tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Artikelen 2020
* Alles onderwijzen wat belangrijk is? Vergeet het maar
Een uitgebreide samenvatting van het artikel The Futility of Trying to Teach Everything of Importance van Grant Wiggins (1950-2015) uit 1989.
Op de website Canon van Nederland kunnen leerlingen hun eigen canon maken, bijvoorbeeld een regionale of lokale canon. Deze kunnen zi vervolgens delen met iedereen. Ooit maakte ik mijn eigen instrument om leerlingen een schooleign canon te laten maken. Het instrument bestaat niet meer, is ook niet meer nodig nu, maar het bijbehorende artikel, met opdracht voor de leerlingen, is nog wel te lezen
* Formatief handelen en bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit
Een artikel over formatief handelen en bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit aan de hand van een voorbeeld.
* Formatief handelen en bruikbaarheid en betrouwbaarheid 2
Een artikel over formatief handelen en bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit aan de hand van een voorbeeld.
* Formatief handelen en het redeneren met bronnen
Een voorbeeld van de manier waarop je leerlingen kunt trainen in kritisch denken in relatie tot het redeneren met bronnen.
*
Formatief handelen en Thanksgiving
De Amerikaanse historicus Sam Wineburg verspreidde deze
opdracht via Twitter. Hij wilde duidelijk maken hoe je, op
een behapbare manier, formatief handelen kunt inzetten bij het
aanleren van (een aspect) van historisch denken en redeneren.
Een opdracht die, ook al weten Nederlandse leerlingen misschien
weinig of niets van Thanksgiving, ook in ons land heel
goed bruikbaar is.
*
Lesmateriaal culturele aspecten van de midddeleeuwen en de
heksenvervolging
Een aantal leseenheden gemaakt door Jan Uyttendaele over
culturele aspecten van de middeleeeuwen en over
heksenvervolgingen.
* Kanttekeningen examen vwo 2019 eerste tijdvak
Enkele kanttekeningen bij sommige vragen uit het vwo-examen 2019, eerste tijdvak.
*
You'll never walk alone
In de ochtend van 20 maart klonk het lied YOU’LL NEVER WALK
ALONE wereldwijd op meer dan 180 radiozenders. Enige informatie
over deze gevoelige meezinger kan geen kwaad. YOU’LL NEVER WALK
ALONE is niet zomaar een liedje! Een artikel van Jan van
Oudheusden.
Een verzameling, opnieuw geredigeerde, artikelen over de
vakdidactiek van het vak geschiedenis.
* Wraak en vergevingsgezindheid
Het indrukkwekkende verhaal van Eva Mozes Kor.
Artikelen die gebruikt kunnen worden in de discussie over het vervolg van Curriculum.nu voor het vak geschiedenis.
* Oefenen in een lesloze periode vmbo