artikelen over geschiedenis didactiek

Backward Design

Backward Design is een ontwerpprincipe dat vooral geschikt is voor het ontwikkelen van een leerplan op het niveau van een lessenserie. Zoals de naam al zegt ontwerp je een lessenserie door terug te redeneren. Je begint bij het bepalen van de beoogde leeropbrengst (leerdoelen) en de manier waarop je deze het best vast kun stellen. Vervolgens bedenk je (of zoek je) daarbij de meest passende leeractiviteiten, leerinhouden, docentrollen en onderwijsmaterialen bij. .

Essential Questions

Pdf-versie

“To question means to lay open, to place in the open. Only a person who has questions can have real understanding.” Gadamer, 1994


1.1 Wat zijn 'Essential Questions'

Volgens Wiggins en McTighe zijn 'Essential Questions' vragen die niet te beantwoorden zijn in een enkele zin en die tot doel hebben het denken te stimuleren, die oproepen tot onderzoek en die eerder meer vragen oproepen, dan kant en klare antwoorden verlangen. Het gaat niet zozeer om het leren van kant en klare kennis, maar om kennis en vaardigheden als middel om vragenderwijs na te denken over de belangrijkste kwesties behorend bij een onderwerp.

De waarde van het gebruik van 'Essential Questions' is dat ze zowel novieten als experts de mogelijkheid bieden na te denken over essentiële zaken. Echte kennis ontstaat vanuit een onderzoeksgerichte houding en een open mind. 'Essential Questions' zijn vragen die transfer naar andere onderwerpen niet alleen aanmoedigen, maar in feite zelfs vereisen. 'Essential Questions' moeten daarom geregeld in de loop der jaren terugkeren om conceptuele raamwerken tot stand te brengen en samenhang in het curriculum.

Goede 'Essental Questions' hebben één of meer van de volgende eigenschappen:
•    Het gaat om belangrijke vragen die je in je leven geregeld tegen komt. Het gaat om ruime en tijdloze vragen.
•    Het zijn open vragen, waarop geen simpel ja-nee antwoord mogelijk is.
•    Het gaat om de belangrijke concepten, noties en onderzoeken binnen een vak.
•    'Essential Questions' stimuleren het denken en helpen leerlingen onderzoek te doen en betekenis te geven aan belangrijke, maar vaak complexe concepten.
•    Bij 'Essential Questions' als didactisch concept gaat het niet alleen over het leren van antwoorden, maar ook over leren leren.
•    'Essential Questions' worden sterker als je ze dichtbij de leerling kunt brengen, bijvoorbeeld door er een persoonlijk element in te brengen of door er een controverse in op te nemen.
•    'Essential Questions' dagen leerlingen uit zelf andere wezenlijke vragen te formuleren.
•    Evaluatieve 'Essential Questions' dragen over het algemeen meer bij aan het leren dan beschrijvende 'Essential Questions'.
•    Op 'Essential Questions' vind je geen antwoord, je vindt ze uit.

1.2 Voorbeelden van Essential Questions

•    Bestaat de rechtvaardige oorlog?
•    Wat is het waard om voor te vechten?
•    Hoe weten we wat er in het verleden echt is gebeurd?
•    Kun je een patroon ontdekken?
•    Wat is de relatie tussen feit en fictie?
•    Wanneer moeten we een uitkomst schatten?
•    Hoe kun je een lezer van een blog boeien?
•    Wat zeggen kunstwerken over een cultuur?
•    Hoe kan ik effectiever studeren?
•    Hoe kan genuanceerd praten over een kunstwerk?
•    Wat is intelligentie?
•     ijn mensen werkelijk vrij?

1.3 Controlevragen

Vragen om te bepalen of de vraag een 'Essential Questions' is.

 

Nee

Ja

Vraag

 

 

Is de vraag betekenisvol?

 

 

Gaat het om een open vraag, waarop steeds genuanceerdere antwoorden gegeven kunnen worden?

 

 

Vraagt de vraag om een onderbouwing?

 

 

Roept de vraag nieuwe vragen op?

 

 

Doet de vraag een beroep op emoties?

 

 

Heeft de vraag betrekking op een voor de leerlingen relevant thema?

 

 

Nodigt de vraag uit tot discussie en/of samenwerking?

 

 

Vraagt het beantwoorden om veel denkwerk?

 

 

Heeft de vraag betrekking op een ethische kwestie?

 

 

Moet de leerling keuzes maken, beslissingen nemen of een plan bedenken?

 

 

Heeft de vraag betrekking op de hogere denkvaardigheden van Bloom?

 

 

Draagt het beantwoorden van de vraag bij aan ideeën die kunnen helpen bij het oplossen van andere vraagstukken?

 

Bron: http://thesecondprinciple.com/teaching-essentials/essential-questions/  

 


 

  •  

    u