Beoordeling
Opdracht 1 |
Maximaal aantal punten |
scores |
Reden een met toelichting |
30 |
|
Reden twee met toelichting |
30 |
|
Reden drie met toelichting |
30 |
|
Bonus voor meer redenen en/of een zeer goede
toelichting |
10 |
|
Totaal |
100 |
|
Opdracht 2 |
Maximaal aantal punten |
scores |
Wat waren negatieve gevolgen van de Aswan dam
voor de landbouw en het milieu in Egypte? |
40 |
|
Wat waren positieve gevolgen voor Egypte? |
30 |
|
Door de aanleg van de dam dreigden de tempel van Ramses II en de tempels
op het eiland Philae onder water te verdwijnen. Beschrijf hoe deze tempels
werden gered. |
30 |
|
Totaal |
100 |
|
Opdracht 3 |
Maximaal aantal punten |
scores |
Hoe heet het Egyptische schrift? |
5 |
|
Wat heeft Napoleon met het ontcijferen van dit
schrift te maken? |
30 |
|
Wie heeft het Egyptische schrift ontcijferd en
welke rol speelde de steen van Rosette hierbij? |
30 |
|
Op Egyptische inscripties staat de naam van de
farao meestal in een ovaal, een zogenaamde cartouche. Maak zo'n cartouche
van je eigen naam in de taal van de oude Egyptenaren. |
15 |
|
Ontcijfer de teksten in het hiëroglyfenschrift op
deze site |
20 |
|
Totaal |
100 |
|
Opdracht 4 |
Maximaal aantal punten |
scores |
Kopieer onderstaand kaartje naar een word document en geef op het kaartje
aan waar deze graven liggen. |
10 |
|
In welke periodes werden beide graftypen gebouwd? |
10 |
|
Welke rol speelde de Nijl bij de bouw van de piramides. |
40 |
|
Eén farao (koning) is niet door zijn daden, maar
alleen door zijn graf bekend geworden. Om welke farao gaat het, wanneer
leefde hij en door wie en wanneer is zijn graf gevonden? Waarom was dit graf
zo bijzonder? |
40 |
|
Totaal |
100 |
|
Opdracht 5 |
Maximaal aantal punten |
scores |
De Egyptenaren kenden, net als de Joden en de Christenen, een eigen
scheppingsverhaal. Beschrijf hoe volgens de Egyptenaren de aarde is
ontstaan. |
10 |
|
De Egyptenaren kenden talrijke goden. Noem de
namen en de taken (functies) van zes goden. |
20 |
|
Veel goden hadden op de een of andere manier te
maken met de Nijl. Dat was geen toeval. Noem minstens drie goden die met de
Nijl te maken hadden en leg uit wat hun relatie met de Nijl was. |
20 |
|
Waarom is het geen toeval dat zoveel
goden met de Nijl te maken hebben. |
15 |
|
De dode lichamen van rijke Egyptenaren werden gemummificeerd. Waarom
was het mummificeren voor de Egyptenaren belangrijk was. |
15 |
|
Beschrijf hoe het mummificeren in zijn werk ging. |
10 |
|
Het ritueel op onderstaand plaatje sluit het
mummificeren af. Beschrijf wat er gebeurt. |
10 |
|
Totaal |
100 |
|
Toets |
Maximaal aantal punten |
scores |
Stel je wilt onderzoek doen naar de manier
waarop de mensen zo'n 30.000 jaar geleden met hun doden
omgingen. Werden zij verbrand, begraven of ....?
Schrijf de nummers van de hierboven (bij B) genoemde bronnen op die je dan
niet zou
kunnen gebruiken. |
2 |
|
Stel je wilt onderzoek doen naar de
manier waarop mensen in de 17e eeuw zich kleedden. Schrijf de
nummers van de hierboven (bij B) genoemde bronnen op die je dan niet zou kunnen gebruiken.
|
2 |
|
Stel je wilt onderzoek doen naar de manier van
leven van één van je grootouders. Welke van de hierboven (bij B)
genoemde bronnen zou je dan wel en welke niet kunnen gebruiken?
Geef van de bron of bronnen die je niet kunt gebruiken aan waarom je die niet kunt
gebruiken.
Schrijf je antwoord als volgt op: (let op, dit is alleen een voorbeeld)
1 wel
2 niet, omdat enz. |
3 |
|
Stel je wilt een onderzoek doen naar het eerste
huis waar je grootouders hebben gewoond. Als onderdeel van je
onderzoek stel je vragen aan je moeder. Zij vertelt je van alles
over dat huis hoe het eruit zag, hoeveel kamers het had enz.. Zij
vertelt je ook dat zij er niet is geboren en dat zij het huis zelf nooit heeft gezien.
Is je moeder in jouw onderzoek een primaire of een secundaire bron? Leg je antwoord uit. |
2 |
|
Als je onderzoek wilt doen naar de geschiedenis
van Egypte zou je de volgende bronnen kunnen gebruiken
a je schoolboek over Egypte
b een beschrijving van de rotsgraven in Egypte uit de 18e eeuw
c een drieduizend jaar oud, in Egypte gevonden, dodenboek
d een reconstructietekening van het binnenste van een piramide
e een mummie uit het oude Egypte
f een verfilming van de mythe van Isis en Osiris
g een stuk papyrus waarop een handelscontract staat tussen twee kooplieden uit het oude
EgypteWelke van deze bronnen zijn primaire en welke secundaire bronnen? Schrijf je antwoord
als volgt op:
1 primaire (of secundaire) bron
2 secundaire (of primaire) bron
3 enz.
|
3 |
|
Totaal |
10 |
|
|
|
|