 'Essential
Questions' is.
Nee |
Ja |
Vraag |
|
|
Is de vraag
betekenisvol? |
|
|
Gaat het om een open vraag, waarop
steeds genuanceerdere antwoorden gegeven kunnen
worden? |
|
|
Vraagt de vraag om een onderbouwing? |
|
|
Roept de vraag nieuwe vragen op? |
|
|
Doet de vraag een beroep op emoties? |
|
|
Heeft de vraag betrekking op een
voor de leerlingen relevant thema? |
|
|
Nodigt de vraag uit tot discussie
en/of samenwerking? |
|
|
Vraagt het beantwoorden om veel
denkwerk? |
|
|
Heeft de vraag betrekking op een
ethische kwestie? |
|
|
Moet de leerling keuzes maken,
beslissingen nemen of een plan bedenken? |
|
|
Heeft de vraag betrekking op de
hogere denkvaardigheden van Bloom? |
|
|
Draagt het beantwoorden van de vraag
bij aan ideeën die kunnen helpen bij het
oplossen van andere vraagstukken? |
Bron:
http://thesecondprinciple.com/teaching-essentials/essential-questions/