home algemeen sites historische literatuur op alfabet op periode Nederlandse romans Indonesië W.O.II


Historische Romans
 

 

 

 

De Leeuwendochter

Roger Schoemans, Leuven, Davidsfonds/Infodok, 2005. 

Winnaar Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2007 
Doelgroep: 12+
Tijd: prehistorie

Inhoud

Vijftienduizend jaar geleden. Het is moeilijk om te overleven als de barre wintertijd aanbreekt. Terwijl de mannen op jacht zijn, zorgt stammoeder Tak-Til voor de orde in het kamp. De vrouwen zoeken dagelijks naar eten, waken over het vuur en weren dapper aanvallen af van wilde dieren.

Ank-Thi, de kleindochter van Tak-Til, is een koppig, moedig meisje. Ze staat op het punt een vrouw te worden en dat betekent heel wat voor haar. Want wie zal ze als man krijgen? Een oude weduwnaar? Of de sterke, knappe To-Mbo, die heel wat gevoelens bij haar losmaakt? Vooraleer Tak-Til daarover kan beslissen, duikt een groot gevaar op. De jagers van vijand Kelme liggen op de loer …

Leven en werk van de auteur

Zijn leven 

Roger Schoemans begon zijn carrière als reporter voor Zondagmorgen. Daarna was hij eindredacteur van Het Nieuwsblad en vervolgens hoofdredacteur van dezelfde krant en van De Gentenaar. Op dit ogenblik is hij freelancejournalist en schrijver. Jeugdboeken schrijven doet hij als plezierige ontspanning naast zijn werk als journalist. Hij schrijft ook scripts voor strips en verhalen voor tijdschriften. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in Beersel. Zijn reislust en liefde voor de natuur krijgen ook vaak een plaats in zijn boeken. 

Zijn werk 

Zijn boeken zitten vol actie en spanning, maar Schoemans is van mening dat kinderen rijker moeten zijn na het lezen van een boek en wil ook altijd een boodschap meegeven. Twee elementen vind je vaak terug: een pleidooi voor verdraagzaamheid en een kritische opstelling tegenover het gezag. Zijn verhalen zijn vaak gebaseerd op waargebeurde feiten en geïnspireerd door de actualiteit. Zijn journalistieke achtergrond heeft dus een grote invloed (gehad) op zijn schrijfstijl en zijn onderwerpen.  

Beknopte bibliografie 

1996     Slagen
1998     Flavius ontvoerd
1998     Serafijns oorlog
1999     De Paardenredder
2003     De schat van Util
2004     Waterschimmen
2005     De leeuwendochter
2007     Fataal
2008     Kinderen van de Leeuwendochter
2008     Blizzard

HET BOEK EN IK

1 Wat voor soort verhaal verwachtte je toen je dit boek voor het eerst zag? En klopte je idee?

2 Zou je vrienden dit boek aanraden? Wat zou je hun zeggen?

3 Wat vond je leuk, mooi of goed aan het boek? Wat vond je niet leuk, moeilijk of vreemd?

4 De Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen is de grootste leeskring van Vlaanderen. Ondersteund door volwassen vrijwilligers en leeftijdsgenoten praten kinderen en jongeren tussen 4 en 16 jaar met leeftijdsgenoten over hun leeservaringen. In mei bekronen de lezers hun favoriete auteurs.

De leeftijdsgroep 12-14 jaar bekroonde in 2007 ‘De Leeuwendochter’.

Stel dat jij in die jury zou zitten.

         Geef drie eigenschappen die volgens jou op het boek van toepassing zijn.
         Vertel waarom het hoofdpersonage jou boeide.

5 Er verscheen reeds een vervolg op dit boek: ‘De Leeuwendochters’.

Wil je dat vervolg graag lezen? Waarom wel/niet? 

DIEPER IN HET BOEK 

1 De keuze van de titel wordt al snel duidelijk en staat in verband met het hoofdpersonage.
- Wie is het hoofdpersonage?
- Wat heeft ze met de titel te maken?  

2 Het verhaal speelt zich duidelijk in een zeer ver verleden af. Er wordt nergens een naam genoemd, maar in welk tijdperk denk je dat de gebeurtenissen plaatsvinden?
Tip: denk aan het materiaal waaruit men voorwerpen maakte. 

3 Voor het eigenlijke verhaal begint, lees je een korte inleiding. Welke waren de voornaamste redenen voor de stam van Helme om oorlog te voeren tegen de stam van Kas? 

4 Uiteraard zijn er heel wat verschillen tussen onze tijd en de tijd van toen. In die tijd was alles gericht op overleven. Je krijgt via het boek een goede indruk van hoe het leven in die tijd was. In deze opdracht gaan we daar dieper op in.

a Vuur werd nog niet met lucifers gemaakt.
- Hoe deed men het wel?
- Vuur had vele functies, niet alleen warmte. Geef nog enkele zaken waarvoor men vuur nodig had.

b - Welke 'kleding' droegen mannen en vrouwen?
- Als een vrouw aan een man werd gegeven, droeg ze geen bruidsjurk. Hoe zag ze eruit op die dag?
- Ook een stammoeder versierde zich bij die gelegenheid. Hoe tooide Tak-Til zich op de dag die eerst voorbestemd was om Ank-Thi als vrouw aan To-Mbo te geven?

c Waarmee voedde men zich? Hoe werden de taken rond voedselverzameling tussen mannen en vrouwen verdeeld? 

d Welke materialen gebruikte men bv. om mantels van huiden te maken? Of om wonden dicht te naaien?

e Als een lid van de stam sterft, is er een dodenritueel.
- Wat doet men met het lichaam?
- Wat doet men met bepaalde organen?
- Waarom? 

f Van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen was nog geen sprake.
- Wie is de baas van een stam?
- Mogen vrouwen aan mannen bevelen geven?
- Ook de lichaamshouding van man en vrouw verschillen als zij met elkaar praten. Op welke manier?

5 Ook al moeten vrouwen gehoorzaam en onderdanig zijn, toch zijn het een paar vrouwen in dit boek die moedig uit de hoek komen als het nodig is.
a Wie leidt de vrouwen?
b Welke eigenschappen heeft Ank-Thi die de andere meisjes en vrouwen van haar stam niet hebben?
c Noem minstens drie situaties waarin zij gevaren trotseert.
d Welke toekomst is er daarom voor haar weggelegd?

6 Wat is een belangrijk moment in het leven van een meisje?
- Waarom is dat zo belangrijk?
- Wanneer beleeft Ank-Thi dat moment?

7. Ook al leefden de jonge mensen in een heel andere tijd, toch hebben ze ook gevoelens die voor ons heel herkenbaar zijn. Welke bijvoorbeeld?

CREATIEF MET HET BOEK – ZOEKWERK

1 Vraag 2 van 'Dieper in het boek' vraagt naar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Geef wat meer informatie over die tijd. Zorg ervoor dat je alles verstaat wat je noteert.
Je mag ook illustraties bijvoegen. Of misschien kun je een PowerPointpresentatie van je geheel maken.

2 Wat is een tondel eigenlijk? Geef ook die gevonden informatie begrijpelijk weer.

3 Je kunt misschien ook een eigen cover voor het boek maken.

4 We geven elke keer een zinnetje dat betrekking heeft op een jeugdboek van Roger H. Schoemans. Probeer de juiste titel te vinden.

a Een arme jongen vindt langs de spoorweg een zakje diamanten en wordt op slag rijk.
b Een vader slaat wanneer hij dronken is en moeder drinkt ook omdat ze de situatie niet meer aankan.
c Het verhaal speelt zich af in het achttiende-eeuwse Canada, met moordende sneeuwstormen.
d Twee jongens slaan op de vlucht nadat één van hen een steentje katapulteerde naar een vrachtvliegtuig, dat vlak daarna neerstort.
e Twee jongeren zitten in dezelfde klas, maar staan tegenover elkaar als water en vuur. Toch hebben ze één grote passie gemeen ...
f. Identieke tweelingzusjes kunnen jagen op jongens, weten met welke kruiden ze zieken kunnen genezen en hebben de gave om met dieren te 'praten'.
g In het kanaal drijft een plastic zak waaruit een hand steekt ... 

Alternatieve opdracht voor DIEPER IN HET BOEK 4  

Zijn de volgende situaties uit het boek juist of fout?

1 Een lid van een stam wordt na zijn dood verbrand.  

2 Een vrouw moet vooral onderdanig zijn en gehoorzamen.

3 In alle stammen loste men conflicten met bruut geweld op.

4 Ank-Thi stak Kelme dood.

5 Op de dag dat ze aan een man wordt gegeven, wordt een meisje helemaal versierd.

6 Ank-Thi durft veel meer dan een vrouw eigenlijk mag of kan.

7 De stammen in die tijd waren nomaden.

8 Men gebruikte al metaal, want er zijn scheermesjes.

9 Als een lid van de stam sterft, eet men van zijn hart, lever en hersenen zodat de dode altijd bij de stam kan blijven.

10 Voor een vrouw aan een man wordt gegeven, wijdt een andere man de bruid in, d.w.z. hij vrijt met haar zodat ze weet wat paren betekent en wat ze moet doen.  

Andere alternatieve opdracht 

Zoek in het boek tien voorbeelden van zaken, gewoonten ... die toen anders waren dan nu.

Zie ook: Kinderen van de Leeuwendochter