home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Daens
 

Uitgangspunten van het constructivisme
 
  • Actief en ontdekkend bezig zijn. De leerling moet zelf kennis construeren en niet uitsluitend door anderen geconstrueerde kennis opnemen. Waarom belangrijk:  

    • Begrippen, regels, principes en oplossingsmethoden die door de leerling zelf zijn bedacht worden beter onthouden.

    • De kennis sluit beter aan bij de eigen kennisstructuur en de mogelijkheid tot toepassing in andere situaties, de transferwaarde, is groter. 

    • De extrinsieke motivatie zal overgaan in intrinsiek

  • Leren is een zelfsturend proces waarin de leerling zelf stuurt en controleert  

  • Leren is een sociaal proces – leren is interactief  

  • Leren vindt bij voorkeur plaats in autenthieke situaties. Door gebruik te maken van realistische contexten is transfer van kennis eenvoudiger te bereiken  

  • Begrijpen is geen definitief gegeven. Er vindt op grond van ontwikkeling en reflectie een voortdurende verfijning plaats.

Aan welke eisen moeten goede opdrachten voldoen?

  • Voorzie de student van kennis over het kennis-constructieproces.
  • Voorzie de student van ervaringen in en waardering voor het innemen van verschillende standpunten op het probleem.
  • Bed het leren in realistische en relevante contexten, ontwerpers moeten de authentieke context van de leertaak behouden.
  • Geef de student eigenschap over en een stem in zijn leerproces.
  • Bed het leren in sociale ervaringen.
  • Gebruik verschillende wijzen van representatie.
  • Moedig zelfreflexie aan ten aanzien van het eigenkennis-constructieproces