De Leeuwendochter
Roger Schoemans, Leuven,
Davidsfonds/Infodok, 2005.
Winnaar Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2007
Doelgroep: 12+
Tijd: prehistorie
Inhoud
Vijftienduizend jaar geleden. Het is moeilijk om te
overleven als de barre wintertijd aanbreekt. Terwijl de mannen op jacht zijn,
zorgt stammoeder Tak-Til voor de orde in het kamp. De vrouwen zoeken dagelijks
naar eten, waken over het vuur en weren dapper aanvallen af van wilde dieren.
Ank-Thi, de kleindochter van Tak-Til, is een koppig, moedig
meisje. Ze staat op het punt een vrouw te worden en dat betekent heel wat voor
haar. Want wie zal ze als man krijgen? Een oude weduwnaar? Of de sterke, knappe
To-Mbo, die heel wat gevoelens bij haar losmaakt? Vooraleer Tak-Til daarover kan
beslissen, duikt een groot gevaar op. De jagers van vijand Kelme liggen op de
loer …
Leven en werk van de auteur
Zijn leven
Roger Schoemans begon zijn carrière als reporter voor
Zondagmorgen. Daarna was hij eindredacteur van Het Nieuwsblad en vervolgens
hoofdredacteur van dezelfde krant en van De Gentenaar. Op dit ogenblik is hij
freelancejournalist en schrijver. Jeugdboeken schrijven doet hij als plezierige
ontspanning naast zijn werk als journalist. Hij schrijft ook scripts voor strips
en verhalen voor tijdschriften. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in
Beersel. Zijn reislust en liefde voor de natuur krijgen ook vaak een plaats in
zijn boeken.
Zijn werk
Zijn boeken zitten vol actie en spanning, maar Schoemans is
van mening dat kinderen rijker moeten zijn na het lezen van een boek en wil ook
altijd een boodschap meegeven. Twee elementen vind je vaak terug: een pleidooi
voor verdraagzaamheid en een kritische opstelling tegenover het gezag. Zijn
verhalen zijn vaak gebaseerd op waargebeurde feiten en geïnspireerd door de
actualiteit. Zijn journalistieke achtergrond heeft dus een grote invloed (gehad)
op zijn schrijfstijl en zijn onderwerpen.
Beknopte bibliografie
1996
Slagen
1998 Flavius
ontvoerd
1998 Serafijns
oorlog
1999 De
Paardenredder
2003 De schat van
Util
2004
Waterschimmen
2005 De
leeuwendochter
2007 Fataal
2008 Kinderen van
de Leeuwendochter
2008 Blizzard
HET BOEK EN IK
1 Wat voor soort verhaal verwachtte je toen je dit boek
voor het eerst zag? En klopte je idee?
2 Zou je vrienden dit boek aanraden? Wat zou je hun zeggen?
3 Wat vond je leuk, mooi of goed aan het boek? Wat vond je
niet leuk, moeilijk of vreemd?
4 De Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen is de grootste
leeskring van Vlaanderen. Ondersteund door volwassen vrijwilligers en
leeftijdsgenoten praten kinderen en jongeren tussen 4 en 16 jaar met
leeftijdsgenoten over hun leeservaringen. In mei bekronen de lezers hun
favoriete auteurs.
De leeftijdsgroep 12-14 jaar bekroonde in 2007 ‘De
Leeuwendochter’.
Stel dat jij in die jury zou zitten.
Geef drie eigenschappen die volgens jou op het boek van toepassing zijn.
Vertel waarom het hoofdpersonage jou boeide.
5 Er verscheen reeds een vervolg op dit boek: ‘De
Leeuwendochters’.
Wil je dat vervolg graag lezen? Waarom wel/niet?
DIEPER IN HET BOEK
1 De keuze van de titel wordt al snel duidelijk en staat in
verband met het hoofdpersonage.
- Wie is het hoofdpersonage?
- Wat heeft ze met de titel te maken?
2 Het verhaal speelt zich duidelijk in een zeer ver
verleden af. Er wordt nergens een naam genoemd, maar in welk tijdperk denk je
dat de gebeurtenissen plaatsvinden?
Tip: denk aan het materiaal waaruit men voorwerpen maakte.
3 Voor het eigenlijke verhaal begint, lees je een korte
inleiding. Welke waren de voornaamste redenen voor de stam van Helme om oorlog
te voeren tegen de stam van Kas?
4 Uiteraard zijn er heel wat verschillen tussen onze tijd
en de tijd van toen. In die tijd was alles gericht op overleven. Je krijgt via
het boek een goede indruk van hoe het leven in die tijd was. In deze opdracht
gaan we daar dieper op in.
a Vuur werd nog niet met lucifers gemaakt.
- Hoe deed men het wel?
- Vuur had vele functies, niet alleen warmte. Geef nog enkele zaken waarvoor men
vuur nodig had.
b - Welke 'kleding' droegen mannen en vrouwen?
- Als een vrouw aan een man werd gegeven, droeg ze geen bruidsjurk. Hoe zag ze
eruit op die dag?
- Ook een stammoeder versierde zich bij die gelegenheid. Hoe tooide Tak-Til zich
op de dag die eerst voorbestemd was om Ank-Thi als vrouw aan To-Mbo te geven?
c Waarmee voedde men zich? Hoe werden de taken rond
voedselverzameling tussen mannen en vrouwen verdeeld?
d Welke materialen gebruikte men bv. om mantels van huiden
te maken? Of om wonden dicht te naaien?
e Als een lid van de stam sterft, is er een dodenritueel.
- Wat doet men met het lichaam?
- Wat doet men met bepaalde organen?
- Waarom?
f Van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen was nog
geen sprake.
- Wie is de baas van een stam?
- Mogen vrouwen aan mannen bevelen geven?
- Ook de lichaamshouding van man en vrouw verschillen als zij met elkaar praten.
Op welke manier?
5 Ook al moeten vrouwen gehoorzaam en onderdanig zijn, toch
zijn het een paar vrouwen in dit boek die moedig uit de hoek komen als het nodig
is.
a Wie leidt de vrouwen?
b Welke eigenschappen heeft Ank-Thi die de andere meisjes en vrouwen van haar
stam niet hebben?
c Noem minstens drie situaties waarin zij gevaren trotseert.
d Welke toekomst is er daarom voor haar weggelegd?
6 Wat is een belangrijk moment in het leven van een meisje?
- Waarom is dat zo belangrijk?
- Wanneer beleeft Ank-Thi dat moment?
7. Ook al leefden de jonge mensen in een heel andere tijd,
toch hebben ze ook gevoelens die voor ons heel herkenbaar zijn. Welke
bijvoorbeeld?
CREATIEF MET HET BOEK
– ZOEKWERK
1 Vraag 2 van 'Dieper in het boek' vraagt naar de tijd
waarin het verhaal zich afspeelt. Geef wat meer informatie over die tijd. Zorg
ervoor dat je alles verstaat wat je noteert.
Je mag ook illustraties bijvoegen. Of misschien kun je een PowerPointpresentatie
van je geheel maken.
2 Wat is een tondel eigenlijk? Geef ook die gevonden
informatie begrijpelijk weer.
3 Je kunt misschien ook een eigen cover voor het boek
maken.
4 We geven elke keer een zinnetje dat betrekking heeft op
een jeugdboek van Roger H. Schoemans. Probeer de juiste titel te vinden.
a Een arme jongen vindt langs de spoorweg een zakje
diamanten en wordt op slag rijk.
b Een vader slaat wanneer hij dronken is en moeder drinkt ook omdat ze de
situatie niet meer aankan.
c Het verhaal speelt zich af in het achttiende-eeuwse Canada, met moordende
sneeuwstormen.
d Twee jongens slaan op de vlucht nadat één van hen een steentje katapulteerde
naar een vrachtvliegtuig, dat vlak daarna neerstort.
e Twee jongeren zitten in dezelfde klas, maar staan tegenover elkaar als water
en vuur. Toch hebben ze één grote passie gemeen ...
f. Identieke tweelingzusjes kunnen jagen op jongens, weten met welke kruiden ze
zieken kunnen genezen en hebben de gave om met dieren te 'praten'.
g In het kanaal drijft een plastic zak waaruit een hand steekt ...
Alternatieve opdracht
voor DIEPER IN HET BOEK 4
Zijn de volgende situaties uit het boek juist of fout?
1 Een lid van een stam wordt na zijn dood verbrand.
2 Een vrouw moet vooral onderdanig zijn en gehoorzamen.
3 In
alle stammen loste men conflicten met bruut geweld op.
4 Ank-Thi stak Kelme dood.
5 Op de dag dat ze aan een man wordt gegeven, wordt een
meisje helemaal versierd.
6 Ank-Thi durft veel meer dan een vrouw eigenlijk mag of
kan.
7 De stammen in die tijd waren nomaden.
8 Men gebruikte al metaal, want er zijn scheermesjes.
9 Als een lid van de stam sterft, eet men van zijn hart,
lever en hersenen zodat de dode altijd bij de stam kan blijven.
10 Voor een vrouw aan een man wordt gegeven, wijdt een
andere man de bruid in, d.w.z. hij vrijt met haar zodat ze weet wat paren
betekent en wat ze moet doen.
Andere alternatieve opdracht
Zoek in het boek tien voorbeelden van zaken, gewoonten ...
die toen anders waren dan nu.
Zie ook:
Kinderen van de Leeuwendochter
|