Examens
Alle gegevens over het examen 2009 vindt u op
deze
pagina van Histoforum.
Examenbesprekingen
Overzicht van de
examenbesprekingen vmbo
Examen Forum
Ook dit jaar heeft de VGN weer een
examen forum geopend.
Nederland op eigen benen.
Het Bestand van 1609
De
Verdieping van Nederland (eerste verdieping van het
verbindingsgebied tussen de Koninklijke Bibliotheek en
het Nationaal Archief in Den Haag) toont tot 16 augustus
2009 in een tentoonstellingt unieke documenten die de
basis vormen voor wat Nederland nu is. Zoals natuurlijk
het Bestandstraktaat uit 1609, maar ook de Unie van
Utrecht, het Plakkaat van Verlatinge, de Vrede van
Munster en nog veel meer. In deze expositie zijn tevens
belangrijke documenten van het Algemeen Rijksarchief
Brussel en het Stadsarchief Gent te zien.
Kind aan de ketting;
kinderen in slavernij
Kind aan de ketting is een
tentoonstelling in het NiNsee (schuin tegenover het
Tropenmuseum en het Oosterpark in Amsterdam) over het
lot van kinderen in slavernij. Bij de tentoonstelling is
lesmateriaal ontwikkeld.
De eerste vijf dagen
Op
W.O.II Online is een online tentoonstelling te zien
over de eerste vijf dagen van de Tweede Wereldoorlog in
Nederland.
Tijdlijn technologische
ontwikkelingen vanaf 1943 tot heden
Vader en zoon Van den Berg, respectievelijk
vormgever en interactieontwerper
hebben uit interesse een
interactieve tijdlijn
gemaakt over ontwikkelingen in het digitale
tijdperk. Door middel van korte verhalen, aangevuld
met beeldmateriaal en YouTube videoclips wordt een
beeld geschetst van digitale technologische
ontwikkelingen vanaf 1943 tot heden.
Gratis wintoetsen voor
docenten Geschiedenis
De makers van WinToets, De Rode Planeet in Zuidhorn,
zijn gestart met het zelf maken en verzamelen van
toetsen voor het vak geschiedenis. Vrijwel elke school
voor voortgezet onderwijs heeft een licentie op
WinToets, maar het blijft moeilijk gratis wintoetsen te
vinden. We zijn daarom aan het werk gegaan met het zelf
online plaatsen van toetsen. Het volgende staat sinds
april 2009 online:
- Voorbeeldexamen VMBO BB, HAVO en VWO 2008. Op aanvraag
zetten wij ook andere examens om.
- Voorbeeldtoetsen [50] bij de Geschiedenis Canon.
- Voorbeeldtoetsen voor het primair onderwijs.
- Meer toetsen volgen maandelijks.
Heeft u zelf toetsen? Als u naar DRP stuurt, dan worden
ze volledig gecheckt en geoptimaliseerd voor WinToets
4.0. Wij doen dat gratis als we deze toetsen daarna ook
mogen aanbieden aan uw collega's.
Naar de downloadsite:
www.wintoets.nl
Verdere informatie bij WinToets:
www.drp.nl/wintoets/
Bij vragen of verzoeken, e-mail naar
info@drp.nl
Studiedag Geschiedenis
vmbo-docenten staatsinrichting en activerende didactiek
In het najaar van 2009 zal de Universiteit Utrecht/IVLOS
weer een studiedag aanbieden voor docenten geschiedenis
van het vmbo.
In 2008 hebben we een studiedag georganiseerd over het
Historisch Overzicht vanaf 1900, nu zal er aandacht
worden besteed aan het andere examenonderwerp voor het
vmbo, namelijk staatsinrichting.
We zullen daarbij ook kijken naar de samenhang met het
Historisch Overzicht.
Paul Kalma (PVDA Tweede Kamer), Jan de Vries (ILS
Nijmegen), Huub Kurstjens (CITO), Jaap Patist (HU) en de
vmbo-cie van de VGN hebben hun medewerking toegezegd. Er
zullen informatieve lezingen zijn en workshops met als
thema ‘hoe je staatsinrichting op een activerende manier
kunt overbrengen aan vmbo-leerlingen’.
Plaats en tijd: vrijdag 6 november 2009 van 10.00 tot
16.00 uur
Kosten:150 euro (incl. drinken, lunch,
nascholingscertificaat en reader met
achtergrondliteratuur en werkmateriaal) voor docenten
van dezelfde locatie van een school geldt een korting
van 15 euro.
Voor meer informatie en opgave:
Iris Bleeker,
i.bleeker@uu.nl of 030-2533224 of Hanneke Tuithof,
h.tuithof@uu.nl of 030-2533220 of Bjorn Wansink;
B.G.J.Wansink@uu.nl, zie ook
www2.ivlos.uu.nl/geschiedenis.
Chinese slachtoffers
Shell-staking WO II herdacht met gedenkbord op Curaçao
Sinds 2003 wordt jaarlijks op 20 april door de SEOC een
herdenking georganiseerd voor de vijftien
Rotterdam-Chinezen die op 20 april 1942 bij een
stakingsactie werden doodgeschoten door ordebewakers. De
vijftien stakers waren werkzaam bij de Koninklijke Shell
en streden samen met honderden lotgenoten voor betere
arbeidsomstandigheden en betere bescherming van de
olietankers waarop zij werkten. Ze werden na hun dood
anoniem begraven in ongewijde grond nabij Kolebra Bèrdè.
Er werd nooit een officieel onderzoek ingesteld naar de
toedracht van dit drama, waar Nederlandse autoriteiten
nadrukkelijk bij betrokken waren. Pas in 2008 zijn de
gebeurtenissen beschreven en opgenomen in de
geschiedschrijving door Nizaar Makdoembaks, de huidige
voorzitter van de SEOC.
Meer dan 60 jaar na dato werden de namen van de vijftien
slachtoffers alsnog door de SEOC getraceerd en daarmee
konden zij ook gerehabiliteerd worden. Hun begraafplaats
werd in 2003 gewijd en in 2007 als Nationaal Monument
aangemerkt.
Ter gelegenheid van de jaarlijkse herdenking wordt er
dit jaar een gedenkbord geplaatst bij de begraafplaats.
Op het bord staat een beschrijving van de gebeurtenissen
in 1942. Deze is samengesteld uit de werken van Junnes
Sint Jago (2000) en Nizaar Makdoembaks (2008),
bestuursleden van de SEOC.
Online beoordelen van
digitaal leermateriaal
Op internet is een hoop leermateriaal beschikbaar. En
dit aantal breidt alleen maar uit. Hoe zorgen we dat u
het beste materiaal weet te vinden? Een manier daarvoor
is het laten beoordelen van lesmateriaal door
gebruikers, door u als leraren. Wat vind u hiervan? Hoe
zou dit moeten? U kunt nu uw mening geven: doe mee aan
de
online enquête!
DansTijd
DansTijd is een SLO website over de
geschiedenis van de (Westerse) dans
van de oudheid tot nu, inclusief
opdrachten.
Geschiedenis forum voor
docenten
De website van de Vlaamse vereniging van
geschiedenisleraren heeft een eigen
forum voor het geschiedenisonderwijs. U moet zich
wel (gratis) registreren om van het forum gebruik te
kunnen maken.
Canon van Amsterdam
De canon van Amsterdam heeft een
eigen website.
Jaargang
8, nummer 112, mei 2009
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 111
- nieuwsbrief 110
- nieuwsbrief 109
- nieuwsbrief 108
- nieuwsbrief 107
- nieuwsbrief 106
- nieuwsbrief 105
- nieuwsbrief 104
- nieuwsbrief 103
Copyright: Albert van der Kaap, 2009
Stemwijzer Europa
Ook voor de verkiezingen voor het Europees parlement is
er weer een
stemwijzer.
Dorestad, Wereldstad in de
middeleeuwen
In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is tot 1
november 2009 de
tentoonstelling Dorestad, Wereldstad in de middeleeuwen
te zien.
Oproep
Ter afsluiting van de educatieve master aan de
Universiteit Utrecht (IVLOS) doen vier docenten in
opleiding onderzoek naar het nut van huiswerk in de
bovenbouw van het vwo. Graag willen we u vragen een
enquête in te vullen aangaande dit onderwerp. Het
duurt ongeveer 5 minuten. Klik op
deze link om de vragenlijst te openen.
Scholtenhuis Groningen
De website
Het Scholtenhuis is een virtuele reconstructie
van het Scholtenhuis, in de Tweede Wereldoorlog het
gehate hoofdkwartier van de SD in Groningen.
Vacaturebank docenten
en LIO stages
Digischool start met een online
vacaturebank voor docenten en lio's.
Stille getuigen
Hoe ging men vroeger om met de dood en wat is er
door de eeuwen heen veranderd? Daarover gaat
het artikel ‘Stille Getuigen’op de website
www.geschiedenisvanzuidholland.nl.
Stille Getuigen, isgeschreven door Babs Bakels,
conservator van het Nederlands Uitvaart Museum Tot
Zover. Zij beschrijft de ontwikkelingen op het gebied
van begraven en rouw van de middeleeuwen tot
tegenwoordig. Zo werd men in de middeleeuwen in de
kerk begraven, maar vanwege ruimtegebrek en om
hygiënische redenen werd dat in 1830 verboden.
Daarna werden begraafplaatsen aangelegd die ruim van
opzet waren, met veel groen. Crematie was lange tijd
omstreden en werd pas in 1955 wettelijk mogelijk. Op
de site zijn foto’s te zien van onder meer
rouwkleding, treurzangen en grafmonumenten, maar ook
van een bijzonder schilderij met daarop de omstreden
begrafenis die de Leidse schout Willem de Bont in
1634 voor zijn hond organiseerde.
HotPotatoes - Een beetje variatie in de digitale
leskeuken
Online leermiddelen worden steeds meer gebruikt in
ELO's en op websites.
Maar hoe creëer je als docent zelf spannende
oefeningen? En hoe verwerk je bijvoorbeeld van
internet gedownloade filmpjes in het lesmateriaal?
Het gratis programma 'HotPotatoes' is eenvoudig te
gebruiken en biedt toch veel mogelijkheden. Leer op
de 'Aardappelbeurs' van woensdag 10 juni hoe snel je
zelf digitale oefeningen kunt maken. Meld je aan op
http://hotpotatoes.digischool.nl.
Zowel voor beginners als voor gevorderden.
Training Geschiedenis op een digitaal schoolbord
Op 10 juni organiseert De Rode Planeet een training
SMART Board voor docenten Geschiedenis. In deze
training maken we de stap van het digitaal
schoolbord als medium om te schrijven (het gebruik
als traditioneel schoolbord), via de extra digitale
mogelijkheden, (zoals het opslaan en bewerken van
bordlessen) naar het gebruik van het bord als
klassikaal computerscherm met alle bijbehorende
multimediale mogelijkheden, specifiek gericht op het
vak Geschiedenis. Er zal voldoende gelegenheid zijn
om zelf te oefenen en met elkaar ervaringen uit te
wisselen.
Datum en tijd:
Dinsdag 10 juni 2009 van 10.30 tot 15.00 uur.
Plaats:
De training vindt plaats in ons trainingscentrum aan
de Hooiweg in Zuidhorn. We zijn goed bereikbaar met
het openbaar vervoer (ons gebouw ligt meteen naast
het station) en per auto. Er is voldoende gratis
parkeergelegenheid.
Kosten:
145 euro per persoon, inclusief koffie en lunch. 2e
persoon van dezelfde instelling 10% korting, 3e
persoon 15% korting, 4e persoon 20% korting, 5e
persoon 25% korting.
Meer informatie:
http://www.drp.nl/Trainingen/Trainingen-heden/aanbodperonderwerp/SMART-Board--Thema-Ges.html
Aanmelden:
U kunt zich aanmelden door op onderstaande link te
klikken:
http://www.drp.nl/Trainingen/Trainingen-heden/Inschrijven-voor-training.html
Wij kunnen deze training ook verzorgen op uw school.
Wij verzorgen ook de training 'WinToets voor
docenten geschiedenis'.
Empire and Resistance, Religious beliefs versus the
ruling power
De spanning tussen religieuze overtuigingen en de
heersende politieke machten is zowel een historisch
significant als een actueel onderwerp.
Deze spanning tussen religie en politiek is in het
veelvuldig geanalyseerd. In het nieuwste nummer van
het wetenschappelijk historisch tijdschrift
Leidschrift, Empire and Resistance, Religious
beliefs versus ruling power, hebben Nederlandse en
internationale auteurs verschillende vormen van
religieus gemotiveerd verzet in het verleden
belicht. De repressie van religieuze groepen door de
heersende politieke machten heeft veelal religieus
gemotiveerd verzet tegen een gecentraliseerd rijk
tot gevolg. Het thema van dit nummer is de
legitimatie achter deze vorm van verzet, waarbij de
ideologie van beide betrokken partijen in acht wordt
genomen.
Leraar 24
www.Leraar24.nl biedt informatie rondom talloze
thema's die aansluiten bij het beroep van leraar.
Elk thema is uitgewerkt in informatieve video's die
samen met verdiepende informatie een rijk dossier
vormen. De informatie die Leraar24 biedt, kunt u
direct toepassen in uw dagelijkse lespraktijk. De
organisaties achter Leraar24 zorgen voor
kwalitatieve en betrouwbare informatie.
Leraar24 is een online platform van, voor en door
leraren, bedoeld om u te ondersteunen bij het
uitoefenen van uw beroep. Met Leraar24 kunt u zich
op elk moment van de dag efficiënt en kosteloos
informeren en verder groeien in uw vak.
Leraar24 organiseert ook uitwisselingen voor een dag
om leraren een vernieuwde kijk te geven op hun
onderwijs. Door een dag in een andere
onderwijssituatie te werken, leert u meer over uw
eigen vaardigheden en over de diversiteit aan
kwaliteiten die nodig zijn binnen het onderwijs. U
draait een dag de lessen van een collega op een
andere school, die u daarbij zal instrueren en
coachen. Daarna ontvangt u uw collega op uw school
en begeleidt u hem/haar die dag.
Leraar24 is daarom op zoek naar enthousiaste leraren
uit het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo
die graag eens een dag in de schoenen van een andere
leraar willen staan. Bent u de leraar die wij
zoeken? Laat het ons weten en mail uw gegevens, uw
onderwijservaring en de gegevens van uw school naar
Leraar24.
Mail hiervoor naar
cindy@jvtv.nl of bel met 030-24 00 880.