Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 1, nummer 25, september 2013.
Vorige nieuwsbrieven
Links
Tijd voor Geschiedenis
Er is een nieuwe webbased geschiedenismethode: Tijd voor
Geschiedenis: www.tijdvoorgeschiedenis.nl
De webmethode combineert een heldere inhoudelijke lijn met creatieve
kennis- en inzichtsopdrachten. Beeld- en tekstbronnen verlevendigen
de tekst en verdiepen de inhoud.
De methode biedt de docent en leerling voldoende ruimte voor eigen
inbreng. Tijd voor Geschiedenis is geen mechanische methode waarin
leerlingen met hun hoofd in de computer alles voor zichzelf moeten
uitvinden. Juist de interactie tussen leerlingen en tussen de docent
en de klas is kenmerkend voor de methode.
Wat docent en leerling vooral zal aanspreken, is de opbouw van een
webparagraaf. Iedere paragraaf kent twee tot drie opdrachten bij
korte filmfragmenten. Daardoor wordt op een natuurlijke manier
afwisseling in een les gecreëerd.
De methode is volledig ingericht op het nieuwe examenprogramma vanaf
2015 met de ’historische contexten’. Zo zijn de verplichte
voorbeelden uit het nieuwe examenprogramma opgenomen in de tekst en
opdrachten. Dit geldt eveneens voor de historische vaardigheden uit
het examenprogramma.
Wat Tijd voor Geschiedenis ook bijzonder maakt, is de integratie van
de leerlingactiviteiten afkomstig van het team Actief Historisch
Denken. Deze werkvormen hebben de laatste jaren een hoge vlucht
genomen in Nederland, maar werden alleen los naast een methode
aangeboden. Bij Tijd voor Geschiedenis zijn ze geïntegreerd in tekst
en opdrachten. De initiatiefnemer van Actief Historisch Denken, Jan
de Vries, is namelijk ook de bedenker en de eindredacteur van Tijd
voor Geschiedenis.
Daarom:
Het is tijd voor iets anders.
Het is Tijd voor Geschiedenis.
Tijd voor Geschiedenis
o heeft een introductiewebpagina waarin de ontwikkeling door de tijd
centraal staat.
De interactieve tijdbalk met afbeeldingen en films is daarbij de
grootste blikvanger.
o combineert een verhalende tekst met een kernachtige inhoud.
De vele beeld- en tekstbronnen, maar vooral de filmclips zorgen voor
visualisatie, toepassing en verdieping.
o heeft een grote variatie in vragen en opdrachten.
Naar keuze kan de docent kleinere of grotere opdrachtvormen met
verschillende leerstijlen en intelligenties inzetten.
o heeft een herkenbare en gecombineerde differentiatielijn naar
tempo, niveau en interesse.
Geen ingewikkelde differentiatieroutes, maar een heldere
keuzemogelijkheid aan het begin van elke paragraaf. Zo houden docent
en leerling het overzicht. Deze differentiatie is ook geschikt voor
hoogbegaafde leerlingen.
o heeft overzichtelijke webparagrafen die binnen één tot twee
lesuren eigen gemaakt kunnen worden.
o is geschikt voor laptopklassen maar ook voor klassen waarin
leerlingen alleen thuis met de computer werken.
De ingebouwde presentatiemogelijkheid maakt de methode ook geschikt
voor klassikale lessen. Daarnaast kunnen leerlingen zelfstandig de
stof verwerken en verwerven. De docent heeft hierin de keuze.
Voor meer informatie of een gastaccount:
www.tijdvoorgeschiedenis.nl