artikelen over geschiedenis didactiek
Formatief toetsen
Een beschrijving van de documentaire van Dylan Willian over formatief toetsen..
Inhoud
Samenvatting van "The classroom experiment"
SLO'er Bas Trimbos heeft een twee uur durende documentaire van Dylan William, een van de belangrijke denkers over formatieve toetsing, over het gebruik van formatieve toetsing in een klaslokaal experiment opgeknipt in thematische fragmenten.
Lees ook het artikel van René Kneyber die in Londen een workshop van William volgde,
In Nederland wordt er o.a. door Dominique Sluijsmans e.a. onderzoek gedaan naar formatieve toetsing. Zie bijvoorbeeld: Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D. en Vleuten, C. van der (2013). Toetsen met leerwaarde: Een reviewstudie naar de effectieve kenmerken van formatief toetsen. NWO-PROO.
Het experiment
Op een middelbare school is gedurende
twaalf weken een experiment gehouden bij een klas van 12/13
jarige leerlingen in Engeland.
De volgende formative assessment technieken
zijn daarbij ingezet:
·
No hands up (naamstokjes)
·
Gymoefeningen voor de start van
de lessen
·
Gebruik van gekleurde bekers
(stoplicht)
· Gebruik van mini whiteboards
(vooral belangrijk voor high achievers zodat ze kunnen laten
zien hoe goed ze zijn)
·
Commentaar geven bij proefwerken
en geen cijfers
·
Geven van extra
verantwoordelijkheid (secret student)
Resultaten:
Beter gedrag, meer vertrouwen,
saamhorigheid, veilige omgeving en meer respect voor elkaar (met
name de high achievers).
Bij Engels en wiskunde werden significant
hogere resultaten bereikt. Voor Science was er geen verschil met
controlegroepen.
Klik op de link en automatisch komt u bij het
juiste fragment op YouTube
Deel 1
7m25s
Techniek – geen hand opsteken.
16m25s
Gymoefeningen.
21m28s
Vergadering met de docenten over geen hand opsteken.
23m07s
Gesprek met leerlingen over geen hand opsteken.
25m46s
Iets andere aanpak geen hand opsteken.
29m20s -
Twee weken na start gymlessen
ŕ geen leerlingen op tijd.
32m01s
Naamstokjes lijken voor de meesten te werken.
32m24s Na naamstokjes ook techniek
"all student response systems" (kleine whiteboards) en
"traffic lights" (gekleurde bekertjes).
35m10s
Gemengde gevoelens bij docent.
36m24s
Misbruik kleine whiteboards.
39m03s
Leerlingen vinden technieken prettig (bekertje i.p.v. hand
opsteken, whiteboards – overzicht).
40m05s
Miss Oby probeert techniek "traffic lights" (bekertjes).
Iedereen zet traffic light op
rood….. Leerlingen begrijpen haar niet.
41m42s
Gesprek met Miss Oby over haar les.
43m21s
Na 5 weken in het experiment, advies van leerlingen aan Miss Oby
over haar lessen.
45m12s
Observeertrainingen voor leerlingen.
45m55s
Miss Oby geeft aan wat ze geobserveerd wil hebben.
46m57s
Observatie van de les van Miss Oby.
48m00s
Gesprek leerlingen met Miss Oby.
50m16s
Gymoefeningen, leerlingen houden zelf zaken bij via logboek.
51m54s
Niet iedereen blij met extra gymles.
52m10s
Verschil in gedrag van leerlingen door gymles wordt bemerkt door
docent Frans (beter gedrag, rustiger, betere concentratie).
53m14s
Sfeer in Miss Oby's klas verbeterd. Leerlingen doen weer mee,
wederzijds begrip.
57m56s
Gaat het experiment nog wel goed? Leerlingen hebben genoeg van
alle veranderingen.
Deel 2
01m10s
Samenvatting drie technieken uit deel 1 (eerste 6 weken van het
experiment).
03m18s
Naamstokje van de slimste leerling (Emily) is weggehaald. Ze
wil geen fouten maken, maar door de naamstokjes
kan ze een beurt krijgen als ze het antwoord niet weet.
Dat schaadt haar reputatie. Geldt ook voor Danielle en Chloe.
07m16s
Meer veranderingen, techniek: geen cijfers maar commentaren:
"feedback causing kids to think".
10m26s
Eerste experiment met geen cijfers: leerlingen zijn niet blij.
13m05s
Reflectie van docent op leerlingen (obsessie cijfers).
17m52s
Reflectie ouders op de wijze van lesgeven (formative assessment).
22m41s
Nieuwe techniek: geheime leerling (peer pressure gebruiken om
meer zelfverantwoordelijk te zijn).
33m13s
Hoe staan docenten tegenover geen cijfers? We zijn een land
verzot op cijfers (Dylan Wiliam)
34m40s
Geheime leerling tweede week: leerlingen zijn positief, maar
werkt het ook bij Liam?
39m56s
Leerlingen zijn vooruitgegaan en gedragen zich
verantwoordelijker.
40m30s
Er zijn verschillen tussen high achievers en low achievers.
44m20s
Willen leerlingen nog steeds cijfers?
45m29s
De enige reden waarom ik mijn werk doe is voor een cijfer
46m39s
Laatste week van geheime leerling
49m23s
Mini whiteboards worden weer gebruikt. Zijn belangrijk voor high
achievers "to show off"
53m06s
Terugblik op experiment van 12 weken met reultaat.
Zie:
http://www.dylanwiliam.org/Dylan_Wiliams_website/Welcome.html