Webquests

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Lesmateriaal   |   Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

   

webquests  |  beschrijving  |  voorbeelden  |  Marzano en leren  |  Marzano en denken  |  links 

inleiding  |  opdracht  |  werkwijze  |  bronnen  |  beoordeling  |  reflectie  |  docent

   

inleiding

   

In de inleiding wordt de WebQuest geintroduceerd en in de context van de leerstof geplaatst. Het moet voor de leerling duidelijk zijn op welk onderdeel van de leerstof de webquest betrekking heeft. Is de webquest een van de vele werkvormen of vervangt de webquest de gehele leerstof of een deel ervan.

Aandachtspunten:

  • Hoe motiveer je de leerling voor de opdracht?

  • Hoe kun je vermijden dat leerlingen informatie letterlijk van internet (of uit een boek) overnemen? 

  • Hoe versterk je het analytisch karakter van een opdracht? 

  • Hoe voorkom je dat de opdracht leidt tot een product waarvan leerlingen er al vele hebben gemaakt?

Deze vragen zijn niet zo eenvoudig te beantwoorden. Duidelijk is echter wel dat het traditionele werkstuk plagiaat in de hand werkt. Nadenken over de vorm van het eindproduct kan daarom zeer lonend zijn. Zo kun je leerlingen in plaats van een verslag voor de leraar ook een product laten maken dat bestemd is voor een bepaalde doelgroep. Hiermee verminder je niet alleen de kans op plagiaat, maar dwing je de leerlingen ook om heel goed na te denken over zaken als: 

  • Hoe moet ik het product vormgeven?
  • Hoe omvangrijk mag het product zijn?
  • Welke informatie is wel en welke niet relevant ?
  • Is het product aantrekkelijk voor de doelgroep?
  • Is het product helder en duidelijk, rekening houdend met de doelgroep?

Enkele voorbeelden:

  • Het onderzoek resulteert in een artikel voor een krant of een tijdschrift. Het artikel mag niet langer zijn dan een bepaald aantal woorden en van te voren wordt het karakter van het artikel bepaald. het kan gaan om een wervend artikel, een artikel pro of contra een bepaalde zaak of juist een zo objectief mogelijk artikel. 

  • Het onderzoek resulteert in een advies aan een klant (bijvoorbeeld beleggingsadvies, hypotheekadvies). Bijzondere aandacht kan worden besteed aan omvang, opzet en taalgebruik.

  • Het eindproduct is een ontwerp (voor bijvoorbeeld een monument, een tentoonstelling, een gebouw, een wandelroute). Aandacht voor bijvoorbeeld de vormgeving, omvang, taalgebruik enz.

  • Het eindproduct is een website

  • Het eindproduct is een programmaboekje

  • Het eindproduct is een companion

  • Het onderzoek heeft de vorm van een detectivespel (beredeneer op basis van je onderzoek waar een bepaalde persoon zich bevindt). Klik hier voor een voorbeeld.

   

© 1998-2004 Albert van der Kaap, Enschede. Alle rechten voorbehouden.