Mennen met drie teugels
Els Launspach
‘Mannen, haal de brassen om!’
Hoe vaak hebben we zulke
commando’s niet gelezen in de talrijke zeeverhalen van Hollandse auteurs;
verhalen die duidelijk maakten waarin een klein land groot kan zijn? Galjoenen
en galjoten, fluyten en fregatten voeren aan het geestesoog voorbij; in stormen,
in gevecht, dobberend in windstilte of voorzichtig ankerend voor een vreemde
kust. Ontdekkingsreizen naar onbekende gebieden of gedurfde zoektochten naar
doorgangen in het poolgebied. Een heel genre is tegen deze achtergrond
ontwikkeld; de avonturenroman op zee, waarin schuwe scheepsjongens en
zwaargebouwde bootslui optraden, hooghartige kapiteins en koelbloedige kapers.
Vaak is in zulke boeken de toon al gauw gezet. Er werd in gegromd en gevloekt
door ruige figuren, vaak volgens het type van de ruwe bolster-blanke pit. Er
waren ontberingen, akelige straffen, intriges onder de bemanning, soms zelf
muiterij. Er was altijd een aardige jongen (soms een meisje) die zijn intrede
deed in het volwassen leven en er ondanks grote obstakels in slaagde een
probleem uit de wereld te helpen. Vaak slingerde het verhaal van die jongen (of
dat meisje) zich rondom de feiten uit het leven van een historische figuur.
Perspectief.
Inderdaad, de traditionele
jongensromantiek op zee is ook een zaak van meisjes geworden. Bovendien is het
perspectief tegenwoordig
interessanter, genuanceerder. Niet alleen slagen schrijvers erin via een
spannend verhaal feiten invoelbaar te maken en laten zij de ronkende taal en al
te makkelijke cliché’s ver achter zich, ook wordt het genre verrijkt door
verhalen die de werkelijkheid aan de andere
kant proberen recht te doen: het land waarmee handel werd gedreven, de
bewoners die met westerse normen werden opgezadeld, de culturen die onder de
voet werden gelopen, de mensen die werden gevangen en verkocht. Terecht worden
de internationale verhoudingen in de verhalen meegenomen. Kortom, als er een
tijd is waarin docenten Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde en
maatschappijleer hun lessen kunnen illustreren met goed geschreven, persoonlijke
verhalen, dan is het wel nu.
Een historische roman voor de
jeugd schrijven is als het mennen met drie teugels. De research levert geweldige
details op, die je voor een groot deel niet kunt gebruiken. Het verhaal moet
immers vanuit de ervaring en gevoelens van een kind worden verteld. Om binnen de
gekozen gevoelswereld te blijven wordt de alwetende verteller overboord gezet,
vandaar dat je geen informatie kunt toevoegen die de hoofdpersoon niet kan weten
- of niet interesseert. Ook mag je je nooit laten afleiden door de beelden die
tijdens je onderzoek omhoog borrelen. Je moet er verrassende literatuur van
maken, om de lezer van de opgeroepen wereld te laten proeven.
Happy-end.
Wat mij verbaast is dat
journalisten steeds weer aanknopen bij succesnummers van vroeger, zoals Paddeltje, De scheepsjongens
van Bontekoe en die andere oude knar, De
drie matrozen van Michiel de Ruyter, klassieke jongensboeken die zich
onbekommerd uitspreken over Hollands glorie. Blijkbaar is het menigeen ontgaan
dat het historische jeugdboek is onttakeld en
vernieuwd, en dat de jeugd van nu op heel andere wijze wordt
aangesproken. Niet alleen de jeugd overigens. Ook veel volwassenen lezen Marijn
en de Lorredraaiers van Miep Diekmann, een aangrijpend verhaal zonder
happy-end tegen de achtergrond van de slavenhandel vanuit Curacao. Of Komplot
op volle zee en Het vuile mes van
Henk van Kerkwijk. En De reis van de
Zwarte Draeck van Frank Herzen, waarin overgeleverde persoonlijke
gebeurtenissen rond de ondergang van de Batavia minutieus worden naverteld.
Mocht de lezer verder zoeken dan
dwarsgetuigde schepen en Hollandse geschiedenis, dan is er De vervloekte eilanden van Tonny Vos Dahmen von Buchholz, de grand
old lady van de Nederlandse jeugdroman, een ingetogen verhaal over de ontdekking
van de Galapagos-archipel door Inca-zeelieden op een bamboe-vlot. Of Het
land achter de horizon dat voor de jaartelling speelt in het gebied rond de
Middellandse Zee; en als dat niet lang genoeg geleden is, Verjaagd
door het water, dat handelt in de tijd dat de Noordzee ontstaat.
Aktiefilms.
Is de historische jeugdroman soms
het verkeerde genre voor kinderen boven de twaalf, in deze tijd van over elkaar
buitelende aktiefilms en snorrende computers? Dat hangt ervan af waarvoor je de
boeken gebruikt. In het onderwijs kan geen film of CD-rom de ontwikkeling van de
mensheid beter invoelbaar maken dan een sterk verhaal. Invoelbaar, dat is een sleutelwoord: datgene wat je bijblijft, door
de magie van de identificatie.
Bevroren
tijd van Lieneke Dijkzeul, De schrik
van de zee van Arend van Dam, Bloedgeld
van Simone van der Vlugt, De zee en
het land van Els Pelgrom, Storm op de
IJszee van Hans Petermeijer. Er zijn zoveel inventieve verhalen over boten
dat ik ze niet allemaal kan noemen. Toch zou een grondig overzicht van de
laatste decennia de moeite waard zijn, zeker
nu het thema van de kinderboekenweek er alle aanleiding toe geeft.
Els
Launspach schreef een trilogie over zeereizen, De komst van Guattaral.
|
|