Webquests |
||||
Home | Docent | Leerling | Lesmateriaal | Historische links | Zoekmachines | Contact |
||||
webquests | beschrijving | voorbeelden | Marzano en leren | Marzano en denken | links inleiding | opdracht | werkwijze | bronnen | beoordeling | reflectie | docent |
||||
de webquest |
||||
Een WebQuest is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een
deel, afkomstig is uit bronnen op internet. De webquest is geïntroduceerd en beschreven door de Amerikaan Bernie Dodge, die zich bij de opzet heeft laten leiden door de
onderwijskundige ideeën van Marzano. Twee types WebQuests De kortdurende WebQuest De leerling besteedt aan de kortdurende Web Quest zo'n een tot drie lesuren. Doel van de kort durende WebQuest is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebQuest is doorlopen is de leerling aan de slag geweest met een substantiële hoeveelheid informatie waaraan hij ook betekenis heeft gegeven. Deze vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie twee van Marzano's: dimensies van leren De langdurende WebQuest In de langdurende WebQuest gaat het vooral om het uitbreiden en verfijnen van kennis. Op het eind van de WebQuest heeft de leerling een behoorlijke hoeveelheid informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt. Bovendien heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen reageren - aangetoond dat hij de materie begrijpt.Deze vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie drie van Marzano's: dimensies van leren Klik hier voor informatie over de onderdelen van een webquest
|
||||
© 1998-2004 Albert van der Kaap, Enschede. Alle rechten voorbehouden. |
||||