
De Olympische Spelen
Inleiding
Zo'n duizend jaar lang werden in de oudheid, in het Griekse Olympia, sportwedstrijden gehouden, waaraan sporters uit heel Greikenland deelnamen.
Op het eind van de negentiende eeuw (1896) nam de Fransman Pierre de Coubertin het initiatief voor een moderne versie van deze spelen.
Deze webquest gaat zowel over de klassieke als de moderne spelen.
In het menu staan verwijzingen naar de verschillende onderdelen van de webquest.

Menu
De Olympische Spelen
De hoofdvraag van het onderzoek luidt:
Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de oude en de moderne olympische spelen?
De hoofdvraag valt uiteen in de volgende deelvragen:
Welke sporten werden er vroeger beoefend en welke tegenwoordig?Welke prijzen werden er vroeger uitgekeerd en welke tegenwoordig?Wie mochten vroeger aan de spelen meedoen en wie tegenwoordig?Welke kleding droeg men vroeger en nu?Werden de spelen ten tijde van oorlog gehouden?Welke rituelen waren er vroeger en welke tegenwoordig?Waar werden de olympische spelen vroeger gehouden en waar tegenwoordig?Hoe werden winnaars vroeger onthaald en hoe tegenwoordig?Waren de deelnemers vroeger amateurs of beroeps en hoe zit dat tegenwoordig?stap 3 kiezen van informatiebronnen
Op verschillende plaatsen kun je informatie vinden over zowel de oude als de moderne Olympische Spelen. In boeken en brochures, maar ook op Internet.
Verdeel in je groepje de negen deelvragen.
Niet alles wat je hebt verzameld zal uiteindelijk bruikbaar zijn. Maak een keuze welke informatie je in het onderzoeksverslag wel of niet wilt opnemen. Verwerk de informatie tot een antwoord op jouw deelvragen. Hou rekening met de wijze van presenteren van je onderzoeksresultaten.
Tot slot ga je alle antwoorden op de deelvragen verwerken tot een antwoord op de hoofdvraag.
Je kunt de resultaten van je onderzoek op verschillende manieren presenteren. Een schriftelijk verslag is natuurlijk mogelijk, maar je kunt de resultaten ook presenteren in een spreekbeurt, een poster, een muurkrant, een power-point presentatie of een website. De docent(e) zal je vertellen welke manier van presenteren je mag of moet gebruiken.
stap 1 De hoofdvraag
stap 2 Uitwerken van de hoofdvraag of hypothese in deelvragen
stap 4 organiseren en plannen
stap 5 het verzamelen van informatie
Ga nu op zoek naar informatie voor het beantwoorden van jouw deelvragen. Verzamel alles, geschreven informatie maar ook afbeeldingen, waarvan je denkt dat je het misschien kunt gebruiken.
stap 6 het selecteren en verwerken van informatie
stap 7 beantwoorden van de hoofvraag
stap 8 presentatie van de resultaten