Mendez, Antonio & Baglio, Matt.
Argo, Vianen: The House of Books, 2012, 326 blz.
Argo
Argo zal wel altijd het boek blijven van de veelvuldig Oscar-genomineerde film en winnaar van de Golden Globes 2013 (beste film). Maar het boek was eerst.
Inhoud
Argo
Als
je aan een behoorlijk gevormde historicus vraagt welke feiten
uit de tweede helft van de 20ste eeuw vooraf niet te voorzien
waren, duiken twee gebeurtenissen telkens en telkens weer op: de
opkomst van het islamisme, gestart met Khomeini en de
islamitische revolutie in Iran, in 1979 en de implosie van het
communisme, met de val van de Berlijnse muur in november 1989
als ijkpunt.
Over het tweede gaat het hier niet, over het eerste wel. Het
moslimfundamentalisme (-extremisme eerder), dat tegen elke
‘normale’ historische evolutie lijkt in te strijken, is beslist
een toenemend mondiaal probleem gaan vormen, een wereldwijde
bedreiging.
Begin 1979 bracht een coalitie van islamitische en progressieve
tegenstanders de dictatuur ten val van Mohammed Reza Pahlavi, de
pro-westerse sjah. De sjah vluchtte het land uit, naar zijn
bondgenoot de VS; de (sjiïtische) ayatollah Khomeini (1902-1989)
keerde terug uit ballingschap in Parijs (en vestigde binnen de
kortste keren een islamitische dictatuur, met nog meer
folteringen en executies dan onder de sjah).
De revolutie kende een sterk anti-Amerikaans en
anti-imperialistisch karakter. De Verenigde Staten hadden
jarenlang onvoorwaardelijk de sjah gesteund.
Teheran, november 1979. Een groep woedende islamitische
studenten en militanten gijzelt 66 Amerikanen in de
VS-ambassade, waarmee alle internationaal aanvaarde
geplogenheden over onschendbaarheid van ambassades geschonden
werden. De activisten eisten onder andere de uitlevering van de
sjah.
Zes personeelsleden slaagden er echter in naar buiten te
glippen. Uiteindelijk, na heel wat hachelijke momenten, vonden
ze onderdak in de woning van de Canadese ambassadeur.
Enter de CIA, die agent Tony Mendez de opdracht geeft hen het
land uit te smokkelen. En enter de complete absurditeit. Mendez
bedenkt een even geniaal als complex en volslagen knotsgek
reddingsplan: hij vindt er niet beter op dan de zes voor te
stellen als leden van een (Canadees) filmteam dat in Teheran en
omgeving geschikte locaties komt zoeken voor de fictieve
sciencefictionfilm Argo. Het is, geven ze toe aan de baas van de
CIA, het minst slechte idee dat ze hadden.
Zo probeert Mendez hen Iran uit te krijgen. Wat uiteindelijk
lukt, dank zij de hand- en spandiensten van de Canadezen. Het
wordt de spectaculairste en spannendste grootschalige
reddingsoperatie uit de geschiedenis van de CIA. Na 444 dagen en
een mislukte Amerikaanse commando-actie kwamen de overige
gegijzelden op 21 januari 1981 vrij. Net nadat de republikein
Ronald Reagan, ironisch genoeg filmacteur in talloze B-films, de
democratische presidentskandidaat Jimmy Carter had verslagen.
Een resultaat waarbij de langdurige gijzeling in Teheran een
beslissende rol heeft gespeeld om Carter van een tweede
ambtstermijn af te houden.
Al die jaren moest de echte toedracht verborgen blijven en
kregen anderen alle eer. Maar nu mocht de waarheid eindelijk
boven water komen. En dingen naar een (of meer) Oscar(s).
Een waar gebeurde thriller, de evocatie van een tijdperk.
Net als de film
Bobby (2006) produceren boek en film een prachtige en
veelgelaagde evocatie van de tijdgeest. Ik heb het boek gelezen
in een digitale versie en van de mogelijkheden gebruik gemaakt:
mijn tekst wemelt van veelkleurige markeringen en tekstkadertjes
met toelichtingen over halfvergeten personages of gebeurtenissen
(dikwijls gekopieerd uit Wikipedia).
Argo is, behalve een thriller, ook een hilarisch portret van
Hollywood in de jaren zeventig: een zweterig hol vol vergane
glorie en kleurrijke types over , zoals de producer Lester
Siegel, de man die met audities, advertenties en een permanent
bemand kantoor ervoor zorgt dat Argo een bona fide filmproject
lijkt; of John Chambers, de legendarische grimeur van de
Apenplaneet -films, die naast zijn carrière ook nog eens voor de
CIA werkte.
Lees
hier het eerste hoofdstuk
Trailer van de film
Bespreking van de film
Jos Martens, januari 2013