Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 1, nummer 25, september 2013.

Tijd voor Geschiedenis

Er is een nieuwe webbased geschiedenismethode: Tijd voor Geschiedenis: www.tijdvoorgeschiedenis.nl
De webmethode combineert een heldere inhoudelijke lijn met creatieve kennis- en inzichtsopdrachten. Beeld- en tekstbronnen verlevendigen de tekst en verdiepen de inhoud.

De methode biedt de docent en leerling voldoende ruimte voor eigen inbreng. Tijd voor Geschiedenis is geen mechanische methode waarin leerlingen met hun hoofd in de computer alles voor zichzelf moeten uitvinden. Juist de interactie tussen leerlingen en tussen de docent en de klas is kenmerkend voor de methode.
Wat docent en leerling vooral zal aanspreken, is de opbouw van een webparagraaf. Iedere paragraaf kent twee tot drie opdrachten bij korte filmfragmenten. Daardoor wordt op een natuurlijke manier afwisseling in een les gecreëerd.

De methode is volledig ingericht op het nieuwe examenprogramma vanaf 2015 met de ’historische contexten’. Zo zijn de verplichte voorbeelden uit het nieuwe examenprogramma opgenomen in de tekst en opdrachten. Dit geldt eveneens voor de historische vaardigheden uit het examenprogramma.

Wat Tijd voor Geschiedenis ook bijzonder maakt, is de integratie van de leerlingactiviteiten afkomstig van het team Actief Historisch Denken. Deze werkvormen hebben de laatste jaren een hoge vlucht genomen in Nederland, maar werden alleen los naast een methode aangeboden. Bij Tijd voor Geschiedenis zijn ze geïntegreerd in tekst en opdrachten. De initiatiefnemer van Actief Historisch Denken, Jan de Vries, is namelijk ook de bedenker en de eindredacteur van Tijd voor Geschiedenis.

Daarom:
Het is tijd voor iets anders.
Het is Tijd voor Geschiedenis.

Tijd voor Geschiedenis
o heeft een introductiewebpagina waarin de ontwikkeling door de tijd centraal staat.
De interactieve tijdbalk met afbeeldingen en films is daarbij de grootste blikvanger.
o combineert een verhalende tekst met een kernachtige inhoud.
De vele beeld- en tekstbronnen, maar vooral de filmclips zorgen voor visualisatie, toepassing en verdieping.
o heeft een grote variatie in vragen en opdrachten.
Naar keuze kan de docent kleinere of grotere opdrachtvormen met verschillende leerstijlen en intelligenties inzetten.
o heeft een herkenbare en gecombineerde differentiatielijn naar tempo, niveau en interesse.
Geen ingewikkelde differentiatieroutes, maar een heldere keuzemogelijkheid aan het begin van elke paragraaf. Zo houden docent en leerling het overzicht. Deze differentiatie is ook geschikt voor hoogbegaafde leerlingen.
o heeft overzichtelijke webparagrafen die binnen één tot twee lesuren eigen gemaakt kunnen worden.
o is geschikt voor laptopklassen maar ook voor klassen waarin leerlingen alleen thuis met de computer werken.


De ingebouwde presentatiemogelijkheid maakt de methode ook geschikt voor klassikale lessen. Daarnaast kunnen leerlingen zelfstandig de stof verwerken en verwerven. De docent heeft hierin de keuze.

Voor meer informatie of een gastaccount: www.tijdvoorgeschiedenis.nl