artikelen over geschiedenis didactiek
Canon
Maak zelf je eigen canon.
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Columns over onderwijs
Een schooleigen invulling van de canon
In een artikel in Trouw (februari 2008) pleitte het PvdA
Tweede Kamerlid Pierre Heynen ervoor dat er bij de
onderwijskundige invulling van de canon die binnenkort
een plaats krijft in de kerndoelen als 'als uitgangspunt
ter illustratie' , veel ruimte moet zijn voor de scholen
en de docenten. 'Zo kan de canon', zegt hij, 'specifiek
in- en aangevuld worden met regionale, locale of andere
specifieke vensters'. (1)
Heynen stond in deze opvatting niet alleen.In diverse
reacties op de canon, ook van Van Oostrom zelf, wordt
het aangemoedigd om met allerlei eigen versies van de
canon te komen. Het liefst zag de canon commissie dat er
voor het basisonderwijs zelfs voor elke Nederlandse
gemeente een lokale canon werd ontworpen. 'Voor de
ontwikkeling van historisch besef door middel van het
leren ontdekken van het verleden in het heden kan de
lokale en regionale schoolomgeving een positieve
bijdrage leveren. Via een lokale of regionale canon
kunnen die onderwerpen benadrukt worden, die de beleving
van de geschiedenis in de eigen omgeving mogelijk
maken', aldus de commissie.
In Kleio pleitte collega Marieke Orsel (2) ervoor om
leerlingen zelf een canon te laten opstellen, één die
voor hen relevant is. Door er samen met andere
leerlingen aan te werken ontstaan er niet alleen meer
perspectieven op de vaderlandse geschiedenis, maar wordt
er ook meer betekenis aan gegeven.
In een reactie op de officiële website van de canon (3)
klaagt een andere collega over het geringe aantal
canonvensters per tijdvak. Alleen al voor de prehistorie
en de oudheid kan ik me wel minstens tien onderwerpen
voorstellen, aldus deze collega, die een plaats hadden
kunnen krijgen naast de vermelde.
In 2013 maakte ik het digitale instrument 'De tien
tijdvakken van... ' , Het aardige van deze digitale
canon was dat hij interactief was. Bezoekers konden
reageren op elk item. Zo konden medeleerlingen
bijvoorbeeld vragen stellen of suggesties ter
verbetering doen. Ook konden bezoekers elk item
waarderen zodat er per tijdvak uiteindelijk een, door de
bezoekers bepaalde, volgorde van belangrijkheid werd
aangebracht.
Deze functionaliteiten zitten niet in het instrument van de Canon van Nederland, maar je kunt leerlingen natuurlijk nog steeds te opdracht geven om op elkaars canon te reageren.
Hieronder de oorspronkelijke opdracht die je voor het nieuwe instrument zou moeten aanpassen.
Opdracht voor
leerlingen
Maak je eigen canon
Samen met de andere leerlingen van de klas maak je een
geschiedenscanon. Deze canon bestaat per tijdvak uit
maximaal tien items.
Doe het zo:
* Bedenk samen met een klasgenoot een item (een
gebeurtenis, een ontwikkeling of een persoon) die
volgens jullie zeker een plaats moet krijgen in een
tijdvak.
* Schrijf over dit item een bondige, heldere en
duidelijke tekst waarin duidelijk wordt waarom dit item
een plaats moet krijgen in de canon.
* Zoek bij het item minimaal twee afbeeldingen die een
goede illustratie vormen van het item. Schrijf een korte
duidelijke toelichting bij de afbeelding
* Zoek bij het item een kaartje dat voor de bezoeker van
de website duidelijk maakt waar het item zich afspeelt
of zoek een afbeelding van een kunstwerk dat past bij
het item. Maak in een korte toelichting duidelijk waarom
dit kunstwerk goed bij het item past.
* Je mag ook een link naar een toepasselijk filmpje
opnemen.
Nadat alle groepjes items voor de canon hebben gemaakt
kiest de docent de (maximaal) tien items die hij het
meest kenmerkend vindt voor het tijdvak. Deze krijgen
een plaats op de website voor bezoekers.
* Schrijf nu een reactie op twee canon items. Kies voor
een of meer van de volgende drie mogelijkheden:
* Bedenk een of meer vragen waarop de schrijver van het
item volgens jou antwoord zou moeten geven om een aspect
van het item te verduidelijken of te verhelderen.
* Geef advies op welk punt/welke punten het item
verbeterd kan/moet worden.
* Geef commentaar op de keuze van kaarten, afbeeldingen,
filmpjes. Maak duidelijk waarom je deze keuze goed vindt
of waarom niet.
* Verbeter tenslotte, op basis van het commentaar
van een of meer medeleerlingen, jouw item.
* Tenslotte bekijken jullie elkaars items en beoordelen
elk item met een cijfer van één tot vijf. Het item met
de hoogste beoordeling komt vervolgens bovenaan te
staan.
Noten
1. Pierre Heijnen, lid PvdA-fractie Tweede Kamer in
Trouw 8 februari 2008
2. Kleio, nr. 9, september 2008
Copyright Albert van der Kaap,
2013/2020