|
De docentenhandleiding
Veenlijken is een opdracht over historisch redeneren,
gebaseerd op een artikel van Carla van Boxtel en Jannet
van Drie in Educational Psychology Review.
Historisch redeneren als competentie
Competentie is de laatste tijd een besmet woord
geworden. Het wordt, ten onrechte, vaak geassocieerd met
of gelijkgesteld aan inhoudsloze vaardigheden. Leerlingen zullen alleen in
staat zijn tot historisch redeneren als zij zowel
beschikken over kennis, vaardigheden als de juiste
attitude. En dat is precies waar het in een competentie,
in samenhang, om draait.
Kennis
Historisch redeneren is alleen mogelijk als
leerlingen over kennis beschikken. Kennis die niet
alleen betrekking heeft op het onderwerp in engere zin,
maar ook en vooral kennis van de context van het
onderwerp. Onderzoek heeft aangetoond dat juist dit
plaatsen van een onderwerp in de context (contextualisation)
voor leerlingen bijzonder moeilijk is.
Bij historisch redeneren gaat het daarnaast echter ook
om metacognitieve kennis over historisch redeneren.
Leerlingen moeten weten dat het voor een historicus
belangrijk is vragen te stellen. Maar vooral welke vragen.
Zij moeten ook de
verschillende soorten historische vragen kennen. Zij moeten weten dat je de betrouwbaarheid van een bron alleen
vast kunt stellen in relatie tot de vraagstelling enz.
enz.
Vaardigheden
Historisch redeneren is een vaardigheid die je
alleen kunt leren door het vaak te doen. Veenlijken is
een opdracht waarin leerlingen hiermee kunnen oefenen.
Het is geen eenvoudige opdracht en ook een die veel tijd
kost.
Vanwege de tijd die het kost deze opdracht te maken en
ter verhoging van de taalkundige kwaliteit kan het
zinvol zijn deze opdracht te koppelen aan het vak
Nederlands.
Attitude
Attitude wordt in de trits kennis, vaardigheden,
attitude, meestal als laatste genoemd, maar eigenlijk
zou het als eerste genoemd moeten worden. Succesvol historisch
redeneren begint met de bereidheid tot een positieve en
kritische houding. De leerling moet een onderzoekende en
kritische houding hebben. Niet alleen ten opzichte van
het bronnenmateriaal, maar ook ten opzichte van het
proces van het onderzoek. Gedurende het hele onderzoek
is een reflectieve houding vereist.
De opdracht
Leerlingen schrijven een essay waarin zij een verklaring
geven voor de dood van een aantal prehistorische
personen, wier lijk in veengebieden is gevonden.
Zij schrijven hun essay aan de hand van tamelijk
gedetailleerde aanwijzingen die zijn ontleend aan het
eerder genoemde artikel van Van Boxtel en Van Drie.
|
|
|
|
|
|