|
Daedalus c.q. Icarus
hebben bij kunstenaars uit latere tijden
afwisselend model gestaan voor:
- De jonge mens die denkt de waarschuwingen
van zijn ouders in de wind te kunnen slaan,
- De jonge mens die bewust te ver wil gaan,
juist niet de middenweg volgt, maar willens en wetens de grenzen
overschrijdt,
- De mens die denkt dat hij de zin van zijn
bestaan door heeft,
- De wetenschapper die denkt dat hij de natuur
naar zijn hand kan zetten,
- De kunstenaar die zich los probeert te maken
van het aardse en bekrompene, de de hemel bestormt, maar wiens streven
rampzalig eindigt,
- De tragische, dalende held die het
allerhoogste *bv. een onbereikbare liefde) nooit kan bereiken, maar er wel
naar streeft (een typische romantische opvatting),
- De geniale ambachtsman, uitvinder,
constructeur en architect die door hard werken naar wetenschappelijke
vooruitgang streeft
Dit is als het ware een uitwerking van de vorige vraag: op welke
manier (door wat uit te beelden) heeft de dichter het 'algemene
etiket' verder uitgewerkt? Voorbeeld:
'De overmoedige jongeling die bewust te
ver wilde gaan, juist niet de middenweg volgde, maar bewust de grenzen
overschreed' zou heel goed een uitwerking kunnen zijn van het thema
'Hoogmoed van de jonge mens die denkt dat hij de waarschuwingen van zijn
ouders in de wind kan slaan.'Dit is geen gemakkelijke opgave en een
eenduidig antwoord zal niet in alle gevallen mogelijk zijn. ook zou het
kunnen dat meer dan één thema van toepassing is; geef
dan aan op welke manier dat in het door jou gekozen kunstwerk het
geval is.
Als je zelf een andere mogelijkheid dan de genoemde
zeven ontdekt,
is het natuurlijk interessant om dat te vermelden. |