Suggesties

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

    IndustrialisatieMidden-Oosten  |  Daens  |  Centennia  |  Prehistorie  |  Eerste Wereldoorlog  |

Geschiedenis als computerexperiment  |  Olympische Spelen 

   

De gevolgen van de Industrialisatie 

   

De industrialisatie van de samenleving of, zoals het vaker wordt genoemd, de industriële revolutie is een vast onderdeel van het geschiedenis curriculum. Het is een onderwerp dat zich voor allerlei aspecten uitstekend leent voor een multimediale aanpak. 

Neem bijvoorbeeld de film Daens. Fragmenten uit deze film zou je kunnen gebruiken om allerlei aspecten van het leven in en om een textielfabriek te illustreren. Echter, als je leerlingen alleen naar fragmenten laat kijken, onthoud je de leerlingen de mogelijkheid zich echt in te leven in het leven van fabrieksarbeiders op het eind van de negentiende eeuw. Ik pleit er daarom voor om aan het begin van het onderwerp de hele film te laten zien. Natuurlijk dat kost tijd, veel tijd want het is een lange film. Maar m.i. loont het zeer de moeite. Alleen als de leerlingen de hele film  zien raken zij betrokken, kunnen zij zich verplaatsen in het leven van textielarbeiders en zij gaan zich allerlei vragen stellen. Dat laatste is zeker het geval als zij daarbij worden geholpen door het aanreiken van gerichte kijkopdrachten. 
Belangrijk is ook dat je tijdens de verdere behandeling van het onderwerp telkens kunt refereren aan de film. Dit geldt voor de woon- en werkomstandigheden, maar ook voor de sociale gevolgen van de industrialisatie, bijvoorbeeld kinderarbeid en drankmisbruik, en voor de strijd voor ( en het belang van) het algemeen kiesrecht.

Voor alle opdrachten was steeds het uitgangspunt dat het opdoen van kennis en het aanleren van (onderzoeks)vaardigheden hand in hand moesten gaan. 

Daens

Op Queestes staan onder het kopje Daens de volgende opdrachten: 

1    Kijk naar de film en noteer, tijdens het kijken, de namen van de personen die een (belangrijke) rol spelen  in de film op een vel papier. Zet een cirkel om elke naam en zorg ervoor dat er voldoende ruimte tussen de namen zit. Zet achter de naam telkens welke functie of welk werk zij hebben.

 

 

 

2    Verbind met een lijn de personen die volgens jou bij elkaar horen. Door middel van deze lijnen vorm je verschillende groepen van mensen. Het is mogelijk dat personen bij verschillende groepen horen. (Gebruik voor elke groep een andere kleur)

3    Vorm met drie andere leerlingen een groepje en vergelijk de resultaten. Probeer het met elkaar eens te worden over de verdeling van de personen over de groepen. Geef vervolgens van elke groep mensen in één woord aan waarom deze personen tot één groep behoren.

4    Maak samen met de andere groepsleden een lijstje met thema's die in de film aan de orde komen.

Uitvindingen

Na het vertonen van de film kun je teruggaan naar het begin van de industriële ontwikkeling. Dat kan uiteraard op verschillende manieren. Een daarvan is de leerlingen een opdracht te laten maken over uitvindingen. Deze opdracht zou je vervolgens kunnen gebruiken voor een klassengesprek over de samenhang tussen deze uitvindingen, over de plaatsen waar de eerste industrie ontstond, waarom de industriële ontwikkeling juist in Engeland begon enz. Je vindt verschillende versies van de opdracht over uitvindingen op Queestes onder het kopje 'Uitvindingen'.  

Textiel in Twente

In deze opdracht op Queestes onder het kopje 'Textiel in Twente' kijken leerlingen naar een aantal aspecten van ontwikkelingen in de textielindustrie in Twente. Zo maken zij o.a. een aantal grafieken waaruit zij vervolgens conclusies moeten trekken.

Kinderarbeid

Onderzoeksopdrachten resulteren vaak in een schriftelijk verslag. Daar is uiteraard niets tegen, maar als leerlingen veel onderzoeksopdrachten moeten uitvoeren wordt de behoefte aan andere vormen van presentatie steeds groter. Een andere manier van presenteren bieden een tweetal webquests over het onderwerp kinderarbeid. In deze opdrachten verzamelen leerlingen informatie voor het voeren van een debat over de stelling: 'Kinderarbeid moet worden verboden'.  

Naast deze discussieopdrachten biedt 'kinderarbeid' ook twee versies van een onderzoeksopdracht waarbij de leerlingen hun onderzoeksresultaten wel in en schriftelijk verslag vast leggen. 

Sociale gevolgen van de industrialisatie

In 'de visie van Albert Hahn' , te vinden op Queestes onder het kopje 'spotprenten industrialisatie'  doen leerlingen onderzoek naar de visie van Albert Hahn op de sociale gevolgen van de industrialisatie. Gebruik makend van 26 spotprenten zoeken zij een antwoord op de volgende vragen:

  • Op sommige van onderstaande spotprenten zijn sociale gevolgen van de industrialisatie zichtbaar. Welke herken je? 
  • Albert Hahn is een socialistische tekenaar. Onderbouw deze uitspraak aan de hand van vijf, zelf gekozen, spotprenten. Beschrijf kort elke spotprent en maak duidelijk waarom uit elke prent blijkt dat Hahn een socialist is.  
  • Albert Hahn had nogal wat kritiek op de rol van de kerk. Maak dat duidelijk aan de hand van minstens vier van onderstaande spotprenten

Algemeen kiesrecht

In deze opdracht op Queestes onder het kopje 'algemeen kiesrecht' onderzoeken de leerlingen, aan de hand van een zevental spotprenten, de visie van Albert Hahn op het algemeen kiesrecht.

Vrouwenkiesrecht

In deze opdracht op Queestes onder het kopje 'vrouwenkiesrecht' onderzoeken de leerlingen, aan de hand van een tiental spotprenten, visies op het vrouwenkiesrecht.

Overige suggesties