artikelen over geschiedenis didactiek
Holistische rubric en Banded-Marking
Korte beschrijving van een holistische rubric en het banded-marking model voor het summatief en formatief beoordelen van prestaties van leeerlingen op grote open opdrachten..
Inhoud
Beoordelen met een Holistische Rubric of met het Banded-Marking model
De holistische rubric is een beoordelingsmodel dat vooral geschikt is voor een summatieve beoordeling van de prestatie van een leerling op een grote open opdracht/opdracht waarvoor veel punten kunnen worden behaald. Een opdracht ook, waarbij de docent verwacht dat leerlingen op heel verschillend niveau zullen presteren.
In deze rubric worden, in algemene termen, een aantal
niveaus van presteren beschreven. Per niveau moet worden
bepaald wanneer dit niveau is bereikt. De niveaus kunnen
worden beschreven met cijfers, letters of in woorden
(van beginner tot gevorderd).
Het ‘Banded-marking’ model kan ook gebruikt worden voor
formatieve beoordelingen al kost het dan wel de nodige
tijd om het beoordelingsformulier te maken.
De SOLO-taxonomie
De SOLO-taxonomie is vooral geschikt voor (grotere)
opdrachten waarin sprake is van complexe relaties en/of
waarin onderscheid gemaakt kan worden tusen concrete en
meer abstracte antwoorden.
De Structure of the Observed Learning Outcomes (SOLO)
taxonomie van Biggs en Collis (1982) onderscheidt vijf
niveaus van presteren:
a) Pre-structureel. De taak wordt onjuist benaderd en
men heeft de opdracht helemaal niet begrepen.
b) Unistructureel. Slechts één aspect uit een
meervoudige taak wordt opgepakt en uitgewerkt.
c) Multi-structureel. Meerdere aspecten uit de taak
worden los van elkaar benoemd en opgesomd, zonder enige
relatie daartussen weer te geven.
d) Relationeel. De componenten uit de taak worden op een
samenhangende manier aangepakt en de betekenis van het
geheel wordt geduid.
e) Uitgebreid abstract. Het geïntegreerde geheel van het
relationele niveau wordt geabstraheerd en toegepast in
andere contexten (transfer).
Een voorbeeld van een opdracht met normeringsmodel
volgens de SOLO-taxonomie.
Opdracht
Bron
Uit een boek van een Sovjethistoricus in 1968:
`Het Marshallplan van 1947 leidde tot een teruggang in
de handel van de SU. De VS hoopten dat het plan zou
leiden tot verdeeldheid onder de communisti¬sche staten
en dat deze staten onder Amerikaanse invloed zouden
komen. Het was ook duidelijk dat veel van het
Marshallplan bedoeld was om de mili¬taire macht van
West-Duitsland te doen herleven.'
Gebruik de bron
Hoe waardevol is deze bron om meer te weten te komen
over het Marshallplan? (Hoe waardevol is deze bron voor
onderzoek naar het Marshallplan?) Licht je antwoord
uitgebeid toe.
Normeringsmodel volgens de SOLO-taxonomie.
Niveau | Omschrijving |
1. Prestructureel | De leerling noemt een enkel element, maar geeft er geen blijk van te begrijpen wat er van hem wordt verwacht. |
2. Unistructureel | De leerling gaat alleen in op elementen uit de bron zelf, maar koppelt deze niet aan relevantie, betrouwbaarheid en representativiteit. |
3. Multistructureel | De leerling gaat in op elementen uit de bron zelf en koppelt deze aan relevantie, betrouwbaarheid en representativiteit. |
4. Relationeel | De leerling gaat in op elementen uit de bron zelf, koppelt deze aan relevantie, betrouwbaarheid en representativiteit en geeft er blijk van oog te hebben voor relevante informatie die de bron niet bevat. |
5. Extended abstract | De leerling gaat in op elementen uit de bron zelf, koppelt deze aan relevantie, betrouwbaarheid en representativiteit en geeft er blijk van oog te hebben voor relevante informatie die de bron niet bevat. Hij plaatst zijn redenering in het bredere kader van de Koude Oorlog. |
‘Banded-marking’
of ‘Levels-based’ model
Een beoordelingsmodel dat hierop lijkt is het het 'banded-marking' of 'levels-based' model. Dit model is vooral geschikt voor vragen waarvoor leerlingen veel punten (meer dan zes) kunnen behalen en waarop verschillende antwoorden mogelijk zijn. Voor dergelijke vragen is dit een betrouwbaarder beoordelingsmodel dan een gedetailleerd beoordelingsmodel (Bramley, 2008).
Normeringsmodel van dezelfde opdracht volgens het
'banded-marking' of 'levels-based' model.
9-11 punten |
De leerling beschrijft alle informatie die de bron geeft over het Marshallplan. Hij vermeldt bovendien voor welke vraag deze informatie waardevol is. Ook gaat hij in op de vraag wat de bron minder waardvol/betrouwbaar maakt. Hij gaat daarnaast in op aspecten van het Marshallplan waarover de bron geen informatie geeft. Hij vermeldt dat de waarde van een bron wordt bepaald door de vraag die je hebt over het Marshallplan. |
5-8 punten |
De leerling beschrijft alle informatie die de bron geeft over het Marshallplan. Hij vermeldt bovendien voor welke vraag deze informatie waardevol is. Ook gaat hij in op de vraag wat de bron minder waardevol/betrouwbaar maakt. |
1-4 punten |
De leerling omschrijft de informatie die de bron geeft over het Marshallplan. Hij gaat niet in op de vraag in hoeverre de bron waardevol is. |
0 punten |
De leerling heeft de vraag niet beantwoord. |
In sommige gevallen kan dit model echter ook gebruikt worden voor een meer gedetailleerde beoordeling. Elementen die in de uitvoering van de opdracht aan de orde moeten zijn gesteld staan in de rubric vermeld in een oplopende moeilijkheidsgraad (van niveau 1 tot en met niveau 3). Elk van de drie niveaus is onderverdeeld in verschillende elementen. Per element is een punt te verdienen.
De scores op de elementen tezamen weerspiegelen de mate
waarin een leerling aan de gestelde doelen heeft
voldaan. Dit model is niet alleen geschikt voor een
summatieve beoordeling, maar ook voor een formatieve
beoordeling. De leerling krijgt namelijk gedetailleerd
inzicht in het niveau dat hij aankan en zicht op die
aspecten waarop hij zich kan verbeteren.
Beoordelingsformulier
Beoordelingsformulier | ||||
Descriptoren | Score | |||
Niveau 1 | a | Het Marshallplan leidde tot een teruggang in de handel van de S.U. | 1 | 1 - 4 |
b | De bedoeling van de V.S. was om verdeeldheid te stichten onder de communistische staten. | 1 | ||
c | De bedoeling van de V.S. was om de communistische staten onder Amerikaanse invloed te brengen. | 1 | ||
d | De bedoeling van de V.S. was om de militaire macht van West-Duitsland te doen herleven. | 1 | ||
Niveau 2 | a | De bron is waardevol omdat hij informatie geeft over de visie van de S.U. op het Marshallplan. | 1 | 5 - 8 |
b | De bron is minder waardevol/eenzijdig omdat deze alleen informatie geeft vanuit Russisch perspectief. | 1 | ||
c | De bron is mogelijk niet representatief voor het Russische standpunt omdat het slechts gaat om de visie van één Sovjethistoricus op het Marshallplan. | 1 | ||
d | De bron is minder waardevol/betrouwbaar omdat hij stamt uit 1968. | 1 | ||
Niveau 3 | a | De bron is minder waardevol omdat hij geen informatie geeft over het Marshallplan vanuit Amerikaans perspectief. | 1 | 9 - 11 |
b | De bron is minder waardevol omdat hij geen informatie geeft over de inhoud van het Marshallplan. | 1 | ||
c | Hoe waardevol de bron is hangt af van de historische vraag die je met betrekking tot het Marshallplan wilt beantwoorden. | 1 |
Copyright Albert van der Kaap, 2019