inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Wilhelmus

 
De docentenhandleiding
 

Deze opdracht is de tweede uit een drieluik over Willem van Oranje. Andere opdrachten zijn:

Middels deze drie opdrachten krijgen de leerlingen een beeld van de context waarin de Opstand zich afspeelde. Hopelijk worden ze ook benieuwd naar de motieven voor de opstand die ook in De Beeldenstorm aan de orde komen.

Op het eerste gezicht lijkt de opdracht in deze webquest wel heel erg open en globaal geformuleerd. Toch is daar bewust voor gekozen om  het leren in verschillende opzichten zoveel mogelijk het leren van de leerling te laten zijn.

    • De leerlingen zijn verantwoordelijk voor de vragen/leerdoelen die zij zich stellen.
    • De leerlingen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering
    • De leerlingen reflecteren zoveel mogelijk zelf op hun leerproces
    • De inhoud van het geleerde/ de opbrengsten kan/kunnen (deels) verschillen van leerling tot leerling of van groep tot groep leerling

Om deze opdracht goed tot zijn recht te laten komen is intensieve samenwerking binnen de groep, die bij voorkeur uit drie leerlingen bestaat, een voorwaarde.

Voor het welslagen is een intensieve begeleiding door de docent een belangrijke voorwaarde.

Fase 1

De docent:

    • bewaakt dat de leerlingen vragen/leerdoelen stellen die ook daadwerkelijk bijdragen aan de (in de toets verlangde) kennis over het onderwerp
    • stelt, waar nodig, zo open mogelijke vragen aan de groepsleden. Hierbij is het van belang te letten op de juiste timing. De docent moet pas hulp bieden op het moment dat de groep erom vraagt of op het moment dat de groep volgens de docent de verkeerde kant opgaat. De informatie dient om het proces weer vlot te trekken.
    • ziet erop toe dat alle groepsleden een relevante bijdrage leveren
    • geeft, waar nodig, feedback op de samenwerking

Fase 2

In de fase waarin leerlingen informatie verzamelen en selecteren controleert de docent of de leerlingen effectief gebruik maken van de informatiebronnen. Leerlingen kunnen desgewenst gebruik maken van het stappenplan informatievaardigheden

Fase 3

De docent controleert of het uitwisselen van informatie antwoorden van voldoende kwaliteit oplevert op de gestelde vragen/leerdoelen.

Fase 4

De docent bespreekt de opdracht desgewenst klassikaal na, bijvoorbeeld via de discussie opdracht.