tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2016
-
Wie bij het ontwerpen van onderwijs uitgaat van het Backward Design principe, begint met het formuleren van leer- en/of toetsdoelen. Je kunt deze onderwerp specifiek, maar ook generiek beschrijven.
-
-
* Brutus
Op de Livius website staat een bron die prachtig illustreert
hoe de overgang van, in dit geval, een
germaanse godsdienst naar het christendom geleidelijk plaats
vond.. Het gaat om een grafsteen, gevonden in Rigomagus, het
huidige
Remagen.
*
Wanneer is een vraag een havo-, wanneer een vwo-vraag?
De Culturele (anti) Revolutie in China
Voor wie in het schoolexamen aandacht wil besteden aan de
geschiedenis van communistisch China heeft onze Belgische
collega, Jef Abbeel, een
uitgebreid schematisch overzicht
gemaakt van de Culturele Revolutie, die misschien beter een
ant-revolutie genoemd kan worden. Dit overzicht heeft hij
gebruikt voor een vraaggesprek over dit thema in het Belgische
radioprogramma de
Interne Keuken.
Bespreking van het boek van Simon Hall 1956.De wereld in
opstand.
Wat maakt een opdracht
moeilijk?
In 2015 werd in het geschiedenisexamen (eerste tijdvak) voor
vmbo-kb en vmbo-gtl gebruik gemaakt van dezelfde bron. De vraag
was echter verschillend. Een interessante mogelijkheid te
proberen de vraag te beantwoorden wat een vraag meer of minder
moeilijk maakt.
De ene vraag is de andere niet, of misschien toch
wel? Vragen in het geschiedenisexamen hebben een heel verschillende vorm.
Zo moeten leerlingen iets uitleggen, een conclusie onderbouwen
of aantonen dat een uitspraak al dan niet juist is. Maar zijn
deze vragen wel zo verschillend?
Shakespeare's rusteloze wereld Een bespreking van Shakespeare's rusteloze wereld.
Een verrassende geschiedenis in twintig voorwerpen van Neil
MacGregor door Jos Martens.
Een beknopt overzicht van twee eeuwen geschiedenisonderwijs In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van het
onderwijs in geschiedenis in de afgelopen tweehonderd jaar. De
nadruk ligt op het recente verleden. Het artikel is vooral
bedoeld voor hen die even snel willen weten wat de belangrijkste
veranderingen in het recente geschiedenisonderwijs waren.
Beoordelen van opdrachten met bronnen
Anders gezegd,
hoe maak je onderscheid tussen opdrachten waarvan je verwacht dat
de gemiddelde vwo-leerling die wel kan maken, maar waar de
gemiddelde havoleerling te veel moeite mee zal hebben? Om een
begin van een antwoord te vinden heb ik twee vragen uit
respectievelijk het havo- en het vwo-examen van 2015 (eerste
tijdvak), die betrekking hadden op ongeveer hetzelfde onderwerp
met elkaar vergeleken.
Kort artikel over het beoordelen van opdrachten met bronnen aan
de hand van een opdracht op de Amerikaanse website Beyond the
Bubble van de Stanford History Education Group.