artikelen over geschiedenis didactiek
Wraak of vergevingsgezindheid
Mijn vrouw, Rosée van der Kaap-Busscher, was tot haar
plotselinge dood predikant in het Drentse Gasselte. In
een van haar preken, over vergeven, vertelde zij het
indrukwekkende verhaal van de Roemeense Eva Mozes Kor
die als kind slachtoffer werd van Jozef Mengele in het
concentratiekamp Auschwitz. Zij overleefde Auschwitz.
Hieronder een deel van de preek.
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Columns over onderwijs
Wraak of vergevingsgezindheid
In Genesis staat een verhaal over een wraakzuchtig man, Lamech. Hij is een afstammeling van Kaïn, de broer van Abel. Kaïn is landbouwer. Hij brengt God een offer van zijn oogst en wordt vervolgens woedend als hij merkt dat God zijn offer niet ziet, maar dat van zijn broer Abel wel. Daarom slaat Kaïn zijn broer Abel dood.
Als God aan Kaïn vraagt waar zijn broer Abel is,
antwoordt Kaïn dat hij niet op zijn broer hoeft te
passen. God straft Kaïn. Hij mag niet op deze plek
blijven wonen, maar moet voortaan zwerven over de aarde.
Omdat Kaïn bang is dat iedereen hem dan makkelijk kan
doden, geeft God hem een teken op zijn voorhoofd dat hem
zal beschermen.
Ook Lamech zou, naar het lijkt, niet terugschrikken voor
een moord. Hij huwt twee vrouwen, krijgt met beide twee
kinderen en roept op enig moment zijn vrouwen Ada en
Silla bij zich en zegt: Hoor wat ik zeg! Vrouwen van
Lamech, luister naar mij! Wie mij verwondt, die sla ik
dood, zelfs wie mij maar een striem toebrengt. Kaïn
wordt zevenmaal gewroken, Lamech zevenenzeventigmaal.’
Duidelijke taal, die weinig aan de verbeelding overlaat.
Hoe anders is de toon in het evangelie naar Matteus.
Hier gaat het niet om wraak, integendeel. Jezus houdt
juist een pleidooi voor vergevingsgezindheid.
“Heer, hoeveel keer zal mijn broeder tegen mij zondigen
en ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe”? Blijkbaar vond
Petrus dat al teveel gevraagd, zeven keer. Maar Jezus
antwoordt: Niet zeven keer, maar 70 maal 7 keer moeten
jullie vergeven.
Het Mattheüsevangelie staat vol met getallen die
allemaal een symbolische betekenis hebben. Die betekenis
ontgaat ons veelal, maar werd in de tijd van Jezus heel
goed verstaan door zijn gehoor.
7 is het getal van de perfectie, de voltooiing, maar ook
van de dagen van de week. 70 is het getal van de volken,
dus 7 maal 70 maal betekent: zoveel dagen er in de week
zijn en zo ver als er volken wonen op aarde. Dit
betekent dat je dus altijd en overal bereid moet zijn om
te vergeven.
Dat lijkt teveel gevraagd van een mens, vergeven is niet
eenvoudig en zeker niet als je dat vaker dan eens moet
doen. En waarom zou je de ander vergeven, als die jou zó
veel pijn en verdriet heeft gedaan?
Omdat vergeving de hoeksteen is van een leven als
Christen. Jezus Christus werd op allerlei manieren
oneerlijk en onrechtvaardig behandeld, wat zelfs leidde
tot zijn onrechtmatige dood aan het kruis. En toch
vergaf Hij in Zijn laatste uur zowel de spottende dief
aan het andere kruis, áls (ook) Zijn beulen.
Eva Mozes Kor
Hoe moeilijk vergeven ook is, het kan ook helend zijn.
Hoe helend moge blijken uit de levensgeschiedenis van
Eva Mozes Kor. Een joodse vrouw die in 2019, op
85-jarige leeftijd, overleed in een hotel in Krakau. Ze
verbleef daar omdat ze Auschwitz wilde bezoeken. Een
zichzelf opgelegde taak die ze jaarlijks op zich nam en
die ongelooflijk moeilijk moet zijn geweest.
Eva Mozes werd in 1934 geboren in Roemenië. Samen met
haar moeder en tweelingzus Miriam belandde zij in 1944
in Auschwitz. Zij was toen tien jaar oud. Haar moeder
werd vergast.
Eva en haar zus werden misbruikt in de
tweelingexperimenten van de beruchte arts Josef Mengele.
Hij kreeg, vanwege zijn ongelooflijke wreedheid de
bijnaam ‘Engel des doods’.
Eva en haar zus overleefden Auschwitz. De jaren daarna,
nee gedurende tientallen jaren daarna, konden de zussen
niet over hun ervaringen praten; niet met anderen, maar
ook niet met elkaar.
Pas in 1985, veertig jaar na het einde van de oorlog,
slaagden de zussen erin naar elkaar onder woorden te
brengen, wat hen was overkomen. In het jaar daarop
overleed Eva’s zus alsnog als gevolg de ontberingen in
Auschwitz en de daar opgelopen oorlogsverwondingen.
Een paar jaar later, in 1993, kwam Eva bij toeval in
gesprek met een zekere Münch, die net als Mengele ook
als arts in Auschwitz had gewerkt. Twee jaar later ging
zij met hem terug naar Auschwitz. Daar liet zij Münch
een document ondertekenen waarin hij bekende en erkende
wat er in Auschwitz was gebeurd.
Vier, zware, maanden had zij vervolgens nodig om Münch
een brief te schrijven waarin zij hem zijn daden vergaf.
Hoe moeilijk het schrijven van de brief haar ook viel,
het bleek een ervaring te zijn die haar leven
veranderde. Zij ontdekte dat zij de kracht had om te
vergeven.
Eva liet deze, in het Engels geschreven, brief
corrigeren door een docente, die haar zei: “Het is mooi
dat je Münch hebt vergeven, maar eigenlijk zou je ook
Mengele vergiffenis moeten schenken.” Díe was per slot
van rekening verantwoordelijk voor wat haar in Auschwitz
was overkomen.
Het kostte haar veel zelfoverwinning en tijd waarin zij
zich in niet te mis te verstane woorden in haar hoofd
afreageerde op de beul Mengele. Maar uiteindelijk
sláágde zij er in, zelfs Méngele te vergeven.
En dit leverde haar zo veel op! Het vergeven zorgde niet
alleen voor genezing, maar ook voor bevrijding, voor
innerlijke kracht. Haar vergeven was niet zozeer
belangrijk voor de ander, maar vooral voor haarzelf.
De Engelse begrippen die zij hierbij gebruikt maken dat
heel duidelijk. Het ging om self-healing (genezen van
jezelf), self-liberation (bevrijding van jezelf) en
self-empowerment (je zelf weer krachtig maken, enigszins
modieuw zou je kunnen zeggen jezelf weer in je kracht
zetten)
Eva Kor realiseerde zich dat wij niet kunnen veranderen
wat er gebeurd is. Maar…… we kunnen wel veranderen hoe
we ons ertoe verhouden. Vergeven is belangrijk omdat je
niet langer toelaat dat wat jou is aangedaan, je emoties
bepaalt.
‘Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze
schuldenaren’, heet het in de tien geboden. Wij vergeven
de mens, de schuldenaar, en niet zijn daad. Eva Mozes
Kor werd zich ervan bewust dat je, als je vergeeft, niet
de daad vergeeft (die was té afschuwelijk en
onvergeeflijk) maar de dáder.
De mens áchter de verwerpelijke daad is het waard om
vergeven te worden. Al was het alleen maar om
onszelf…
…………
Copyright Albert van der Kaap, 2020