Inleiding
Op Histoforum staan diverse opdrachten over historisch belang. Telkens
onderzoeken leerlingen of een bepaalde gebeurtenis, persoon of ontwikkeling van
historische betekenis is.
Het antwoord op die vraag kan zeer verschillend zijn en is afhankelijk van de
gekozen criteria.
In alle opdrachten kunnen leerlingen een gegeven set
criteria
gebruiken om de vraag te beantwoorden. Zij kunnen ook zelf criteria kiezen.
Uiteraard is ook een combinatie van gegeven en zelf gekozen criteria mogelijk.
Het is goed van te voren te bedenken welke (context) voorkennis leerlingen
nodig hebben om dergelijke opdrachten te kunnen maken.
De muur
In deze opdracht moeten leerlingen, uiteraard met argumenten,
bargumenteren of zij de Berlijnse muur een monument
van historische betekenis vinden.
Het idee achter deze en soortgelijke opdrachten is dat leerlingen zelf
vragen (leren)formuleren, waarvan het antwoord nodig is om een met argumenten
onderbouwd betoog te kunnen schrijven.
Als dat nodig is kunt u de leerlingen uiteaard
helpen met aanwijzingen. Zo dienen leerlingen in ieder geval aandacht te
besteden aan de muur als symbool in de Koude Oorlog. Waarom werd de muur gebouwd
(vanuit Westers en Oosters perspectief)? Wat was de betekenis van de val van de
muur in het proces van beëindiging van de Koude Oorlog?
U kunt de opdracht ook kleiner maken:
- Is de bouw van de muur van historische betekenis?
- Is de val van de muur van historische betekenis?
- Vinden de schrijvers van het nummer 'Over de muur' de muur van
historische betekenis?
- Zijn de vluchtpogingen van Oost-Duitsers via de muur van historische
betekenis?
U kunt de opdracht bijvoorbeeld inleiden met het laten zien van de film
Goodby Lenin.
Over de muur
Het lied Over
de Muur van het Klein Orkest wordt in 1984 uitgebracht. Het is geschreven op het
hoogtepunt van de
Hollanditis, letterlijk aan de vooravond van de grote vredesdemonstratie op
29 oktober 1983 op het Malieveld in Den Haag. De single is de grootste hit voor
Het Klein Orkest en verschijnt vijf jaar later (als de Berlijnse Muur valt) nog
eens. Met de leerlingen zou je kunnen bespreken of het lied ook na 1989
gemaakt had kunnen zijn.
Powerpoint over de Berlijnse muur
Op Histoforum staat een uitgebreide
powerpoint presentatie waarop het verhaal van bouw en val van de muur wordt
verteld in afbeeldingen, kaarten en grafieken, waarbij u uw eigen verhaal kunt
vertellen. Uiteraard kunt u de powerpoint naar eigen wensen aanpassen.
De leerlingen gebruiken voor het vinden van informatie
AVA-methode. Informatie over de AVA vindt u op
deze pagina
Criteria voor het beoordelen van
historisch belang Gebeurtenissen en ontwikkelingen
1. Tijd
-
hoe belangrijk vinden tijdgenoten de
gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe belangrijk vindt men in de loop van de
tijd de gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe belangrijk is de gebeurtenis of
ontwikkeling voor het heden
-
hoe belangrijk is de gebeurtenis of
ontwikkeling voor de toekomst
2. Kwantiteit
-
hoeveel mensen zijn betrokken bij de
gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe lang heeft de gebeurtenis effect gehad op
de samenleving
3. Kwaliteit
-
wat was de impact van de gebeurtenis op korte
en lange termijn
-
heeft de gebeurtenis invloed gehad op andere
ontwikkelingen
-
heeft de gebeurtenis geleid tot (ingrijpende)
veranderingen in de samenleving
-
in hoeverre was de gebeurtenis een keerpunt/mijlpaal
in de geschiedenis
-
in hoeverre geeft de gebeurtenis zicht op/ was
de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen
Beeld vluchteling vernield
Peter Fechter was niet de eerste en ook niet de laatste
vluchtende Duitser die bij muur in Berlijn werd doodgeschoten. Maar de dood van
18-jarige
had zo'n grote impact dat het resulteerde in een standbeeld. Op 17 augustus
1962, tegen 14.00 uur, klauterde Fechter in de buurt van 'Checkpoint Charlie'
over de muur. Hij werd neergeschoten door grenswachters en viel in het
grensgebied, waar hij kermend, bloedend en zwaar gewond bleef liggen. Pas na een
uur kwam de DDR-politie in actie en haalde hem op. Fechter was toen al
doodgebloed.
Het gouden standbeeld, dat amper twee weken geleden in de Bernauer Straße in
Berlijn werd geplaatst, werd deze week door onbekenden vernield. Het beeld werd
omgeduwd, waardoor de benen van de militair werden gebroken. Het was een van
kunststof vervaardigde kopie van een foto waarop te zien is hoe een Oost-Duitse
militair het lijk van Fechter wegdraagt.
Bron:
Trouw 26 juni 2011
U kunt een klassengesprek voeren over de vraag wie dit beeld vernield zou
kunnen hebben en waarom?
Andere opdrachten over historisch belang
|