artikelen over geschiedenis didactiek
Werken met bronnen
Op de veelgeroemde website Beyond the Bubble van de Stanford History Education Group staat een opdracht over het werken met historische (fotografische) bronnen en de beoordeling daarvan.
Inhoud
Beoordelen van opdrachten over bronnen
1. Hoe kan de foto bruikbaar zijn als bewijs voor de leefomstandigheden van slaven?
2. Wat maakt de foto minder bruikbaar als bewijs voor de leefomstandigheden van slaven?
In hoeverre is de foto
Leerlingen moeten dan geleerd hebben wat er
Underwood
& Underwood Publishers, 1903.
3.
De
leerling legt uit dat het om hutten van
voormalige slaven gaat en dat de bron daarom
informatie geeft over de leefomstandigheden
van slaven op deze plantage,
De
leerling ziet dat de bron in 1903 is gemaakt en
dat
er daarom
tientallen zijn verstreken sinds de afschaffing
van de slavernij, wat afbreuk doet aan de
bruikbaarheid/betrouwbaarheid
van de bron als bewijs voor de
leefomstandigheden van slaven. |
2.
De
leerling schrijft dat de foto bruikbare
informative oplevert over het onderkomen van de
slaven, maar gaat er, ten onrechte, vanuit dat
de plantage arbeiders slaven waren. De leerling
noemt wel een beperking van de bruikbaarheid van
de bron, maar gaat niet in op het belang van de
datum. |
1.
De
leerling veronderstelt dat de arbeiders op de
plantages slaven zijn, maar vertelt niet op
welke manier de foto bruikbare informatie
oplevert. De leerling maakt ook niet duidelijk
dat de datum waarop de foto is gemaakt de
bruikbaarheid beperkt. |
Dit voorbeeld maakt duidelijk dat het eenvoudiger is een dergelijk beoordelingsmodel te maken, naarmate er meer van een leerling wordt verwacht. Zie bijvoorbeeld deze opdrachten over het Marshallplan.