home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


De beeldenstorm

Bron 9

In 'De kunst van het vernielen schrijft Maria Barnas in 2009:

'De fotograaf/kunstenaar Kocken ontdekte dat het aantal beelden dat de Beeldenstorm heeft overleefd – en waarvan de beschadigingen nog zichtbaar zijn – uiterst gering is. Er is amper iets over van wat Reformanten vernielden in de 16de eeuw, uit naam van het tweede gebod: ‘Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.’ Niet alleen de beelden zijn verdwenen, maar ook vrijwel alle sporen van hun geschiedenis. Het is alsof de Beeldenstorm zelf onzichtbaar is gemaakt.

Bij zijn onderzoek naar de Beeldenstorm viel het Kocken op dat er in de geschiedenisboeken steeds dezelfde illustraties worden gebruikt. Wie ‘Beeldenstorm’ intikt op Google, vindt ze onmiddellijk. Je ziet mannen op een ladder, een bijl in de aanslag. Maar het gaat er gemoedelijk aan toe. Als je niet zou weten dat het hier om vernielingen ging, zou je kunnen denken dat er een kerk opgeknapt wordt. Een hondje ernaast, een vrouw met een mand op weg naar de markt, om het leven van alledag in te kleuren. Het is alsof de vertelling van hoe mensen iets deden belangrijker gevonden wordt dan de gevolgen, de werkelijkheid, ervan.'

‘Hoewel iconoclasten niet bezig waren met het scheppen van schoonheid, onderkenden en gebruikten ze de kracht van het beeld om hun boodschap over te brengen. Ze wisten precies wat ze kapot maakten, wat ze heel lieten, en waarom’, zegt Kocken. De Reformatie is fundamenteel geweest voor de moderne kunst. Mensen gingen op grote schaal nadenken over betekenissen en invloed en gebruik van het beeld.'