artikelen over geschiedenis didactiek
Zijn scholen gemodelleerd naar fabrieken?
Nee, is het duidelijke antwoord van Jack Schneider, assistant professor aan het College of the Holy Cross in de Verenigde Staten.
Inhoud
Een school is geen fabriek
Schoelen hebben wel enkele karaktertrekken gemeen met
fabrieken.Zo is er, niet alleen in fabrieken, maar ook
op scholen sprake van massa-productie. Leerlingen zijn
gegroepeerd in leeftijdsgroepen van zo'n dertig
leerlingen (Schneider heeft het voor de VS over twintig
(sic) leerlingen) en dat is allesbehalve een ideale
situatie. Ook heeft het onderwijs wel iets van een
lopende band. Alle leerlingen in een klas of jaarlaag
volgen hetzelfde programma, waarin voor een eigen tempo,
in principe, geen ruimte is. hetzelfde geldt voor eigen
interesses van leerlingen. Dat is ongelukkig, omdat we
uit psychologisch onderzoek weten dat juist de
nieuwsgierigheid van leerlingen en een uitdaging op maat
belangrijke katalysatoren in het leerproces zijn. In de
derde plaats verlangen we van leerlingen in de meeste
gevallen een uniform product en gebruiken we
gestandaardiseerde toetsen. Hiermee doen we leerlingen
te kort.
Dat leerlingen niet echt betrokken zijn bij het leren en
het leren (mede daardoor) veelal te weinig diepgang
heeft komt niet door het concept school, maar doordat
tieners liever sociaal bezig zijn, liever chillen, dan
leren en als het even kan hard werken liever vermijden,
terwijl denken gewoon hard werken is. Bovendien,
leerlingen zijn over het algemeen niet echt
geïnteresseerd in wat wij willen dat ze leren. Dus, zo
lang wij de leerlingen willen voorbereiden op wat de
samenleving vraagt in plaats van toegeven aan hun
interesses, zal er in het onderwijs veel gestuurd moeten
worden in een richting die leerlingen zelf vaak liever
niet willen opgaan.
Dit is zeker niet eenvoudig en het gebruik van nieuwe
technologieën is voor de problemen in het onderwijs
zeker geen panklare oplossing. Fantastisch onderwijs is
dat wel. Onderwijs waarbij een leeromgeving gecreëerd
wordt waarin we vertrouwen in leerlingen
uitspreken, waarin we interesse in en zorg en aandacht
voor leerlingen hebben. Onderwijs ook waarin we
leerlingen uitdagen, de verbinding zoeken met wat hen
bezighoudt en met de echte wereld. Scholen die dit
bieden zijn niet te vergelijken met fabrieken, maar
eerder met tuinen. En mooie tuinen zijn niet zozeer het
product van een modern ontwerp of van ondernemende
vernieuwingsoperatie, maar van aandacht, toewijding en
liefde. Het zijn complexe systemen die tijd en zorg
vragen. In duizend verschillende bloemen, belonen zij
ons met hun schoonheid.
Bron:
https://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2015/10/10/american-schools-are-modeled-after-factories-and-treat-students-like-widgets-right-wrong/