artikelen over geschiedenis didactiek
Formatief handelen en Thanksgiving
Een opdracht over historisch denken en redeneren en
formatief handelen.
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Columns over onderwijs
Formatief handelen en Thanksgiving
De Amerikaanse historicus Sam Wineburg verspreidde onderstaande opdracht via Twitter. Hij wilde duidelijk maken hoe je, op een behapbare manier, formatief handelen kunt inzetten bij het aanleren van (een aspect) van historisch denken en redeneren. Een opdracht die, ook al weten Nederlandse leerlingen misschien weinig of niets van Thanksgiving, ook in ons land heel goed bruikbaar is.
Waarom is deze opdracht zo geschikt voor formatief
handelen?
1. Het is een opdracht die snel een veelgemaakte fout
bij historisch denken en redeneren blootlegt. Dat bleek
bijvoorbeeld toen Wineburg de vraag voorlegde aan
College studenten. 70% van de studenten beantwoordde de
vraag fout. Zij antwoordden dat zij het eens waren met
de uitspraak omdat de afbeelding informatie bevatte over
de relatie tussen de indianen en de Pilgrim Fathers.
Deze studenten waren volledig gefocust geweest op de
afbeelding en hadden zich geen rekenschap gegeven van
het feit dat het schilderij in 1931 is gemaakt. Het
schilderij zegt dus meer over de opvattingen van de
schilder over de relaties tussen beide groepen, dan over
de werkelijke relatie. Welke bedoelingen de schilder
heeft gehad om de relatie zo weer te geven wordt uit het
schilderij niet duidelijk.
Er is dus sprake van een belangrijke misconceptie waar
het gaat om het duiden van historische bronnen
(bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit).
2. De vorm van de opdracht, de leerlingen moeten eerst
zeggen of ze het eens of oneens zijn met de uitspraak,
maakt het de docent mogelijk, om al rondlopend door het
lokaal, snel te zien of de leerlingen hebben begrepen
waar het om gaat.
3. Vervolgens wordt leerlingen gevraagd een korte
toelichting te geven. De docent kan bij een klassikale
nabespreking van de opdracht (die zeker nodig is als
veel leerlingen de vraag fout hebben beantwoord) enkele
leerlingen vragen hun antwoord toe te lichten om helder
te krijgen welke denkfout(en) wordt/worden gemaakt.
Vervolgens kan hij tips geven voor een volgende keer.
4. Voorafgaand aan een klassikale nabespreking kunnen
leerlingen ook commentaar geven op de toelichting van
een klasgenoot met de vraag of hun discussie aanleiding
geeft om het antwoord te herzien (peer-assessment).
5. De docent kan uit de toelichting ook afleiden of de
leerlingen de vraag goed hebben gelezen. De vraag is of
het schilderij bruikbaar is voor het beoordelen van de
relatie, niet wat dit schilderij zegt over deze relatie.
Noot
Je zou leerlingen als aanvullende opdracht kunnen vragen
uit te zoeken hoe het werk van Ferris (in de loop der
tijd) is beoordeeld.
Thanksgiving
Bron
The First Thanksgiving 1621, schilderij van Jean Leon Gerome Ferris uit 1931.
Uitspraak:
‘Het schilderij The First Thanksgiving (1621) helpt
historici om een beter begrip te krijgen van de relatie
tussen de Wampanoag Indianen en de Pilgrim Fathers in
1621.’
Vraag:
Ben je het met deze uitspraak eens of oneens? Licht je
antwoord kort toe.
Copyright Albert van der Kaap, 2020