Menu
Histoforum Films
De Chinese Armada
De Chinese Armada (The Chinese Armada. Dragons of the Sea)
DVD, Strengholt, 2007 - speelduur: ca. 55 minuten - Engelse
versie, Ned. ondertitels.
Waardering: persoonlijke waardering & bruikbaarheid voor het
onderwijs: *****/5
Genre: historisch docudrama
Regie: Chen Qian
De Chinese Armada
De Chinese Armada is uitgezonden op Canvas, het tweede net van
de Vlaamse televisie, zondag 11 februari 2007. Door bemiddeling
van dr. Edward De Maesschalck, toenmalig programma-adviseur (1)
kreeg ik het script toegezonden, omdat de documentaire sterk
aansloot bij mijn eigen onderzoek, waarvoor ik verscheidene
jaren vroeger met veel moeite her en der informatie had bij
elkaar geschraapt. Wat resulteerde in een aantal artikelen in
verscheidene tijdschriften en op een website (2). De hier
voorgestelde DVD zelf vond ik pas eind 2013 in de Provinciale
Bibliotheek in Hasselt.
Omwille van deze uitzonderlijke omstandigheden, brengen wij het
volledige script, hier en daar lichtjes bewerkt, telkens
voorafgegaan door de tijdsaanduiding van elke sequentie. Dat is
beslist nuttig, ook indien je de DVD niet meer kunt vinden. In
dat geval verwijzen we voor verdere lectuur naar de Didactische
wenken, onderaan.
Zheng He in de documentaire
03.01
1405. In de vroege 15de eeuw was China met voorsprong de
grootste zeemogendheid ter wereld. Biina 100 jaar voor de
ontdekking van Amerika vertrekt een van de indrukwekkendste
vloten uit de geschiedenis van de zeevaart. De armada is groter
en machtiger dan alle Europese vloten samen. In opdracht van de
Chinese keizer, de machtigste heerser van die tijd, zeilt ze de
halve wereld rond.
03.27
Lang voor Europa de wereldzeeën verkent, begint China aan een
van de grootste exploratieavonturen aller tijden. De vloot vaart
naar onbekende werelden in de Stille Oceaan, de Indische Oceaan
en de Arabische zee…. De Chinezen gaan zelfs voor anker aan de
kust van Oost- Afrika.
03.48
Maar wat was dan de opdracht van deze expedities? Hoe groot
waren de schepen? Hoe konden ze ermee navigeren? En wat is er zo
bijzonder aan deze missie van de Chinese armada?
04.31
In de Chinese archieven begint een zoektocht naar sporen van die
vloot. En wat is er bekend over z’n expedities?
04.44
De geschiedenis van de Chinese vloot begint in 1402. Jianwen
(djan wen), de opvolger van de eerste Ming- keizer, laat zijn
rivalen een na een uitschakelen. Eén blijft er maar over: prins
Zhu Di (sjoe di). De opstandeling wil de macht grijpen. In het
geheim verzamelt hij zijn troepen. Het komt tot een
burgeroorlog. Op 13 juli 1402 veroveren de opstandelingen het
keizerlijk paleis van Nanking (nu: Nanjing). Het wordt bijna
volledig vernield.
05.32
Prins Zhu Di komt als overwinnaar uit de strijd. Hij wil “het
Rijk van het Midden” zijn oude glorie teruggeven. Hij wordt
keizer, en laat zich Yongle (Jong Leu) noemen: “Eeuwige
Vreugde”.
05.46
Maar Yongle moet zijn heerschappij legitimeren. Hij heeft nu wel
de macht maar hij heeft geen mandaat gekregen van de hemel. Met
reusachtige projecten moet hij zijn gezag als keizer van China
kracht bijzetten.
06.01
Hij laat de Grote Muur verlengen. Onder Yongle’s bestuur wordt
de muur 2450 kilometer lang. Hij moet het rijk beschermen tegen
de Mongolen in het noorden.
06.15
Hij maakt van Peking (Beijing) de nieuwe hoofdstad van het land
en laat er een immens groot keizerlijk paleis bouwen: de
Verboden Stad.
06.25
En de keizer verzamelt alle kennis en wetenschap van het Chinese
Rijk op één plaats. Duizenden geleerden werken aan een
encyclopedie met 11.000 delen. Het wordt een van de grootste
kennisarchieven uit de wereldgeschiedenis. (Het werk staat
bekend als de Yongle Dadian. Brand, oorlog en ongeval hebben de
Yongle Dadian zelf eveneens vernietigd: ongeveer 350 verspreide
delen bevinden zich thans in verschillende bibliotheken van Oost
en West.(J.M.) Meer info op de Joos de Rijcke site, zie bij
Didactische wenken)
06.41
Maar dat is niet genoeg voor Yongle. Hij wil de bestaande kennis
aanvullen met nieuwe inzichten.
06.48
In 1403 begint hij aan een uniek project in de Chinese
geschiedenis: de bouw van een gigantische oceaanvloot. In het
begin van de 15de eeuw is dat een technisch huzarenstuk. Voor de
vloot worden honderden jonken gebouwd.
07.07
De leider van het project is groot- eunuch Zheng He (Sjeng Heu).
Die heeft Yongle tijdens de machtsstrijd om het keizerschap
gesteund en is nu de belangrijkste vertrouweling van de keizer.
Maar hoe heeft hij dat kolossale werk voor mekaar gekregen?
07.32
In 2003, precies 600 jaar na de opdracht om de vloot te bouwen,
stuiten archeologen op aanwijzingen. Aan de rand van de stad
Long-jiang bij de oude hoofdstad Nanking liggen ondiepe
waterbekkens, ca. 400 meter lang. Een raadsel voor archeologen.
07.54
Ze beginnen te graven om uit te zoeken waar die bekkens voor
gediend hebben. Dit zijn overblijfselen van een droogdok. De
eerste Chinese droogdokken zijn gebouwd in 1070. - In Europa
gebeurt dat pas in 1495, en het duurt nog eeuwen voor ze er
algemeen gebruikt worden. Deze bekkens vormden ooit een
reusachtige scheepswerf.
09.05
Voor de archeologen is het al snel duidelijk: de scheepswerf
heeft gediend voor de bouw van Yongle z’n vloot. De onderzoekers
hebben het project kunnen reconstrueren. Op diverse plaatsen
vonden ze verschillende soorten werktuigen, geordend volgens de
vaklui die ze gebruikten.
09.24
Er waren vier grote ateliers om de jonken te bouwen. Het werk
was strak georganiseerd en iedereen had een precies omschreven
taak. In de instrumenten staan tekens gekrast: “eigendom van de
overheid”.
09.39
Samen met de Grote Muur was de scheepswerf 600 jaar geleden het
grootste bouwterrein in het Rijk van het Midden. De
handarbeiders komen uit alle provincies. Meer dan 20.000
specialisten worden ingezet voor de bouw van de vloot.
10.58
Groot- eunuch en werfleider Zheng He beschikt zo over een schat
aan wetenschappelijke en technische knowhow. Hij moet de eerste
zestig jonken binnen twee jaar afwerken, en dat is een
recordtijd. Want de keizer heeft grotere schepen in gedachten
dan normale zeejonken.
10.19
Scheepsingenieurs ontwikkelen een nieuw jonktype dat de
voordelen van een traditionele jonk verzoent met die van een
zeewaardig schip: ze combineren de platte romp van een jonk voor
ondiep water, met een extra groot laadoppervlak. En ze voegen
een extra kiel toe voor de stormachtige oceanen. Maar hoe hebben
ze die schepen gebouwd? (10.40)
11.08
Historische kronieken spreken over reuzengrote jonken van meer
dan 120 meter lang. Een kolossale uitdaging, want om niet te
zinken moet een schip zowel stabiel als wendbaar zijn.
Maar jonken zijn niet zo robuust als moderne schepen van staal.
Overdrijven de historische bronnen? Of waren de jonken echt
stabiel genoeg om metershoge golven te trotseren?
11.39
Een vondst uit de jaren 1970 geeft uitsluitsel. In de provincie
Fujian (Foe jien) vonden handwerkers een romp van een jonk uit
de dertiende eeuw. Dat is 200 jaar voor de bouw van de vloot.
(11.54)
12.15
Het schip dat in Quanzhou (tsjoean sjoe) is gevonden, is uiterst
plat. Het heeft rechte hoeken aan de boeg en is 24 meter lang,
je zou dus een smal schip verwachten. Maar het is tien meter
breed. Zo een ongewoon brede romp moet extra stevigheid en
balans hebben, en dat kan alleen met houten tussenschotten, die
tevens fungeren als waterdichte schotten.
12.34
De verdeling in waterdichte compartimenten maakt een schip erg
stabiel, zeker met de platte romp die zo typisch is voor een
jonk. Dankzij de schotten is het schip veiliger, want het kan
niet vol water lopen. Het maakt geen slagzij en er is weinig
gevaar dat het omslaat. Al in de dertiende eeuw kende de Chinese
scheepsbouw heel moderne technieken.
12.58
De inspiratie voor de techniek van de tussenschotten komt van
bamboe, het stabielste natuurmateriaal dat er bestaat. Binnenin
heeft de scheepsromp dezelfde structuur als de binnenkant van
een bamboestengel.
13.13
Zo’n schip kan onmogelijk zinken. In Europa verschijnen schepen
met schotten pas in de negentiende eeuw op het toneel, honderden
jaren na de Chinese jonken. De Great Eastern uit 1866 is het
eerste Europese schip met waterdichte compartimenten. En het zal
nog tientallen jaren duren voor Europese scheepsbouwers de
techniek perfectioneren.
13.37
“De Chinese schepen waren ons 500 jaar voor”, zei een Franse
geleerde begin de twintigste eeuw. - Vandaag is het gebruik van
schotten niet meer weg te denken uit de scheepsbouw.
Als keizer Yongle zijn vloot laat bouwen, zijn tussenschotten al
lang heel gewoon in de Chinese scheepstechniek.
13.59
Het hout komt uit alle delen van het land. Voor één enkel schip
worden hele bossen gerooid.
Maar hoe groot waren de jonken eigenlijk? De historische
kronieken melden dat een paar schepen meer dan 120 meter lang
waren. Deze zogeheten “schatjonken” zouden negen masten hebben
gehad. Het waren de grootste houten schepen aller tijden.
14.24
In de droogdokken van Long jiang zoeken de archeologen
overblijfselen van de vloot. Ze willen bewijzen vinden dat de
schatjonken echt zo immens groot waren. Het opgravingsteam vindt
twee ankers van ruim 2,40 meter met een gewicht van een kwart
ton. Dat zijn de eerste indicaties hoe gigantisch de schatjonken
wel waren.
14.48
Niet veel later vinden ze in de modder twee enorme roeren,
respectievelijk 11 en 12 m lang.
14.58
Kan die vondst een aanwijzing zijn voor de grootte van de
schepen? Dit roer stelt de onderzoekers eindelijk in staat om
een computermodel op schaal te maken.
15.40
Volgens de kronieken waren de schatjonken 444 chi lang. Dat komt
overeen met 134 meter. De keuze voor een lengte van 444 chi is
zeker geen toeval. In de Chinese kijk op de wereld is vier een
goddelijk getal. Het staat symbool voor de aarde.
Met het oog op de Olympische Spelen in Beijing
(2008) en voor deze documentaire werd een replica van Zheng He’s
‘schattingsjonk’ gebouwd, iets kleiner dan het origineel, maar
met de juiste verhoudingen. (Niet in de documentaire)
16.00
De lengte van het roer bevestigt veel van wat de kronieken
zeggen. Schatjonken hadden bijvoorbeeld vijf dekken. Om
zeewaardig te zijn, moet zo’n hoog schip uitzonderlijk breed en
lang gemaakt worden. En om het aan te drijven heb je negen
masten nodig. En die moet je niet op één lijn zetten maar
geschrankt, om de wind optimaal te gebruiken. (meer uitleg op de
Joos-site.)
16.21
Op basis van het roer kunnen de experts de afmetingen van de
jonk precies berekenen. De 444 chi blijken een kleine
overdrijving. De schattingschepen waren ca. 126 m lang en 51 m
breed. Zij waren stuk voor stuk groter dan een voetbalveld!
16.52
Voor de scheepswerf betekent dat een enorme inzet van mensen en
middelen. Pas in de negentiende eeuw bouwen Europese
constructeurs schepen van die afmetingen. En dan niet uit hout
maar uit staal.
17.07
Zheng He moet niet alleen de grote schatjonken bouwen. Voor de
vloot zijn verschillende soorten jonken nodig met uiteenlopende
afmetingen en functies.
17.20
Na twee jaar zijn 60 schepen klaar, het eerste deel van een
armada van ruim 300 jonken. De afgewerkte schepen moeten nu naar
zee gebracht worden.
17.40
De droogdokken van Longjiang zijn via sluizen verbonden met de
Jangtse. Als een schip klaar is, stroomt het dok vol water.
Omdat de jonken een platte bodem hebben, kunnen zelfs de
grootste op de rivier varen zonder vast te lopen. En zo bereiken
ze de zee.
18.10
Het eerste deel van Zheng He’s opdracht is klaar. Als
vertrouweling van de keizer heeft hij het opperbevel over de
vloot. Hij neemt een hele staf van experts mee aan boord: tolken
en ambtenaren voor het diplomatieke protocol, astronomen en
navigators, dokters en verplegers, en ook astrologen en
waarzeggers om het weer te voorspellen.
18.39
Zheng He is niet alleen de admiraal maar ook de politieke en
economische vertegenwoordiger van de Ming- dynastie.
18.49
De haven van Tai Ping is de verzamelplaats. Meer dan zestig
schepen liggen klaar om de wereldzeeën te verkennen. In totaal
zal Zheng He zeven keer op reis vertrekken voor expedities van
twee jaar.
19.08
De motieven voor de reis zijn totaal anders dan die van de
Europese grootmachten later. De Chinese vloot vaart niet uit om
landen te veroveren of te koloniseren. De Chinese cultuur is zo
superieur, denken de machthebbers, dat alle poorten van de
wereld vanzelf zullen opengaan.
19.27
In 1405, het derde jaar dat keizer Yongle aan de macht is,
begint een van de grootste zeeavonturen uit de Chinese
geschiedenis. In de herfst van dat jaar lichten de schepen van
de vloot het anker. Ieder anker weegt een kwart ton. De
ankerlijn is uit bamboevezels gemaakt en verstevigd in kokend
water.
19.50
Admiraal Zheng He is een moslim. - Dat is een pluspunt, want hij
moet contacten leggen in de islamwereld.
20.00
In de zestig jonken varen in totaal 28.000 mensen mee. Elk zeil
weegt tonnen, en om het te hijsen zijn er meerdere mannen nodig.
De zeilen zijn ook draaibaar, om de wind altijd te kunnen
benutten. - Europese zeilschepen uit die tijd moeten bijdraaien
als de wind niet in een hoek van 90 graden in de zeilen blaast.
20.24
De mastodonten van de zee zijn ontzaglijk zwaar. Met een
waterverplaatsing van 3000 ton is hun massa tien keer groter dan
die van Vasco da Gama z’n schepen. En met 30 maal meer
waterverplaatsing dan de schepen waarmee Colombus Amerika zal
ontdekken.
20.42
Op zijn reizen voert Zheng He soms het bevel over 300 schepen.
Colombus vaart een kleine eeuw later naar Amerika met maar drie
minuscule schepen.
20.56
De Chinese vloot is de trots van het rijk. Haar pracht en omvang
zijn onovertroffen in de geschiedenis. Alles wat Europa in
latere eeuwen zal bouwen, wordt overschaduwd door de schepen die
keizer Yongle in het begin van de vijftiende eeuw de zee op
stuurt.
21.15
Hoe navigeerden de Chinezen hun jonken? Zheng He verzamelde alle
geografische kennis over een land en vulde die aan met de kennis
van de handelaars en kooplui die hij in de Chinese havens
aantrof. Zo ontstond een omvangrijke verzameling zeekaarten.
21.33
Behalve het kompas, dat China al in de elfde eeuw ontwikkeld
had, was die zeekaartencollectie vooral in vreemde wateren een
welkome navigatiehulp. De kaarten van toen waren niet
samenhangend en aardrijkskundig correct op schaal zoals moderne
kaarten. Ze stelden de wereld voor als een opeenvolging van zee-
engtes en waterwegen, die de navigator kon herkennen aan
specifieke kenmerken van het landschap.
22.02
Het systeem is eenvoudig. De kaart geeft instructies aan de hand
van opvallende oriëntatiepunten. Bij zo’n punt, zoals
bijvoorbeeld bij het Vijftijger- eiland, geeft ze aan dat een
schip van koers moet veranderen. Als we een moderne kaart op een
oude leggen, dan blijkt dat noord, zuid, west en oost toen geen
rol speelden. (Je kunt eerder vergelijken met de Peutingerkaart
de Romeinse wegenkaart die dezelfde werkwijze toepaste voor
landwegen (J.M.))
Chinese zeekaart
22.55
Maar in volle zee zijn er geen oriëntatiepunten. Om dat probleem
op te lossen, bevat de kaart andere aanwijzingen: ze schrijft
voor hoe snel het schip moet varen en op welk tijdstip het van
koers moet veranderen. Alleen als de zeelui zich aan de
opgegeven snelheid houden, kunnen ze de kaart volgen en op het
juiste moment de steven wenden.
23.22
Om het uur controleren ze de snelheid van het schip. De Chinezen
gebruiken een methode die lijkt op het westerse loggen met het
knopensysteem. (23.32)
24.04
De gemiddelde snelheid van de vloot is ongeveer 4,8 knopen, net
geen 9 kilometer per uur.
24.15
De keizerlijke vloot vaart eerst naar Zuid-Oost-Azië. De Chinese
keizer wil de Straat van Malakka in handen krijgen, de
toegangspoort tot de Indische Oceaan, met een lengte van
ongeveer 750 km en een breedte van 50 tot 320 km tussen Sumatra
en het schiereiland Malakka.
24.30
Ook in de vroege vijftiende eeuw wordt deze strategisch gelegen
zee-engte al geteisterd door piraten. Die plunderen de
handelsschepen en beheersen de toegang tot de Indische Oceaan.
De piraten kennen de weg hier heel goed, en daarom hebben de
Chinezen last om ze te pakken te krijgen.
24.51
Kan de artillerie aan boord misschien van nut zijn? Voor
gevechten op zee gebruiken de Chinezen erg ontvlambare en lichte
projectielen. Die hebben een grotere reikwijdte dan zware
munitie. Het is de bedoeling de zeilen van de tegenstander in
brand te steken.
25.11
Voor oorlogvoering heeft Zheng He kleinere patrouilleboten en
vijfmasters ter beschikking. Die zet hij ook in voor de jacht op
de piraten.
25.22
Piratenaanvoerder Chen Zuyi (tsjen zoejie) ziet de overmacht van
de Chinezen en zegt dat hij zich wil overgeven. Maar het is een
valstrik. Admiraal Zheng He wordt gewaarschuwd en spant zelf een
valstrik. Het komt tot een zeeslag. 5000 piraten komen om. Tien
piratenschepen gaan in vlammen op. Zeven andere worden geënterd
en gekaapt.
25.48
Maar de zeeroverhoofdman kan ontkomen. Pas weken later kunnen de
Chinezen hem gevangen nemen. Over zijn einde zegt een
kroniekschrijver: “In het vierde jaar van de keizer werd Chen
Zuyi naar Nanking gebracht. Het bevel luidde dat hij in het
openbaar moest worden onthoofd”.
26.12
De overwinning op de piraten is belangrijk voor China, Malakka
moet de thuishaven worden van de keizerlijke vloot. Zheng He
verovert een machtspositie op deze strategische plaats, en legt
zo de basis voor de volgende reizen. Met de koning van Malakka
smeedt hij vriendschappelijke banden.
26.34
Ook vandaag nog zijn hier aan land sporen te vinden van Zheng
He’s vloot. Aan het hof werd hij San Bao genoemd. (26.43)
27.13
In de volgende eeuwen wordt de invloed van China in het zuiden
van de Maleisische archipel als maar groter.
27.23
Van Malakka vaart de vloot naar het westen, door onbekende
wateren. Voor het eerst zien de zeelui wekenlang geen land.
27.37
Hoe wordt de 28.000-koppige bemanning bevoorraad? Na het vertrek
uit Malakka is er nog voor een tijdje verse proviand. De
mogelijkheden om eten te bewaren zijn echter heel beperkt, en
een evenwichtige voeding is op de duur onmogelijk. Groenten
blijven niet lang vers. En hoe komt de bemanning aan drinkwater?
28.00
De Chinezen hebben daar iets op gevonden: eigen
bevoorradingsschepen. De vloot heeft z’n eigen watertankers. En
die hebben genoeg voorraad mee voor een hele maand. En er varen
boten mee die speciaal gebouwd zijn om vee te vervoeren. Zo is
er ook voldoende vlees. De vloot zorgt dus zelf voor z’n
voedsel.
28.27
En er varen zelf schepen mee met sojaplantages. Soja neemt niet
veel plaats in en is erg voedzaam. Maar wat is er zo bijzonder
aan soja? Een analyse door het laboratorium van de Chinese
landbouwuniversiteit kan ons meer leren over de eigenschappen
van soja.
Doodsoorzaak nummer één in de zeevaart van de middeleeuwen was
een gebrek aan vitamine C. Zeelui kregen scheurbuik omdat ze te
lang te weinig verse groenten en fruit aten. De onderzoekers in
dit lab zoeken uit of soja genoeg vitamine C bevat om scheurbuik
te voorkomen. Ze analyseren vooral de kiemplantjes. Want de
kwekers op de Chinese landbouwschepen oogstten alleen
sojascheuten. Het resultaat is zelfs voor de wetenschappers
verrassend. (29.20)
29.50
De kiemen bevatten niet alleen veel proteïnen, maar ook zeer
veel vitamine C: 10 tot 30 mg. vitamine C per 100 gram! Als
Vasco da Gama in 1497 zijn eerste reis maakt, sterven 100 van
zijn 160 bemanningsleden aan scheurbuik. In Europa is het
probleem van scheurbuik pas aan het eind van de achttiende eeuw
opgelost. James Cook neemt dan citrusvruchten en zuurkool mee op
zijn reis naar de nog onbekende Zuidzee (3). De Chinezen
daarentegen hadden al in het begin van de vijftiende eeuw geen
last meer van scheurbuik.
30.17
Doch virale infecties zijn niet te vermijden. In volle zee laat
de dagelijkse hygiëne veel te wensen over. De bemanning leeft
dicht op elkaar. Er is altijd het gevaar voor een epidemie. Al
varen met de vloot 180 dokters mee, ze kunnen niet voorkomen dat
er ziektes uitbreken.
Een bevel van de keizerlijke admiraliteit luidde: “Zieke
bemanningsleden mogen niet aan boord overlijden. Wie ten dode
opgeschreven is, moet in een tapijt gewikkeld en in zee gegooid
worden”.
30.58
Maar het reglement is niet altijd zo strikt. Breekt er een
ziekte uit waar de zeelui niet noodzakelijk van sterven, dan is
er nog een sprankel hoop voor de patiënten. Als de vloot niet
ver van de kust is, worden de zieken aan land gebracht. Ze
krijgen wat proviand en moeten het dan zelf zien te redden. Een
legende zegt dat een van hen het onmogelijke heeft gepresteerd.
Na twee jaar is hij weer gezond en wel in China aangekomen.
31.35
De zeven expedities duren elk twee jaar. Ze zetten iedere keer
weer koers naar de Indische Oceaan.
31.44
In de Arabische Zee legt de vloot aan in de havens van Hormoes
en Aden. De zuidelijkste haven die ze aandoet, is Mombassa.
31.55
China treedt voor het eerst op als zeegrootmacht. Wat is de
opdracht van de vloot?
Er moeten contacten worden gelegd en politieke betrekkingen
aangeknoopt. De schatjonken dienen als diplomatieke
vertegenwoordiging van de keizerlijke troon.
In de luxevertrekken van de admiraliteit bereiden de Chinezen
buitenlandse heersers en gezanten een feestelijke ontvangst. En
behalve haar diplomatieke taak moet de vloot ook zorgen voor
handelsbanden met de wereld.
52.32
Aan de zuidkust van India blijft de vloot wekenlang voor anker
liggen.
De Indiase havenstad Calicut (thans Kozhikode, de hoofdstad van
het huidige Kerala in India) is erg belangrijk voor China. Het
is een grote overslaghaven voor producten uit de hele wereld, de
belangrijkste handelsmetropool van de regio en een schakel
tussen Azië en Europa. Hier komen handelaars samen uit de hele
wereld. De Chinezen zetten in Calicut luxegoederen af voor de
wereldmarkt.
33.06
Tot nu toe zijn er geen schatjonken teruggevonden. Wel liggen er
op de zeebodem duidelijke aanwijzingen van wat de Chinezen
geëxporteerd hebben. Voor de kust van Viëtnam hebben archeologen
een gezonken Chinees handelsschip vol porselein ontdekt van voor
de tijd van de vloot. De vloot moest de export van porselein
nieuw leven inblazen. Het transport van het breekbare goed over
land was erg moeilijk. De zogenaamde zijderoute werd onveilig
gemaakt door de Mongolen. Het enige alternatief was vervoer over
zee.
33.48
Porselein, het witte goud van China, hoort in die tijd al tot de
kostbaarste handelswaar ter wereld. Tijdens de Ming- dynastie is
China een grote producent van porselein. Chinees porselein is
dan wereldbefaamd. Tot op vandaag zijn Ming- vazen een fortuin
waard.
34.09
De vloot doet de vraag naar dit luxeproduct enorm toenemen. In
de periode van de reizen stijgt de productie in de keizerlijke
ateliers met een factor vijftig. Binnen de kortste keren werken
ze alleen nog maar voor de export.
Voor Zheng He is het porselein de sleutel tot de wereldhandel.
(34.34)
35.02
In alledaagse Europese producten zoals wol of wijn zijn de
Chinezen niet geïnteresseerd. Ze ruilen hun witte goud liever
voor specerijen. Vooral het luxeproduct peper is heel gegeerd.
35.15
De “specerijenkust” van India is al generaties lang een
draaischijf voor de Chinese handel. De invloed van China is te
merken aan de vangmethodes van Indiase vissers. Deze reusachtige
netten danken hun efficiëntie aan een systeem van gewichten en
tegenwichten - ze zijn een Chinese uitvinding. Deze methode is
nog altijd gebruikelijk in India en aan de Chinese kusten. Deze
overdracht van knowhow in de vijftiende eeuw laat ook nu nog
sporen na.
35.54
De vloot heeft ook als taak om bij buitenlandse machthebbers
“tribuut” te eisen, een soort belasting. Zo onderwerpen de
buitenlandse vorsten zich aan het gezag van de Chinese keizer.
Alle landen moeten het overwicht van de Ming- dynastie erkennen.
36.11
Maar dat gebeurt niet altijd goedschiks. Zo weigert de koning
van Ceylon (Nu sinds 1972: Sri Lanka) een tribuut te betalen.
36.21
En dan laat Zheng He zich van zijn minder vredelievende kant
zien. Hij zal de Chinese aanspraken als grootmacht desnoods met
de wapens kracht bijzetten.
36.39
In Ceylon laat hij de spierballen rollen. Hij stuurt soldaten
aan land en begint een oorlog. Het is de enige grote landoorlog
buiten China die het keizerlijke leger ooit heeft gevoerd. Toch
wordt het Rijk van het Midden een onmiskenbare machtsfactor in
de regio. Voor heersers die niet geneigd zijn om in te gaan op
de Chinese eisen, is de aanblik van de gigantische vloot meestal
al voldoende om bij te draaien en de hegemonie van China te
erkennen. (Een meer genuanceerde visie op de Joos de Rijcke site
(J.M.) )
37.13
In Ceylon wordt de opstandige koning vervangen door een rivaal
die wel met China wil meewerken en die wel tribuut betaalt.
37.24
Maar meestal hoeft China geen geweld te gebruiken. Het Rijk van
het Midden heerst niet door te veroveren maar door te imponeren
met z’n schepen.
37.40
Maar hoe houdt Zheng He zijn vloot eigenlijk samen?
Akoestische signalen en een vlaggenalfabet zorgen voor de
communicatie tussen de schepen. En voor langere afstanden zijn
er postduiven. Vooral als er gevaar dreigt, is communicatie van
levensbelang.
38.38
In open zee vaart de vloot als een geheel van kleinere
flottieljes. Maar bij gevaar kan de formatie altijd veranderen.
38.51
Het westen van de Indische Oceaan is berucht voor zijn
plotselinge stormen. Het gaat zo snel dat iedereen verrast
wordt.
39.47
Om de storm minder kans te geven en om te verhinderen dat de
masten breken, worden de zeilen gereefd. De scheepsankers worden
op halve hoogte neergelaten. In de metershoge golven geven ze de
schepen meer stabiliteit. Het is een levensgevaarlijke taak.
40.31
De vloot bereikt de haven van Hormoes aan de toegang tot de
Perzische Golf.
De vloot zal drie keer aanleggen in Hormoes, en doet ook Aden in
Jemen drie keer aan. Hier is het niet de bedoeling om tribuut op
te leggen maar om kennis te vergaren. De keizer wil weten welke
landen er voorbij de Indische Oceaan liggen.
40.54
En ook hier drijven de Chinezen handel. Een document in het
Arabisch maakt melding van de Chinese vloot: Zheng He wordt met
drie begeleiders ontvangen door de koning van Jemen.
41.09
Maar wat zoeken de Chinezen in de Arabische wereld? In Dhofar,
vandaag een deel van Oman, leggen heel wat mensen zich toe op
wierookteelt. Bij het oogsten moet eerst de schors verwijderd
worden, voor het hars kan drogen. Als wierook brandt, komt het
aroma vrij. China heeft veel wierook nodig: voor zijn tempels en
voor zijn dokters.
41.33
Want wierookhars zou geneeskrachtig zijn. Wierook is niet weg te
denken uit de traditionele Chinese geneeskunde, het wordt er
gebruikt als ontstekingsremmer.
41.49
De Chinezen vullen hun medische leerboeken aan met Arabische
geneesmethodes (4).
42.01
Ook aan boord van de schepen is wierook onmisbaar. Het dient om
de tijd te meten. Dag en nacht houdt een wierookwachter
brandende wierookstaafjes in het oog. Ze branden gelijkmatig op,
en de brandduur van een staafje bepaalt de lengte van een
wachtbeurt. Er zijn er tien per dag.
42.27
’s Nachts navigeren de zeelui op de sterren. Ze zoeken bepaalde
sterrenbeelden en meten hoe hoog die boven de horizon staan. Zo
bepalen de navigators hun plaats op zee. Ze vergelijken hun
resultaten met sterrendiagrammen. Sterrenkaarten als deze geven
de precieze koers aan van Ceylon naar Sumatra.
43.01
Bij iedere reis keert de vloot terug met kostbare goederen uit
de hele wereld. Er zijn zelfs speciale jonken om paarden te
transporteren. Het Chinese leger heeft fokpaarden nodig, vooral
sterke Arabische volbloeden om de noordgrens van China te
verdedigen tegen de Mongolen
43.25
Van Arabië en Perzië vaart de expeditie drie keer naar Afrika:
naar Somalië, Kenia en Tanzania. De meest zuidelijke haven die
de vloot aandoet, is Mombassa.
43.42
Voor de Chinezen is het een vreemde, onbekende wereld. Toch
vinden ze er luxegoederen die de verre reizen de moeite waard
maken: ivoor voor de draagstoelen van de vorsten, stukken hoorn
van neushoorns als lustopwekkend middel en exotische dieren als
curiosum. Vooral de giraf baart opzien bij de Chinezen. In hun
fabels komt een dier voor dat ze quilin (tsji lien)noemen. Het
speelt de rol van geluksbrenger. Als de Chinezen in Afrika
giraffes zien, denken ze dat ze de quilin ontdekt hebben.
44.18
De vloot boekt elke keer weer successen. Elke reis betekent
nieuwe handelsrelaties en nieuwe goederen. Zheng He bouwt een
internationaal diplomatiek netwerk uit. Missioneringsdrang
speelt bij hem geen rol. Voor Zheng He en zijn tijdgenoten is
het geloof iets waar iedere mens zelf over beslist. - De
Europeanen die na hem de wereld gaan verkennen, denken daar heel
anders over.
44.47
In totaal heeft de vloot naar schatting 50.000 kilometer
afgelegd. De mensen aan boord zijn een weerspiegeling van de
Chinese samenleving van de Ming- periode.
Er zijn ook scheepsbouwers, smeden, steigerbouwers en andere
handwerklui bij, in noodgevallen moeten de schepen in open zee
hersteld kunnen worden.
45.13
Het Chinese Rijk is nu oppermachtig in Zuid- Azië. Niet door
kolonisatie maar door het opleggen van tributen. Na elke reis
van de vloot trekken buitenlandse gezanten met kostbare cadeaus
en exotische dieren naar de hoofdstad.
45.30
In 1421 valt de thuiskomst van de vloot samen met het
openingsfeest van het nieuwe keizerlijke paleis in Peking. Uit
het hele rijk stromen mensen toe om het feest luister bij te
zetten. Meer dan 1000 gezanten uit 30 landen komen de keizer
geschenken aanbieden. Een veelheid van culturen. Er zijn niet
alleen Aziaten bij maar ook Perzen, Arabieren en Afrikanen. De
vloot-expedities geven China een open blik op de wereld en
vergroten zijn kennis ervan.
46.11
Bij de geschenken is er ook een giraf. De Chinezen zien dat als
een goed voorteken. Want ze geloven dat dit fabeldier alleen
verschijnt als de wereld in harmonie leeft en een wijze leider
hun land bestuurt.
46.27
Maar niet iedereen vindt Yongle een wijze keizer. Zijn
hofhouding is in twee kampen verdeeld. Tegen het einde van zijn
regeerperiode is er al maar meer kritiek te horen op zijn
projecten.
46.41
In 1424, drie jaar na het openingsfeest, staat in de kroniek de
dood vermeld van Yongle, de derde Ming- keizer, hij is 65
geworden. Zijn stoffelijk overschot wordt honderd dagen lang
opgebaard in de Verboden Stad. Het Rijk van het Midden is in
rouw.
47.04
Voor Zheng He is de dood van de keizer een zware slag. Hij is
zijn machtigste beschermheer kwijt. Aan het hof woedt een
bittere machtsstrijd om de opvolging. Zelfs toen de keizeer nog
leefde, was er al veel ontevredenheid over z’n veel te dure
expeditievloot.
Bij de machtswisseling die er aankomt, staat niet alleen de
persoonlijke toekomst van Zheng He op het spel, maar ook die van
de vloot.
47.51
In de Verboden Stad is er een nieuwe keizer. De conservatieven
aan het hof hebben het pleit gewonnen. Op de troon zit nu Zhu
Gaoxu (sjoe tsjausie). Onder invloed van zijn ambtenaren breekt
hij met de politiek van zijn voorganger: op de dag zelf van zijn
troonsbestijging decreteert hij dat het afgelopen is met de
vloot. In de kroniek van de Ming- dynastie staat te lezen: “de
nieuwe keizer ontslaat Zheng He van zijn verplichtingen als
bevelhebber van de vloot”.
48.26
Zheng He wordt militair bevelhebber van Nanking. Dat is een hoge
positie, daaruit blijkt hoe belangrijk hij is voor het
keizerlijke hof. Zijn benoeming wordt een precedent voor andere
steden. Meer en meer eunuchen worden militair bevelhebber van
een stad. Toch heeft Zheng He na al die jaren op zee veel moeite
om te wennen aan zijn nieuwe ambt. Hij hoopt op een decreet dat
een nieuwe expeditie op touw zet.
48.54
Intussen ligt de vloot er verkommerd bij. Volgens een keizerlijk
decreet mogen beschadigde schepen niet hersteld worden, en er
worden ook geen nieuwe schepen meer gebouwd.
Een paar jaar na het keizerlijk decreet is nog maar de helft van
de vloot inzetbaar. Het levenswerk van Zheng He is aan het
wegrotten.
49.38
Zheng He laat een gedenkplaat maken om de reizen van de vloot
voor het nageslacht te bewaren. Want hij is zich bewust van de
tegenstand aan het hof. Hij is bang dat de staatskronieken de
expedities zullen verzwijgen om te verhinderen dat iemand ooit
nog aan zo een gigantisch project begint.
49.56
Officieel is de gedenkplaat een dankzegging aan Tianfei (tjan
fai), de godin van de zeeën, omdat ze Zheng He en zijn
scheepsbevolking beschermd heeft op hun reis. Maar in feite wil
hij ervoor zorgen dat de expedities niet vergeten worden:
50.16
“We zijn naar Java, Maleisië, Viëtnam, Ceylon en de zuidpunt van
India gevaren. Van daar uit hebben we Hormoes aangedaan, Aden en
zelfs Mogadishu. Meer dan 30 koninkrijken, groot en klein,
hebben we bezocht.”
50.36
De regeerperiode van de vierde Ming- keizer duurt niet lang. Hij
wordt opgevolgd door een kleinzoon van Yongle: Zhu Zhanji. (sjoe
sjan jie). En die zou graag de geweldige prestaties van zijn
grootvader voortzetten. Maar hij moet geduld hebben. De
machtsstrijd tussen voor- en tegenstanders van de vloot is nog
niet beslecht. Pas jaren later heft Zhu Zhanji het verbod van
zijn voorganger op. Hij maakt zich zorgen om de afkalvende
invloed van China en wil het aanzien van de Ming- dynastie
uitbreiden. En hij wil de banden met de landen van Zuid- Azië
weer aanhalen. De vijfde Ming- keizer geeft het bevel tot de
zevende reis.
51.20
Met bijna 300 schepen en 30.000 mensen is dit de grootste
expeditie van de vloot. Nog één keer moeten de schatjonken
terugkeren vol luxegoederen uit de hele wereld. Nog één keer zal
China met zijn vloot laten zien hoe machtig en groot het is.
51.39
Het keizerlijke decreet laat geen twijfel bestaan over de
bedoelingen: “Alles moet nogmaals van voren af aan beginnen. Met
dit bevel stuur ik eunuch Zheng He uit om de landen aan de
andere kant van de oceaan ertoe aan te zetten het Hemelse Rijk
eer te bewijzen.”
52.03
Zheng He moet de oude diplomatieke betrekkingen en
handelsrelaties nieuw leven inblazen. Alleen hij heeft genoeg
ervaring om het project tot een goed einde te brengen.
52.17
Maar hij is intussen 62 jaar. De kroniek van de Ming- dynastie
vermeldt dat hij in 1433 overleden is voor de kust van India.
52.31
Als hij sterft, is het ook afgelopen met het grote tijdperk van
de Chinese zeevaart. De contacten met verre landen vallen weg,
en het Chinese rijk begint zich te isoleren. Het is de ironie
van de geschiedenis dat China zich terugtrekt van de wereldzeeën
net als de Europeanen ze beginnen te verkennen.
52.54
Het Rijk van het Midden verspeelt zijn voorsprong aan kennis en
macht. Wie weet wat er zou gebeurd zijn als China was blijven
optreden als grootmacht. Misschien was Europa er dan nooit in
geslaagd de wereld politiek, militair en cultureel te veroveren.
53.15
Misschien is het lot Zheng He gunstig gezind geweest, door hem
het complete verval van de vloot te besparen. Niet lang na zijn
dood blijft er niets meer over van China’s machtige armada. Er
komt een verbod om op open zee te varen. Een verbod met
vérstrekkende gevolgen. Stel dat de Chinese keizers de vloot
niet hadden laten wegrotten, en stel dat ze de generaties na
Zheng He opgeleid hadden in dezelfde traditie. Misschien had de
geschiedenis een heel ander verloop gekend.
Als de Portugezen op een machtig zeevarend China waren gestoten,
hadden ze misschien geen Europese voorpost kunnen stichten aan
de Chinese zuidkust.
Wat blijft, is de herinnering aan Zheng He en zijn vloot.
54.04
En de herinnering aan een tijd toen China de wereld had kunnen
overheersen.
Maar in tegenstelling tot de Europeanen werd het Chinese rijk
niet gedreven door het idee dat er nog een andere, nieuwe wereld
was die veroverd moest worden.
China heeft net zo lang geheerst over de wereld als zijn
schitterende vloot meester was op zee. (54.28)
Didactische wenken
Het docudrama De Chinese armada reconstrueert een weinig bekend
hoofdstuk uit de geschiedenis van de ontdekkingsreizen. Als het
al vermeld wordt in onze schoolboeken, krijgt het meestal niet
meer dan een voetnoot van hoogstens een alinea. De DVD leent
zich uitstekend tot projectie (al dan niet van fragmenten) en
bespreking, voorafgaand aan de Portugese en Spaanse
ontdekkingsreizen.
Je kunt onderdelen van bovenstaand script aan de leerlingen
bezorgen en vragen om ze te lezen. Zeer geschikt om bijvoorbeeld
een scriptie te laten maken door vrijwilligers, eventueel met
PowerPoint uit internet en/of Joos-site (zie verder).
De 5de waarderingsster is met enige aarzeling toegekend omwille
van het uitstekende en overvloedige beeldmateriaal. Zeer
positief is de afwisseling van archeologie (Hoe komen we aan
onze kennis?) en docudrama met talrijke spectaculaire
wetenschappelijk verantwoorde computeranimaties
Voor meer achtergrondinformatie en bijkomende illustraties
verwijzen we naar de Joos de Rijcke site, knop: “Eeuw Joos”, ‘De
geboorte van “America”, deel 2: De wereldreizen van Zheng He.
Noten
1. De Maesschalck is een uitmuntend historicus en auteur van een
aantal vlot leesbare historische werken, onder meer
De Bourgondische vorsten (2008) en de Graven van
Vlaanderen (2012)
2. De Joos de Rijcke site, zie bij Didactische wenken.
3. Meer over Cook: op de Joos de Rijcke site,
Waldseemüller…, dl. 1. De wereld in kaart.
4. Dit moet al eeuwen voor de expedities gebeurd zijn, zie in
Histoforum Magazine: Lyons, J.,
Het huis der wijsheid. Hoe Arabieren de westerse beschaving
hebben beïnvloed (2010).
Jos Martens, 24 december 2013