Bieke van Antwerpen,
Christina Meerbeke
Historische roman
over Antwerpen in de woelige zestiende eeuw.
Antwerpen, Manteau,
1986. 303 blz.
Thematiek:
onderdrukking & uitbuiting; religieuze
onverdraagzaamheid.
Doelgroep:
15+
Tijd en ruimte:
Antwerpen, 16de eeuw
Een omvangrijke
historische roman met Antwerpen tijdens de Spaanse
bezetting in de woelige 16de eeuw als decor.
Binnen dat decor wordt het veelal anekdotische
levensverhaal verteld van Beatrijs Matte, bijgenaamd
Bieke. Dat leven valt in twee duidelijk van elkaar te
onderscheiden delen uiteen. Als weeskind wordt haar een
leven opgedrongen in de marginaliteit van de bloeiend,
maar reeds in onrust sluimerend stadsleven. Met een
naïeve verbetenheid, niet zelden beschreven vanuit de
verwonderde ogen van het kind, groeit zij op tot een
zelfstandige, jongvolwassen vrouw. Parallel daarmee
laait de geloofsstrijd op en met de komst van Alva daalt
over de stad een schrikbewind neer. Met de nodige
glamour van de volksheld en vanuit een oprecht gevoel
voor rechtvaardigheid voert zij haar - verloren -
strijd. Fictie en historische realiteit worden op een
aanvaardbare manier tot een geloofwaardig geheel
geconstrueerd. Anekdotische momenten uit het leven van
de hoofdfiguur worden op die manier geprojecteerd
tegenover een breder, maatschappelijk kader. Bieke is
tegelijk beeld en verbeelding van een brede
bevolkingslaag, voor wie leven vaak een kwestie van
overleven was, op de snaren van (bij)geloof, soms naïef
aandoende hoop en de nodige inventiviteit. De roman
wordt hoofdzakelijk gedragen door vele, veelal vlot
verwoorde dialogen die het geheel een levendig karakter
geven. Personen en situaties worden wars van elk
gepsychologiseer rechttoe rechtaan beschreven, soms op
de rand van het stereotiepe, maar over het algemeen
levensecht en herkenbaar. Een vlot geschreven, lekker
weglezend en bovendien niet onaardig gedocumenteerd
historisch verhaal dat - zonder uitgesproken literaire
of geschiedkundige aspiraties - wel enkele uurtjes
pittige ontspanning in petto heeft voor een breed
publiek van volwassenen en 15-plussers.
(Eerder verschenen
in Leeswijzer 14-16 jaar, Leuven-Amsterdam,
Infodok, 1990, p. 48.)
Minder positief is
Paul Pelckmans in Streven. Of de reactie van een
analist voor volwassenen, waar de doelgroep van
bovenstaande recensie een adolescentenpubliek is.
Bieke van
Antwerpen, van Christina
Meerbeke, speelt in op de (toentertijd) door twee
recente herdenkingsjaren gestimuleerde belangstelling
voor onze vaderlandse godsdienstoorlogen(nl. de
Pacificatie van Gent, 1976 en de herdenking van de moord
op Willem van Oranje, 1984 (j.M.)); de historische roman
keert terug naar zijn elementairste formule, hij wordt
een plaatjesboek over een pittoresk stuk verleden.
Bij nader toezien
zijn de plaatjes niet zonder meer neutraal. De
religieuze en politieke conflicten die doorgaans ons
beeld van de 16e eeuw beheersen, komen hier pas halfweg
het verhaal opduiken en gaan het ook daarna niet echt
beheersen. Als Bieke uiteindelijk partij kiest, heeft
dat minder te maken met enige overtuiging dan met haar
stormachtige gevoelens voor de 'geus' Maurits, wiens
willige spionne ze wordt; ze gaat daar om hem een
genoegen te doen ook mee door als ze niet meer in zijn
zaak gelooft. Eén voor één zien we de bekende episodes
voorbij schuiven: de beeldenstorm, de slag bij
Austruweel, de Spaanse Furie... De samenhang wordt niet
duidelijk, het blijven afzonderlijke incidenten, die
Bieke overkomen, maar die haar feitelijk slechts
beroeren via hun weerslag op haar privé-leven. Als de
Geuzen in 1573 een mislukte poging doen om Antwerpen te
heroveren, blijft Maurits, die naar het Noorden
uitgeweken was en aan de verrassingsaanval deelneemt,
gewond in de stad achter; de rest interesseert Bieke
nauwelijks: 'Voor Bieke was alles nog mogelijk. Maurits
was weer bij haar' (p. 268). Het ideaal, al wordt dat
nergens met zoveel woorden gezegd, zou zijn dat er
helemaal niets gebeurde, zodat Bieke ongestoord haar
dagen kon slijten met de man van haar keuze. De
buitenwereld is alleen goed voor calamiteiten.
Bieke leeft voor
haar grote liefdes. Die optie is ook verrassend omdat
het verhaal zich afspeelt in een semi-marginaal milieu,
waar jonge vrouwen zonder beroep en zonder
familieverband blijkbaar slechts kunnen overleven
middels milde of professionele vormen van prostitutie.
Bieke debuteert in de havenkroeg 'De gulden Os', maar
verlaat die algauw voor een eerste idylle met een
Amsterdamse kapitein; een paar jaar na diens dood - er
is geen sprake van ontrouw - is ze onvoorwaardelijk en
gepassioneerd verliefd op Maurits. Verrassendst van al
is dat de roman geen vragen stelt bij deze in het
beschreven milieu niet voor de hand liggende gang van
zaken, alsof de aspiraties van Bieke niet anders hadden
kunnen uitvallen. Christina Meerbeke herneemt
kritiekloos het traditionele patroon van de vrouw die
voor haar partner leeft en slechts met bredere problemen
te maken krijgt via diens stellingnamen. Bieke van
Antwerpen waagt zich occasioneel aan een triviaal
woord of een wat gedurfde scène, maar blijft een zeer
conformistisch boek.
Dat die verholen
romantische opstelling een fundamenteel individualisme
overstemt, valt moeilijk uit deze zoveelste reprise
alleen te bewijzen. Er komt iets van om de hoek kijken
in de eveneens kritiekloos beschreven 'taakverdeling'
tussen Bieke en haar vriendin Machtelt, die jarenlang
haar wel en wee deelt en die al die tijd regelmatig op
de onvermijdelijke manier voor de onmisbare aanvullende
inkomsten zorgt. Bieke zou zonder die hulp soms van
honger omkomen, maar aanvaardt ze zonder merkbare
scrupules, ze lijkt niet eens bijzonder dankbaar. Dat ze
juist door die opoffering in staat is een leven te
leiden dat ze zich objectief niet kan permitteren, is
eens te meer geen vraagteken waard
Pelckmans, P.,
Verwonderd of vertederd? Notities bij enkele recente
historische romans, in: Streven, jg. 55,
1987-1988, p. 436-437.
Didactische
verwerking
Voor wie weinig
ervaring heeft met het werken met historische romans in
klasverband, zie
Gelezen tijd; Wachters voor de poorten van het
millennium en Concreet werken met historische romans in
de klas.
Het boek is uiterst
geschikt voor het werken in complementaire groepjes,
waarbij de verschillende ploegen elk een ander boek
nemen. Een geschikte keuzelijst (met recensies en
uitgewerkte lectuursteekkaarten) vind je op
deze site, op de
Joos de Rijcke site en op
Histoforum.
Wanneer je het boek,
samen met andere wil betrekken in een ruimere
leereenheid rond deze woelige periode in onze
geschiedenis, verwijzen we naar het uitvoerige
didactische luik bij
Willem van Oranje op dvd.
Jos
Martens |