home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


De Webquest
 

  beschrijving

  inleiding

  opdracht

  werkwijze

  bronnen

  beoordeling

  reflectie

  docentenhandleiding

  voorbeelden

  links

 

 

 

 

Programmaboekje

Onderstaande is een voorbeeld van het maken van een programmaboekje voor een klassiek toneelstukoor het vak KCV.

Lysistrata  

Lysistrata is de oudste, meest samenhangende maar ook de meest complexe van de drie vrouwenkomedies. De opvoering vond begin februari 411 plaats. Bij uitzondering had Aristophanes dit keer de regie niet zelf gevoerd. Of hij met het stuk een prijs gewonnen heeft, weten we niet. In het jaar 411 was de stad Athene er slecht aan toe. Als gevolg van de voortdurende oorlog was maar eenderde van de mannelijke bevolking overgebleven. Ruim een jaar tevoren was de strafexpeditie tegen Sicillië op een volslagen mislukking uitgelopen. De meeste bondgenoten waren in opstand gekomen en kregen daarbij steun van de Spartanen. De Perzische machthebbers in Klein-Azië probeerden daar de steden die met Athene verbonden waren onder hun gezag te plaatsen en wilden gemene zaak met Sparta maken. In Attika hadden de Peloponnesiërs een garnizoen gevestigd dat het land onder controle hield en de Atheners verhinderde de akkers te bebouwen en de zilvermijnen te exploiteren. Al meer dan twintigduizend slaven waren weggelopen. De aan- voerroutes over land waren afgesneden. Een klein lichtpunt was het Atheense militaire succes op het eiland Lesbos. Het enige redmiddel in deze uitzichtloze situatie leek een volledige politieke omschakeling. In deze sfeer is Lysistrata ontstaan. Aristophanes reikt een oplossing aan die de stoutste dromen overtreft: de vrouwen van heel Griekenland gaan zich verenigen om hun mannen tot de vrede te dwingen. Het meest effectieve middel lijkt een seks-staking. Maar de gevolgen van het plan, dat door Lysistrata 'zij die de legermacht ontbindt' geopperd wordt, laten nog even op zich wachten. Eerst wordt een tweede plan uitgevoerd: de vrouwen nemen de burcht in, waar zich de schatkist bevindt, zodat de oorlog niet meer gefinancierd kan worden. De aanvallen van de mannen slaan ze met succes af. Dit zijn de twee belangrijkste thema's van het stuk. Maar er is nog een derde verwikkeling. De koren van de oude mannen en oude vrouwen nemen na de strijd om de Akropolis niet aan de staking en ook niet aan de verdere bezetting deel. Nadat ze elkaar uitgescholden en bedreigd hebben, sluiten ze dankzij enkele verzoeningspogingen van de vrouwen 'eeuwige vrede' met elkaar. Dit wordt het voorspel tot de uiteindelijke vrede tussen de Griekse staten, waarmee de komedie eindigt. Het slot is voor onze begrippen erg braaf en nauwelijks grappig. Er worden serieuze liederen ten gehore gebracht die naar ons gevoel als een anticlimax werken. Blijkbaar werd zo'n ernstige toon in de oudheid niet als wanklank ervaren en was het voor de Atheners heel acceptabel een komedie aldus te laten aflopen: 'Alles is nu toch goed gekomen; laten we dat met zang en dans vieren.' Mogelijk werd door het toenmalige publiek de band met de oorspronkelijke religieuze optochten nog sterk gevoeld.

In de maand september 2000 werd Lysistrata, onder de titel sexboycot, opgevoerd door theatergroep Concordia uit Enschede. De vertaling was van Hein L. van Dolen, van wie ook bovenstaande inleiding afkomstig is.

Opdracht

De directeur van de schouwburg die de Lysistrata op het programma heeft gezet, voorziet een probleem. Hij is bang dat de toeschouwers het stuk niet goed zullen begrijpen. Hij vraagt daarom aan jullie, om met z'n tweeën een programma boekje. In het programmaboekje moet o.a. het volgende aan de orde komen:

  • Een inleiding op het Griekse toneel, waarin je in ieder geval duidelijk maakt wat de verschillen waren tussen komedies en tragedies en wat de oorsprong was van de komedie. Besteed ook aandacht aan de betekenis van toneel voor de Grieken (ongeveer 0,5-1 A4-tje). 
    Gebruik bijvoorbeeld hoofdstuk 2 van Forum (blz. 31 t/m 47).

  • Lysistrata is geschreven tijdens de Peloponnesische oorlog. Geef de kijkers in dit gedeelte die informatie over deze oorlog die zij nodig hebben om het stuk goed te kunnen volgen. (0,5-1 A4-tje)
    Gebruik bijvoorbeeld hoofdstuk 7 van Forum (blz. 171-172)
    Gebruik eventueel een of meer van de volgende sites:

  • Beschrijf hoe een opvoering van een toneelstuk er in de klassieke oudheid waarschijnlijk heeft uitgezien. Besteed in ieder geval aandacht aan de rolverdeling, de kleding van de spelers en het decor. (maximaal 1 A4-tje)

    • Didaskalia
      Een zeer informatieve site over het Griekse theater

    • Theaters
      Een site met prachtige gereconstrueerde afbeeldingen van theaters in de oudheid! Klik op projecten.

  • Beschrijf hoe jullie versie van het stuk eruit ziet. Besteed o.a. aandacht aan decor en kleding. Probeer ook aan te geven waarom jullie voor deze enscenering hebt gekozen. Kijk ter vergelijking eens op onderstaande sites, gewijd aan opvoeringen van de Lysistrata. (maximaal 1 A4-tje)

  • De Lysistrata is in ons land opgevoerd onder titels als vrouwenstaking en Sexboycot. Beide titels richten zich op het middel. Bedenk een nieuwe titel voor het stuk waarin je de aandacht vestigt op het doel van het stuk. (minder dan 0,5-A4-tje)

  • Bedenk een aardige vormgeving voor het programmaboekje en hou er rekening mee dat bezoekers de informatie direct voorafgaand aan de voorstelling moeten kunnen lezen. Het boekje moet dus niet te omvangrijk zijn en illustraties/schema's/kaartjes enz. zorgen vaak voor makkelijk en snel toegankelijke informatie. 

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap